mandag 24. februar 2014

Nytt i hus # 3

Nytt i hus # 3

Jeg har i det siste månedene vært veldig flink å ikke kjøpe så mange bøker, men denne februar måneden kan man vel si at jeg har gått på en liten smell. Smellet har jeg tenkt å vise fram her. Må da skylde litt på Mammutsalget, siden den har fått meg til å starte å se etter bøker og satt meg i shoppingmodus. Men det var faktisk ikke bare der jeg kjøpte bøker denne måneden. 

Må da si sånn alt i alt at jeg er veldig fornøyd med kjøpene, jeg har vært kritisk til hva jeg har brukt pengene på, og er ganske sikker på at dette er bøker jeg kommer å lese iløpet av året. 

Mammutsalget 2014:

Hadde i forkant av salget bestemt meg for å bare kjøpe 2-3 bøker, og det greide jeg å holde. Det var da mange bøker som jeg hadde lyst å kjøpe i tillegg som for eksempel Putin biografien og noen reiseskildring bøker, pluss en kokebok var ønsket. Men jeg valgte de vekk og bestemte meg at de kommer sikkert på salg senere på nett eller i butikkene eller så kan jeg jo ta turen til biblioteket. Jeg endte opp med tre romaner i stedet, kanskje ikke så mange andre som har kjøpt disse, men jeg er meget fornøyd. 


Foto: Vigmostad & Bjørke
  • Østen for solen av Julia Gregson har jeg lenge hatt planer om å lese. Har til og med lånt den på biblioteket, men siden den er så tykk har jeg levert den tilbake ulest. Jeg har etter det hatt lenge planer om å kjøpe den spesielt siden jeg synes det er spennende å lese om India. De hadde den dessverre bare i pocket, men skal etterhvert skaffe den i innbundet format, som jeg liker best når bøkene er så tykke. I boken møter vi på tre britiske kvinner som reiser til India av ulike årsaker, sammen har de hver sin historie å fortelle, Viva er på jakt etter sin tapte barndom, Rose skal gifte seg og Victoria vil også gifte seg for å komme seg vekk i fra sin overbeskyttende mor. Spennende! 

Foto: Vigmostad & Bjørke
  • Netter av sjasmin av Julia Gregson er en bok jeg ikke har hatt like lenge planer om å lese som Østenfor solen, men når jeg så at samme forfatteren hadde to bøker ute på mammutsalget måtte jeg jo ha de begge. Nå mangler jeg bare De hvite englene, så har jeg alle tre bøkene av forfatterne. Den skal jeg være på utkikk etter iløpet av året. Denne har en litt annerledes historie, nå er vi ved andre verdenskrig og Saba som er en sangerinne drar rundt og underholder det militære. Etterhvert blir hun spion. Spennende! 

Foto: Vega forlag
  • Sienas datter av Marina Fiorato var ikke noe å tenke over en gang, den skulle bli med meg hjem med en gang jeg så den var på salg. Har samlet på de tidligere bøkene av denne forfatteren og denne manglet jeg. Har da bare lest en bok av henne, Botticellis hemmelighet, men den likte jeg veldig godt. Mest fordi handlingen skjer i det vakre landet Italia. Bøkene er også veldig underholdende, også har de jo de vakre bokomslagene. Tenk å få gå i en sånn kjole. Historien handler om Pia som er på ett berømt ritt i Siena. Pia håper at hennes kommende ektemann skal dø under rittet, og samtidig er det noen som er ute etter å rydde henne av veien. Det er selvfølgelig en liten forelskelse i en annen mann med i dette bildet også. Både intriger og kjærlighet, kan man ønske seg mer? 

Brukt butikk:

Har denne måneden også tatt turen innom en brukt butikk i sentrum og jeg måtte selvfølgelig finne meg noen billige bøker der. Hadde håpet å finne noen av Herbjørg Wassmos bøker der og det gjorde jeg. Så gikk ikke skuffende ut der i fra, brukte da bare 25 kr der. Elsker brukt butikker!


Foto: Gyldendal forlag
  • Et glass melk takk av Herbjørg Wassmo var den eneste boken jeg fant, men jeg ble super glad. Har i det siste lest på Wassmos bøker og jeg liker det jeg leser, så jeg har bestemt meg for å fordype meg litt i denne forfatteren i år, og lese de fleste romanene hennes. Jeg har da allerede lest to bøker av henne, og jeg gleder meg til det blir dens tur. Må da si hun byr mye av seg selv i bøkene sine, også har hun et utrolig vakker måte å skrive på. Vil ikke si så mye om denne boken, mest fordi det står så lite om den bak boken, men kan si den handler om håpløshet, drømmer og overlevelse. Liker også bokomslaget på denne. 

Foto: Gyldendal forlag
  • En halv gul sol av Chimamanda Adichie ble jeg så overrasket over å finne. Dette er en bok jeg har stått flere ganger med i hånden hos bokhandleren for å kjøpe, men den har alltid blitt valgt bort for andre bøker. Derfor ble jeg så glad når jeg fant den på brukt butikken. Var et lett valg å trekke den med hjem. Bokens handling skjer i Nigeria på 1960 - tallet. Der de to tvillingsøstrene Olanna og Kainene bor, de er veldig ulike, og når krigen kommer skjer det hendelser som forandrer livet deres. Tror det blir sterk lesning og den skal jeg ikke vente så alt for lenge før jeg starter på den. 

På flyplassen:

Jeg har vært en dagstur på reise til Oslo,  og da oppdaget jeg at flyplassen på Værnes her i Trondheim var total forandret. Men det som overrasket meg mest og gledet meg stort var den nydelige bokhandelen som var kommet. Jeg gikk der lenge å trasket før jeg måtte gå til flyet. Jeg kom ut der i fra med to bøker. På tilbakeveien (fra Oslo) gikk jeg innom en ny bok butikk som fascinert meg, ungdomsbok avdelingen var veldig bra, så måtte kjøpe meg en til ny bok der også. Heldigvis var jeg så pass sterk når jeg gikk i Oslos gater og besøkte bokhandlere at jeg ikke kjøpte noen flere bøker, men dette var før mammut salget, så jeg hadde litt planer om å sparte litt på pengene til da. 


Foto: Schibsted forlag
  • Midtvinterblod av Mons Kallentoft har jeg lenge tenkt å begynne å lese bøkene av, og når jeg så denne i en fin pocket form på flyplassen bestemte jeg meg for at disse vil kanskje ikke se så verst ut i bokhyllen min etterhvert. De blir også veldig fin å ta med seg på eventuelt en påskeferie. Jeg har allerede kommet i skikkelig vår og påske modus, gleder meg rett og slett til å dykke ned i masse krim. Dette er da første boken i serien om kriminalbetjent Malin Fors. Boken starter med at en mann finnes hengt fra et tre, tømt for blod og mishandlet grovt. Er det snakk om menneske ofring til åstroens gamle guder? Blir spennende, får litt gåsehud bare av å lese på baksiden. Gleder meg!! 

Foto: Schibsted forlag
  • Uglies av Scott Westerfeld har jeg hatt lenge på leselisten og nå bestemte jeg meg for å lese den første boken. Hadde da tenkt å lese denne på engelsk men siden jeg bare fant den på norsk, ble det til det. Det står på utsiden av boken: Likte du Dødslekene, bør du lese denne! Det har jeg tenkt! I boken møter vi Tally som snart fyller 16 år, noe som betyr at hun får gjennomføre en plastisk operasjon som vil gjøre henne til en skjønnhet. Men vennen hennes Shay rømmer for å slippe operasjonen (tror jeg), da blir Tally presset til å finne henne eller så må hun være stygg resten av livet. Tally oppdaget etterhvert en helt ny side av verden og valgene hun tar vil forandre livet hennes for alltid. Sier baksiden av boken. Elsker jo slike bøker!

Foto: Privat
  • Tinder av Sally Gardner med illustrasjoner av David Roberts. Jeg forelsket meg rett og slett i denne med en gang jeg satte øynene i den. Den er mørk og har kjempefine svart - hvite illustrasjoner inni seg. Noen av bildene kan være litt røde. Boken er på engelsk og inneholder eventyr/fortellinger om ondskap og skjønnhet, som jeg har forstått. Gleder meg til å finne mer ut av den ihvertfall. Forsiden er jo bare helt nydelig. Illustrasjonene inni er av samme stil. Rett og slett en nydelig bok. Gleder meg til å fortelle mer om den etterhvert. Har allerede siklet på den hele måneden. Må bare vente på det rette øyeblikket. Nydelig!

...

Det ble litt bøker på meg, men veldig flotte bøker. Gleder meg til jeg får tak i de resterende bøkene av mange av disse forfatterne. Her er det mange bøker å samle opp, så det blir nok litt bok kjøp fremover også. Men kanskje ikke før om noen måneder. Idag skal jeg kose meg med boken Brevene fra øya av Jessica Brockmole. Hva leser dere forresten for tiden?

Ha en nydelig dag!




3 kommentarer:

  1. Oy, skal si du virkelig har snopt deg masse bra. Midtvinterblot kan du glede deg til, men jeg må advare mot Et glass melk takk, den er rett og slett grusom, på alle måter. Men grusomt bra også da :) Kos deg med bøkene, gleder meg til omtalene!

    SvarSlett
  2. Åh, så mange flotte bøker! Jammen har du mye å glede deg til :)

    SvarSlett
  3. ohh, en del bøker du fikk skaffet deg ja! Jeg fikk selv Østenfor solen gratis fra en person via bokelskere.no. Det var stas, og den var til og med i innbundet versjon- wooho! Ellers har jeg veeeldig lyst til å lese flere av bøkene til Julia Gregson.

    Jeg har lest Uglies og alle andre bøkene i serien. Jeg syntes Uglies var grei, men jeg ble skuffet over serien videre... Synd, men det er mange som liker disse svært godt! Tror jeg har en litt rar smak, for jeg likte heller ikke den dystopiske bokserien Delirium. Har du lest de bøkene?

    For tiden leser jeg Cinder av Merissa Meyer- Lovende!! :)

    - Siri

    SvarSlett