fredag 6. juni 2014

Bokanmeldelse - Så lenge det er stjerner på himmelen

Bokanmeldelse
Så lenge det er stjerner på himmelen av Kristin Harmel

Foto: Cappelen Damm

Forlag: Cappelen Damm
Original tittel: The Sweetness of Forgetting
Oversetter: Benedicta Windt-Val
Utgitt: 2014 i pocket
Sider: 384
Emne: Paris, Alzheimer, 2.verdenkrig og familiehemmeligheter
Kilde: Kjøpt selv

...

Så lenge det er stjerner på himmelen er en bok jeg lenge har hatt lyst å lese, særlig siden den har fått så mange gode omtaler. Så når jeg så den liggende i bokhandelen var det ikke akkurat et vanskelig valg å kjøpe den. Jeg angrer ikke og det var akkurat en slik bok jeg trengte nå som livet mitt er så stressfullt. Den fikk ned pulsen og de grå hårene ble nok en gang utsatt.

Bokens handling:

Hope McKenna-Smiths liv er ikke enkelt for tiden. Hun er nyskilt og familiebakeriet hun driver går ikke akkurat på skinnene. Forholdet til datteren er heller ikke enkelt. På toppen av det hele har hennes kjære bestemor, Mamie fått alzheimer som er på tur å utvikle seg til det verre.

Mamie går å bærer på hemmeligheter fra sin fortid, men bestemmer å avsløre litt av den, slik at ikke hemmelighetene blir med henne i graven. Tiden er inne, så når Hope kommer på besøk gir hun henne en lapp med flere navn, og forteller at hun må reise til Paris for å finne svaret. 

Gjennom å følge listen med navnene finner Hope ut mye nytt om sin bestemor og hennes egen familie. Blant annet at den er nært knyttet opp mot holocausts grusomheter. Historien handler også om tapt kjærlighet som kanskje ikke er helt tapt ennå. 

Min mening om boken:

Siden Hope driver et familiebakeri, har bakverk gjennom hele boken en sentral plass. Som dere alle sikkert vet som har lest bloggen min, så er jeg veldig glad i mat. I denne boken får man høre om de lekreste bakverk, man kan praktisk talt lukte de gjennom boken, og da tror dere kanskje jeg river meg i håret etter å få tak i disse kakene? Å, ja det gjør jeg! Men så kommer det geniale, boken har faktisk med oppskriftene på noen av disse bakeverkene som nevnes, så jeg kan prøve de hjemme. Som den kake elskeren jeg er, skal jeg helt klart prøve å bake de fylte kakene med hvit sjokolade og tranebær, for de hørtes helt nydelige ut. Bon appetitt! 

Jeg har ikke så veldig lyst å røpe for mye mer av historien til denne boken, for jeg vil at dere skal vite nesten like lite om den som meg. Men jeg kan røpe at det er en vakker bok, som jeg fikk flere ganger tårer i øyekroken av. 2.verdenskrig og holocaust skjebner er så trist å høre om. Nå er det kanskje mange av dere som er lei av å lese om 2.verdenskrig, men jeg kan si at det er bare en liten del av boken. Selv om jeg må si jeg lærte noen nye ting om krigen og menneskene i den. Som hvordan ulike religiøse grupper gikk sammen for å redde jøder fra deres fryktelige tiltenkte skjebne. Boken handler først å fremst ikke om krigen, men om en families historie der hemmelighetene som holdes kan påvirke de gjennom flere generasjoner.

Boken inneholder en kjærlighetshistorie som er utrolig trist men samtidig vakker, gammel kjærlighet ruster ikke. Den handler også om det at man må tørre å åpne hjertet sitt, slik at man kan finne den store kjærligheten. Kanskje den er rett foran øynene på deg?

Historien slukte meg helt opp, den engasjerte meg. Jeg ville lese videre for å finne ut hva Hope ville finne ut om sin familie. Dette er en bok med høy kosefaktor, så den passer godt nå i sommer månedene. Språket er lett og Kristin Harmel er en forfatter jeg håper vi får høre mer fra, for jeg lot meg imponere. Anbefaler på det varmeste!



4 kommentarer:

  1. Høres ut som en oppslukende bok dette. Kos deg i varmen.:)

    SvarSlett
  2. For en fin bok du har lest, denne vil jeg virkelig se nærmere på. Ønsker deg en super helg!

    SvarSlett
  3. Takk, Anita! Skikkelig deilig med fint vær i det siste:) Dette var en veldig fin og oppslukende bok. Kos deg du også!:)
    Takk til deg også, Trine! Boken må du bare sjekke ut:) Ha en videre flott helg du også!:)

    SvarSlett
  4. Ja, denne boken må jeg notere ned! Synes den hørtes veldig interessant og spennende ut :D I tillegg elsker jeg bøker som omhandler hemmeligheter og andre verdenskrig som prikken over i'en! Weehu :) Har du skrevet eller skal du skrive omtale av " Nord Korea- Ni år på flukt fra helvete" og "Shatter me"? :)
    - Siri

    SvarSlett