mandag 10. mars 2014

Oppsummering Januar 2014

Oppsummering Januar 2014

Henger litt etter her på bloggen, men tenkte at det er bedre sent en aldri. Har vært veldig fokusert på studier å jobb i det siste, så tiden har rett å slett ikke strukket til blogging i det siste. Det må jeg bare beklage. Men det kommer nok til å fortsette å være litt varierende aktiviteter her.  

Men leser det gjør jeg så snart når jeg får tid, koser meg virkelig med bøkene for tiden. Gleder meg allerede veldig til krim lesningen setter inn for fullt iløpet av påsken og har allerede bestemt meg for noen godbiter og ha det litt uhyggelig og spennende sammen med. Kanskje jeg til og med må tyv starte på noen av de, for jeg er dårlig på å vente. Noen som er like krim sulten som meg? Jeg har ihvertfall begynt å varme opp, siden krim ikke bare er til påske ved å lese "Se til meg som liten er" av Ingrid Elfberg. Jeg fikk nesten sjokk av å lese bak på vaskeseddelen for den hørtes bare helt forferdelig ut. En liten gutt på 2 år blir voldtatt, heldigvis har ikke boken noen detaljer fra den scenen. Så den er ikke så ille som jeg hadde trodd, heldigvis. En uskyldig mann som arbeidet i barnehagen er fengslet for saken. Men morderen går jo selvfølgelig rundt og er fri, grøss! Begynte i går kveld, så dette blir spennende. Hva leser dere?  

Har da allerede lest veldig mange gode bøker i begynnelsen på dette året. Skal dele noen av mine leseopplevelser her, etterhvert vil det også komme en liten Februar oppsummering....vet henger alt for etter.  

Ønsker alle koselig dag! Selv skal jeg snart trippe til biblioteket for å hente meg en spennende bunke med nye bøker, ikke at jeg mangler bøker, men svømme i nye interessante historier er jo bare herlig! Her er de 6 bøkene jeg har slukt:


Foto: Cappelen Damm
Boken handler om Ingrid og hennes familie som bor på en øy. Familien består av foreldrene Hans og Maria, bestefar Martin og tanten Barbro som ikke er som alle andre og som har barnet Lars. Gjennom boken får vi kjenne på øy livets tilværelse både på de menneskelige tilknytningene de har til hverandre, men også de ytre faktorene, fiskerlivet og vær og vind på øya. 
Selv måtte jeg trekke pleddet godt rundt kroppens mens jeg leste om kulde og trekk i huset....brrr. 
Jeg likte roman veldig godt, så godt at jeg nominerte den til bokbloggerprisen. Jeg liker å lese om kystlivet, særlig kanskje siden jeg er fra en kysten selv. Men den var noen små ting jeg ikke likte med den og det var at den holdt ikke min oppmerksomhet jevnt gjennom hele boken, noen ganger falt jeg litt ut, den ble litt uinteressant til tider. Kanskje det ikke var dens feil. Men det var ikke mange sidene altså. Det er jo en ganske rolig bok, der det ikke er de store svingningene på hendelser, men det er en god stemning i boken. Boken er lett å leve seg inn i, du er der med dem på øya.

...

Foto: Pax forlag
Klassikeren Jane Eyre av Charlotte Brontë har jeg hatt planer om å lese i
mange år, endelig fikk jeg gjort det slik at det ikke bare ble med praten. Jeg angrer virkelig ikke! Boken gav meg en skikkelig god leseopplevelse! Må innrømme jeg brukte veldig lang tid på den, men det er fordi jeg rett og slett ikke ville at jeg skulle komme til slutten og bare være ferdig med den. Har sett filmen av boken, den er ikke i nærheten like bra for det om jeg likte den også. Elsker da bøker fra 1800- tallet har jeg funnet ut, de må jeg lese mer av! 

Boken handler om Jane Eyre som bor hos sin tante som ikke er spesielt varm og full av kjærlighet til niesen. Når Jane blir større sendes hun på en skole der hun senere blir lærer selv. Etterhvert vil hun ut i verden og søker på en stilling som privatlærer på et gods. Hun får jobb hos godsherren Mr. Edward Rochester, som er en mann med mange hemmeligheter. Jane forelsker seg i denne mystiske mannen, men etterhvert begynner hemmelighetene å komme frem i lyset, skal hun bli?. Les les les!

...

Foto: Aschehoug forlag
På ville veier av Cheryl Strayed er kanskje en av de beste selvbiografiske romanene jeg har lest, må si den er på lik linje god som Krystallslottet av Jeannette Walls enda de er helt forskjellige. 
I boken får vi høre om Cheryl Strayed som får livet forandret etter moren hun sto nær dør. Familiedynamikken forandrer seg og ekteskapet sliter. Hun begynner å dempe savnet med narkotika og ved å ligge med ulike menn. Hun bestemmer seg for at noe må forandres. Hun begynner å planlegge en vandring langs The Pacific Crest Trail, som er en vandring langs hele California. Noe som absolutt ikke er en tur for pyser. Cheryl drar nå på en tung fysisk reise, men som også viser seg til å bli en indre reise om å finne seg selv igjen.
Boken burde absolutt leses av flere. Den høres kanskje ikke fantastisk ut, men det er den! En litt veldig annerledes måte å gjennomføre en slags pilegrimsferd enn i Paulo Coelho bok.
Anmeldelse: HER
...

Foto: Gyldendal forlag
Krimgrøsseren Skarlagenssalen av H.K. Fauskanger bygger på en historie om en prest (som det sies har solgt sjelen sin til djevelen) på herregården Ugge i Østfold på 1700-tallet. På herregården er det et rom som heter Skarlagenssalen, rommet sies å være forbannet og alle som ligger over der, vil forsvinne på mystisk vis eller miste forstanden. Dette er noen Fredrik Lange vil finne ut om er sant. Han inviterer en gjeng med på tur til Ugge gård. Hva de finner ut, er opp til deg å lese. Kan love deg en masse spenning og uhygge ihvertfall. 

Kjempe overraskende bok! Glad jeg fikk tips om denne, liker jo litt uhygge og spenning da. Kunne ikke legge denne vekk før de hadde funnet ut av alle mysteriene. Absolutt en bok jeg ble oppslukt av. Likte også de litt spesielle karakterene i boken, dette er en veldig underholdende krimgrøsser. Leste og lånte den på EbokBib. 

...

Foto: Bokelskere.no
84 CharingCross Road av Helene Hanff er kanskje en liten bokelsker bok. Den oser ihvertfall av kjærlighet til litteratur. Jeg likte denne lille brevutveksling boken overraskende godt. Jeg likte humoren i brevene som ble sendt frem og tilbake, jeg likte de personene jeg ble kjent med gjennom brevene også og stemningen de har seg imellom. Det er jo en flis av en bok, så den bruker man ikke lange tiden på å lese. Men jeg tok meg i å små humre å kose meg veldig med denne boken. Men jeg hadde da heller ikke noen store forventninger til den. Så jeg leste den med ett åpent sinn, det tror jeg er viktig. Må da innrømme starten var litt bedre en slutten av brevene, har noe med at jeg kanskje ble litt forsynt. Så det er glad den stoppet der den stopper, enda det er noen spørsmål som står igjen. De får du svar på i etterordet heldigvis. 
Boken starter med at den bok elskende amerikaneren Helene Hanff skriver et brev til antikvaren Frank Doel i London, for å forespørre etter en bok. Dette er starten på ett vennskap dem imellom. Brevvekslingen vi følger fortsetter i hele 20 år frem i tid, fra 1950- til 1970 i etterkrigsårene.
Det er ikke ofte jeg leser slike bøker, men denne er verd å få med seg. Du kan lese anmeldelsen: HER

...

Foto:Aschehoug forlag
Livets skole av Kristin Solberg hadde jeg veldig lyst å lese etter jeg så den kom ut. Dette er en bok som handler om kvinners mot i Afghanistan, der noen trosser landets regler for å få utdannet jordmødre til å redde liv. Undervisningen består også om å lære bort om kvinners rettigheter til elevene, som de har hørt lite om. Arbeidet kan koste doktor Khadija livet. Vi blir gjennom denne dokumentarboken kjent med doktor Khadija og jentene som studerer der. Vi får innblikk i hverdaglivet deres i Afghanistan og hvordan det er å leve under krig. Vi får høre om jordmor yrket og får både høre om og møte mange sterke kvinneskikkelser. Tidsmessig følger vi skolen igjennom to år, til den blir brent ned. 

Jeg synes boken var veldig grei å lese, den kunne kanskje ha vært kuttet noe ned, siden det er noen gjentagelser der. Det jeg likte best med den var å bli kjent med jentene som gikk der på skolen og høre bakgrunnshistorien deres. Jeg ble også veldig imponerende over hvor mye mot disse kvinnene viser i hverdagen, og få se hvor viktig der er for andre fødende kvinner at de er der.

...

Dette var en super god lesemåned! Jeg fikk lest så mye forskjellig, men mye gode bøker også. Jeg er veldig fornøyd! Favorittboken denne måneden må bli......Jane Eyre og På ville veier. Kos dere!


 


4 kommentarer:

  1. Flott oppsummering, mener du februar, eller er du i januar fremdeles? Jeg har ikke lest noen av disse, men står på vent på De usynlige. Jeg får det liksom ikke spennende og skummelt nok for tiden, så kanskje jeg skal prøve meg på krimgrøsseren Skarlagenssalen. Takk for supre tips, skal selv på biblioteket og levere inn i ettermiddag. Står som nr. 1 på vent på 4 bøker, så jeg hadde håpet på en mail fra dem før jeg stikker avgårde. Ha en fin fin mandag!

    SvarSlett
  2. Jane Eyre står på vent i bokhylle(men har sett filmen). Skarlagenssalen og de usyngelige står på leselisten og har planer om å få lest dem

    SvarSlett
  3. Regner med dette gjelder Februar, men skjønner at det ble en glipp når du nevner i innledningen at det har vært en del studier, Jobb osv. Kjenner meg igjen i den :)

    Fikk frysninger av "Se til meg som liten er". Den hørtes veldig tøff og grusom ut, men takk og pris for at scenen ikke er beskrevet! Men 2 år?! Nei, jeg klarer ikke å forstå det, uff.

    Har ikke lest noen av de du nevner her, men Jane Eyre fristet ekstremt etter å ha lest dine flotte ord! Skal prøve å låne den på biblioteket tenker jeg :)

    Ellers fikk jeg lest 7 bøker i februar. 2 i House of Night-serien, de to første bøkene i de tre musketerer, Invasjon av Steffen R.Sørum, En såkalt drittjobb av Lotta Elstad og Boktyven av Markus Zusak. Min store favoritt var selvfølgelig Boktyven. Anbefales, og jeg gleder meg til å se filmen :)

    - SiriSI

    SvarSlett
  4. 84 Charing Cross er ei av mine favorittbøker. De usynlige står på lista for leseringen og etter å ha lese mange bloggomtalar så er eg ganske sikker på at den er god. På ville veier har eg ikkje høyrt om før men den har eg ført opp i boka mi :-)

    SvarSlett