tirsdag 18. mars 2014

Boken på vent # 54

Boken på vent # 54
Mormor hilser og sier unnskyld av Fredrik Backman


Foto: Beathesbokhylle
Idag er Beathe med bloggen Beathesbokhylle tilbake med "Boken på vent"! Utfordringen går ut på å finne en bok du har liggende på vent til lesning. Det kan være gamle bøker du har liggende eller nye som du vil vise frem. Vil du være med å delta eller se andres bidrag er det bare å trykke på linken under bildet.

...

Det er en nydelig dag her i Trondheim, det er sol og masse ny snø ute, det er rett og slett vakkert. Nesten så jeg fikk lyst å gå på ski til og med, og det er noe jeg nesten aldri sier høyt, fordi de fleste vet hvor lite glad jeg er i å gå på ski. Har da kost meg denne morgenen med en herlig lang frokost og tv- serie titting, så nå er det vel på tide å få unna noe husarbeid. Har egentlig bare lyst å gjøre morsomme ting idag, som å lese i alle de gode bøkene mine, sy, bake kaker og være ute å surre i fin været, kanskje til og med å gå meg en lang solskinns tur. Men pliktene kaller først. 

Igår var jeg på hovedbiblioteket i byen og hentet meg en ny bunke med bøker som hadde ramlet inn til meg, og blant dem var Fredrik Backmans nye bok Mormor hilser og sier unnskyld. Det er den samme forfatteren som skrev En mann ved navn Ove, som jeg likte kjempegodt! Så jeg har gledet meg så veldig til denne nye boken, forventningene er da skyhøye. Denne må nok snike seg imellom lesebunken min som jeg presenterte i går, for jeg greier ikke å gjemme denne noe særlig lenge. Men her er litt mer om den:


Foto: Cappelen Damm
Cappelen Damm sier om boken:

Elsa er snart åtte år og veldig veslevoksen. Mormor er Elsas beste venn. Og faktisk også hennes eneste venn. Mormor jobbet tidligere som kirurg, men nå kjører hun bil uten førerkort og står naken på balkongen og skyter på folk med paintballgevær. Folk sier at hun er gal. Men mormor har et hemmelig språk og et eget kongerike, Miamas, der alt er annerledes. Det er dit mormor tar med Elsa når Elsas foreldre blir skilt og når Elsa blir mobbet på skolen fordi hun er annerledes enn de andre. Miamas er deres fristed, helt til mormor en dag blir syk og får vite at hun skal dø.

Før hun dør, gir mormor Elsa en bunke med brev, der hun ber naboene sine om unnskyldning. Brevene fører Elsa til en leiegård bebodd av militante borettslagsmedlemmer, fanatiske kaffedrikkere, kamphunder, monstre, fylliker og helt vanlige sladrekjerringer. Men brevene blir samtidig opptakten til en historie der et barn forsøker å lære seg å akseptere at alle man er glad i en dag skal dø, og der hun gradvis får vite sannheten om både kongeriket Miamas og om mormor.

En normal roman om annerledes mennesker. Eller omvendt.


En lite utdrag fra de første linjene i boken:

Alle sjuåringer fortjener superhelter. Det er bare sånn det er. Og den som ikke er enig i det, er faktisk helt dum i huet.

Det er det Elsas mormor pleier å si (Fra side 7 i boken). 


Ha en fin tirsdag!



9 kommentarer:

  1. Litt skeptisk til den med tanke på at den er skrevet av samme forfatter som skrev "En mann ved navn Ove". Jeg har ikke lest den heller siden den er blitt sammenlignet til "Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant" av Jonas Jonasson. Likte ikke den og tror dermed at "En mann ved navn Ove" heller ikke er noe for meg. Men selv om tittelen om boka du skriver om er litt søt så er jeg litt nysgjerrig. Må nok få lese din mening om boka når du har lest den først:)

    Ha en fin tirsdag:)

    SvarSlett
  2. Haha jeg er heller ikke noe særlig glad i å stå på ski, og det er snø her også så jeg prøver å unngå det ;)

    Jeg har ikke lest En mann med navn Ove enda, men den har vært på listen min i evigheter nå. Har en følelse av at jeg kommer til å elske den boken, så jeg skal holde øynene åpne for denne også. Den virker utrolig søt :)

    SvarSlett
  3. Strålande - denne ser kjempefestleg ut. Eg har ikkje lese En mann ved navn Ove heller. Skjønar at eg har noko godt i vente når eg ein gong kjem fram til desse bøkene. Ha ein festleg kveld :-)

    SvarSlett
  4. Har notert meg både denne og en mann med navn Ove, men leselisten er lang

    SvarSlett
  5. Ser du har samme forhold til skigåing som meg, men kjenner den rare følelsen av å ville ta en tur. Jeg står som nummer 3 i køen på denne, så den skal leses, om litt.

    SvarSlett
  6. Håper du har hatt en fin dag :-) Her ble det nesten bare lesing i dag og ingen husarbeid eller noe som helst har blitt gjort. Fikk lest ferdig Veke 53 og begynt på Til vi ses igjen skal på bokbad neste torsdag med forfatteren og da er det greit å ha lest ferdig boken først. Boken du har på vent i dag SKAL jeg lese for jeg likte veldig godt En mann ved navn Ove. Blir spennende å høre hva du syntes om den når du har lest den ferdig. Ha en fin kveld Isabella:-)

    SvarSlett
  7. Ja, jeg også har lyst å gå på ski, når snøen endelig er her..rart med det du, ligger sikkert i ursjela til oss nordmenn det.;) Boka er jeg spent på… Likte godt En mann med navn Ove. :)

    SvarSlett
  8. Smilte lett da jeg leste hva boken handlet om, for den vil jeg også lese! Har ikke lest noe av forfatteren fra før, men denne må jeg notere ned :)

    - Siri

    SvarSlett
  9. Denne høres så utrolig morsom ut.. Må se om jeg ikke får lånt den på biblioteket en dag :P

    SvarSlett