søndag 16. mars 2014

En smakebit på søndag - Stolpesnø

En smakebit på søndag
Stolpesnø av Marit Reiersgård

Foto: Flukten fra virkeligheten

Idag arrangerer den herlige Mari, med bloggen "Flukten fra virkeligheten", "En smakebit på søndag". Dette er noe hun gjør så å si alle søndagene i året! Til stor lykke for oss andre medbloggere! Har du lyst å være med eller bare lese andres bidrag er det bare å trykke på linken under bildet, da kommer du rett til siden hennes.

...

I dag har virkelig vinteren kommet til Trondheim også, man kan nå badet i snø ute. Selv tror jeg at jeg skal sitte mest inne å gjøre både fornuftige og ufornuftige ting i dag. Men kanskje hvis jeg er modig at jeg går en søndagstur, vi har jo fått så fin park oppe med Havsteinkirka, hadde litt lyst å se om det var gående der idag, så får man overdikt over nesten hele vinterbyen. Det er jo en vakker by jeg bor i, må sies! 

Har store planer å begynne på Stolpesnø av Marit Reiersgård. Boken hadde jeg planer om å lese ifjor, men den ble alltid litt bøllet av andre bøker. Men nå som forfatteren er kommet ut med en ny bok, som jeg også har veldig lyst å lese, Jenta uten hjerte, kan jeg jo ikke ligge på latsiden. Skal bare avslutte krimboken Se til meg som liten er av Ingrid Elfberg, som det er bare noen få sider igjen av, før jeg begynner på denne. Gleder meg til svinet blir tatt! Handler jo om en som overgriper seg på et barn. Grusomt! Ser da Stolpesnø  er ganske brutal den også. Her er ihvertfall litt om den:


Foto: Gyldendal forlag
Gyldendal sier om boken:

Femårige Oda går ut for å leke i snøen. Hun kommer aldri inn igjen.

Det er 25. januar, det snør tett. Brøytebilen dundrer langs de smale veiene i Lier utenfor Drammen. Fem år gamle Oda tar på seg den rosa parkdressen og går ut for å ake. Hun kommer ikke inn igjen til middag, hun er sporløst borte. I nabohuset tyvlåner unggutten Raimo morens bil for å kjøre til den kvinnelige tegnelæreren sin. Han finner henne kvalt, og tilsynelatende voldtatt. Likevel velger Raimo å holde munn om det han ser.
Hvilke hemmeligheter er det som skjuler seg i vintermørket?
Politietterforskerne Bitte Røed og Verner Jacobsen begynner det vanskelige arbeidet med å avhøre mennesker på et lite tettsted. Alle kjenner hverandre, alle vet noe. Og alle ønsker noe mer for livene sine.


Her kommer smakebiten:

Hun halvt løp, halvt skled ned mot veien. Ventet. Vinket. Skjegget rakk han til magen. Jakka var rød og skitten. Han hadde dratt hetta langt ned i panna. Oda blunket. Det var ikke julenissen (s. 18). 

Ha en fin søndag!

16 kommentarer:

  1. Du har to spennende bøker til gode. Jeg har lest begge to nylig, og likte dem veldig godt, spesielt Jenta uten hjerte. Kos deg med snøen, hvis du klarer :) Sitter og hører Huset med den blinde glassveranda. Hun som leser leser veeeeldig sent, så det er en tålmodighetsprøve, men boken er nydelig passe melankolsk :) - Takk for tipset!

    SvarSlett
  2. Stolpesnø har jeg lest og Jenta uten hjerte ligger på nattbordet :-) Jeg likte virkelig godt Stolpesnø, den er anderledes og fin :-) Vi har bare regn her på Jæren, det plasker ned. Egentlig har jeg lyst til å gå tur, men jeg orker ikke i dette været. Da er det godt at jeg gikk en lang tur i går :-) Ønsker deg en flott søndag!

    SvarSlett
  3. Denne har jeg lest og likte den veldig godt, blir spennende å se hvordan den faller i smak, jeg skal snart lese den nye boken av forfatteren. Det kom litt snø her også i går kveld, men det ser ut som det regner vekk og det er like greit for vi vil ha vår! Kos deg med bøkene og ha en super søndag :-)

    SvarSlett
  4. Denne og henne siste har jeg planer om å lese etterhvert.. Lure på om snøen ligger i trondheim til i kveld? Er i Oslo nå, sjø.. Ha en fin søndag.:)

    SvarSlett
  5. Låter som en spännande bok. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  6. Den låter väldigt spännande. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  7. Oioi, denne høres spennende ut! Sikkert ekstra ekkel å lese nå på vinteren! (Skriver ekkel som i gøy og spennende ekkel). Takk for smakebiten! :)

    SvarSlett
  8. Det skjedde noe merkelig med kommentaren min. Mulig det blir dobbelt opp her. Uansett, takk for smakebiten. Jeg har ikke lest den. Her er det heldigvis ikke snø. Men gått etter en fantastisk flott uke hva angår været.

    SvarSlett
  9. Vilket otrevligt ämne... Tung läsning kan jag tänka mig. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  10. Det låter upplagt för spänning, men ett litet barn så där vet jag inte om jag skulle orka att läsa om...

    SvarSlett
  11. Her snør det igjen i kveld. (Et par mil utenfor Trondheim). Stolpesnø er nok en bok jeg ikke slipper unna, så den havner på leselista mi. Bør vel lese den nå, når det er snø?

    SvarSlett
  12. Det snöar här ikväll. Jag som var så säker på att våren kommit. Tack för din smakbit.

    SvarSlett
  13. Ny bok och författare för mig, den verkar bra :)

    SvarSlett
  14. Låter spännande, men också hemskt. tack för smakbiten!

    SvarSlett
  15. Har ikkje lese noko av henne endå men eg har denne og "Jenta uten hjerte" på leselista. Trur dette er krim som eg vil like. Gler meg til å lese kva du tykkjer :-)

    SvarSlett
  16. Det låter som en spännande bok. Tack för smakbiten :)

    SvarSlett