tirsdag 12. juni 2012

Oppsummering Mai

Oppsummering Mai

Her kommer oppsummering av min lesemåned i Mai. Mai har ikke vært min beste lesemåned eller ikke når det gjelder å skrive bokanmeldelser. Jeg har brukt lang tid på de bøkene jeg har lest på, også når en bok ikke fenger, ødelegger det litt på lesetempoet mitt. Men jeg har lest mye gode bøker også. Været har også vært flott, så istede for å sitte inne har jeg brukt tiden å være ute i solen. Med andre ord en herlig Mai måned. 

Jeg har lest barne og ungdomsbok om hockeysveiser (visste ikke at det fantes så mange varianter), blitt tatt med til India, hvert i Paris og lest om litt om andre verdenskrig i Trondheim i en roman. Så jeg har opplevd mye med bøkene mine. 

Jeg har vært så heldig å vunnet en konkurranse hos Marianne med bokbloggen "Ebokhylla mi". Jeg var så heldig å vinne en Stephen King bok "Ildbarnet" og jeg gleder meg veldig til å lese den. Vant en Stephen King bok forrige måned også, så de tar seg godt ut i bokhylla mi. 

På privaten går det godt. Jeg prøver fortsatt å få meg jobb i et bibliotek, bokhandel eller i et antikvariat. Så vet noen om noen som trenger noe nytt personale, er det bare å rope ut. Settes ihvertfall stor pris på litt hjelp. Har lite kontakter. 

Jeg ser også jeg trenger opprydding i bokhyllen min eller kanskje en ny hylle for her begynner det å renne over. Så det burde jeg kanskje begynne å gjøre noe med. 

Gleder meg også til samboeren skal ta seg ferie, slik at vi kan finne på noe gøy sammen. Kanskje reise et sted. Det er mange fine plasser man ikke har vært på enda her i Norge, så kanskje en bilferie sørover hadde vært noe.  

Senere vil jeg skrive to innlegg om hvilke sommerlektyre jeg kan anbefale, også vil jeg skrive til dere et annet innlegg om hva jeg skal lese i sommer. Har enda ikke funnet det ut, men jeg har masse å velge fra. Er spent på selv hva jeg vil ende opp med. 


Bøker som jeg har lest og anmeldt:

Jeg har denne måneden lest 8 bøker og skrevet bokanmeldelse om 3 av de. Du ser fire anmeldelser, men boken "Trainspotting/togtitting" skrev jeg anmelde om i Juni. Selv er jeg ikke helt fornøyd. Mange av bøkene er tynne og  lettleste, så jeg skulle ha gjort det litt bedre. Men satser Juni bli en flott lesemåned, men satser ikke da å lese 8 bøker. Som er målet for hver måned, fordi jeg skal begynne på "Anna Karenina" av Lev Nikolajevitsj Tolstoj (som leses i forbindelse med Lines lesesirkel og skal være lest ut til 24.06) som er en tykk bok og som jeg gleder meg til å lese. Liker den så langt.

  1. Irvine Welsh  -  Trainspotting/Togtitting (Lines lesesirkel)
  2. Siv Wyller  -  Hockeysveis fører til dårlige rim (Bokbloggerturnéen)
  3. Torgrim Sørnes  -  Ondskap
  4. Ragnhild Kolden  -  I krig og kjærleik
  5. Cecelia Ahern  -  Takk for alle minnene
  6. Aina Basso  -  Ingen må vite
  7. Shilpi Somaya Gowda  -  Indias datter
  8. Tatiana De Rosnay   -   Huset du elsket


Månedens bok:

Denne måneden har jeg lest veldig mange gode bøker som sagt. Jeg har likt å lese litt om de henrette i Norge mellom 1783 - 1814 tallet i boken "Ondskap" av Torgrim Sørnes, som er en ganske ukjent side av Norges historie. Anbefaler den! Den er godt skrevet og man får mange faktaopplysninger. Anbefaler også "Hockeysveis fører til dårlige rim" av Siv Wyller, som var en humoristisk og med skrullete kjærlighetshistorie for barn og unge med hockeysveien i sentrum. "Ingen må vite" av Aino Basso er også en flott skrevet bok på nynorsk om kjærleik og blodskam. Var utrolig lettlest og jeg skulle ønsker at boken var litt tykkere. Bøkene jeg som ikke har nådd helt til topps er "I krig og kjærleik" av Ragnhild Kolden (5 av 10 poeng) også leser jeg på nå "Jotnens hjemkomst" av Andreas Bull - Hansen, som det ikke går så veldig raskt med. Den hadde jeg tenkt å lese ut i forrige måned men det ble litt stopp. Skal ta fatt på den senere (Samlesning hos bokbloggeren Bokstavelig talt). Månedens favoritt bok var "Indias datter" av Shilipi Somaya Gowda. Boken hadde fantastiske miljøskildringer, og jeg endte opp med å bli sulten på indisk mat. Historien var også gripende og rørende. Anbefales på det varmeste!:


Kan lese anmeldelsen: HER


Månedens kjøp:

Har greid meg bra når det kommer til kjøp av bøker denne måneden. Er det storfornøyd med meg selv der. Har kjøpt 4 av mine 5 bøker jeg har lov å kjøpe i løpet av en måned. Gleder meg til å lese de alle. "The nine life of Chloe King" kjøpte jeg etter jeg så sesong 1 av serien. Jeg synes den var litt søt og siden de ikke hadde lagd sesong 2 måtte jeg jo kjøpe boken for å finne ut hva som skjer videre. 

Morgengry
Av Rune Angell - Jacobsen

Kampen om jerntronen
Av George R. R. Martin


Ebok kjøp:

The Nine Lives of Chloe King
Av Liz Braswell


Before I Fall
Av Lauren Oliver



Les for en god sak: 

Jeg har lest 8 bøker, det gir en avkasting på hele 40kr til Trondheims dyrebeskyttelse. 

Har du lyst å lese for en god sak er det bare å melde seg :HER. Man velger selv hvilken sak man vil lese for.






Bøker jeg gleder meg til å lese neste måned: 

Forrige måned gledet jeg meg til å lese "Indias datter" av Shilipi Somaya Gowda, som innfridde og "Jotnens hjemkomst" av Andreas Bull - Hansen, som jeg ikke ble ferdig med. Neste måned gleder jeg meg til å lese disse to bøkene:

Anna Karenina
Av Lev Nikolajevitsj Tolstoj


Skal leses i forbindelse med Lines lesesirkel og er neste måneds bok. Jeg er allerede godt i gang og jeg liker den kjempegodt så langt. Det er en tykk bok, så det er hovedboken jeg vil konsentrere meg om denne måneden. Jeg har lånt den på biblioteket der historien er delt opp i tre bøker. Jeg leser nå p å første bok, er spent på om jeg rekker å gjøre den ferdig til den 24.06. Bokomslaget ser ikke slik ut på min bok, den er mørke grønn og er ikke noe spesielt fin å se på. 


I skyggen av vingården
Av Tamara McKinley

Denne forfatteren leste jeg boken "Siste dans for Matilda" og jeg likte boken så godt at jeg kastet meg rett over på neste bok. Jeg håper den er like bra som den forrige. Tiden får vise. Anbefaler på det varmeste "Siste dans for Matilda", det er en av mine nye favoritt bøker. 


Oppsummering:

  • Lest 8 av 8 bøker i måneden.
  • Leste ut Månedens Lines lesesirkel bok: Trainspotting/togtitting.
  • Skrev 3 av 4 anmeldelser denne måneden, skjerpings.  
  • Leste ikke ut samlesningsboken  "Jotnens hjemkomst" av Andreas Bull - Hansen, som bloggeren Bokstavelig talt holder. 
  • Leste boken jeg hadde lyst å lese  "Indias datter" av Shilipi Somaya Gowda. 

  • 44/100 Bøker er lest hittil i år. Ligger da godt til å greie utfordringen "100 bøker på et år".
  • 9/12 krimbøker er lest, så ligger godt til der også å greie å lese ut 12 krimbøker i løpet av et år. 
  • 32/15 nye forfattere har jeg lest hittil i år og den har jeg greid med glans. 
  • 3/5 Historiske romaner har jeg lest hittil i år tror jeg er litt usikker på definisjonen er rett i mitt hode?("Feks er Merice Briffas bøker, elvens datter, en historisk roman?". 
  • 0/6 "Speeculative Romance" bøker er lest. 
  • 0/24 "Skrekk og Urban Fantasy" er lest. Vet jeg har lest ihvertfall en urban fantasy bok ("Mørk engel?"), men har ikke telt den med ennå siden jeg er litt usikker på definisjonen urban fantasy, hvordan man kan forklare det på norsk. Samme med Ya - bøker hva er det? Trenger definerings hjelp, er ikke vant til å bruke disse uttrykkene? Noen har jeg en viss aning om, men vet ikke om jeg har forstått det riktig. Blir veldig glad hvis noen kan forklare eg dette litt nærmere:)Kan gjøres på mail, hvis det er enklere:) Settes stor pris på!:). 
  • Har bare lest 2 av 11 bøker i Lines lesesirkel men så er det jo resten av året og ta igjen det fortapte, så det skal gå bra. 
  • Min egen "1001 bøker du må lese før du dør" går det dårlig med. Jeg har lest 1 av 10 bøker, så der har jeg litt å ta igjen etterhvert.

Neste Måneds mål

  • Lese ut  "Anna Karenina" av Lev Nikolajevitsj Tolstoj  i forbindelse med Lines lesesirkel. 
  • Lese "I skyggen av vingården" av Tamara McKinley. Fordi jeg selv vil det. 
  • Lese Øyvind Myhres bok "Kongen og Gudene" fra 1979, i forbindelse med samlesningen av norsk fantasy hos bloggeren "Boktavelig talt".
  • et blir nok ikke 8 Bøker neste måned, siden jeg leser på en så tykk bok, jeg skal prøve å skrive 4 anmeldelser, men det er jo ikke sikkert jeg rekker over 4 bøker. Da skal jeg skrive om alle jeg har lest istede. 


Månedens visdomsord: 





Ønsker alle en flott lesemåned i Juni!




13 kommentarer:

  1. Hyggelig innlegg og en imponerende lesemåned du har hatt! :-)

    SvarSlett
  2. Imponerende innsats. Jeg har latt meg fortelle at tykkelsen på bøkene og kvaliteten på innholdet har ingen betydning, kun antall bøker er viktig - jeg velger innbitt å tro på det!
    8 bøker er solid arbeid, uansett!

    (pst, jeg så de 3 første episodene av ChloeKing, host, host -)

    SvarSlett
  3. SV: Takk Isabella <3 Enig med deg at grillmat er det beste.. Må jo alltid holde mulighetene åpne for litt grilling ;)

    SvarSlett
  4. Flott gjennomgang av mai! Bøker er bøker, tykke som tynne. Vi er kommet like langt mot målet - 44/100. Og det er jo veldig bra! :-)
    Jeg har ikke lest noen av bøkene dine fra mai, men jobber meg jevnt og trutt gjennom "A Game of Thrones". Det går saaaaakte men sikkert! Ferdig med bok 2 øyestraks, så da blir det å se TV-serie varianten. Gleder meg!
    Ha en flott tirsdag! Her er det eksamenslesing på lillefrø. Hun skal opp i RLE på torsdag, så nå kan JEG alt om alternativbevegelsen, hehe...

    SvarSlett
  5. Flott oppsummering.=) Fått lest en del du:) Ønsker deg en flott juni-lesemnd:)
    SV;Så fint å høre:) Elsker Trueblood serien (og bøkene):)

    SvarSlett
  6. Flott oppsummering, Isabella!

    Eg har blitt så inspirert av McKinley-bøkene dine at eg skal lese deii om igjen i sommer. Mor har 4 i bokhylla, eg har lånt 3 på biblioteket og har kjøpt 3 til Kindle'n (fytti, det var mange!). Får sjå når eg får McKinley-overdose;-)

    SvarSlett
  7. Veldig flott oppsummering av Mai måned, jeg syntes at du har vært veldig flink jeg.8 bøker på en måned er kjempefin innsats:-)Jeg ligger litt etter når det gjelder bøker for å rekke over 100 men toget har ikke helt gått enda, så jeg får legge meg litt i sælen her.. hehe...."Før jeg faller" har jeg veldig lyst på... får se om jeg klarer å holde meg i skinnet denne måneden..har ikke kjøpt en eneste bok enda;-)

    SvarSlett
  8. Takk Clementine:) Har lest mye forskjellige bøker så er veldig fornøyd med det:) Ønsker deg en god kveld:)

    Ingalill, hehe godt å høre litt visdomsord, trenger det en gang i blant:) Hehe, ble litt hekta av en eller annen grunn er jo ikke akkurat super serie,men håper boka er spennende og søt:) Ønsker deg en god kveld:)

    Takk for det KindleJoy:) Gled deg til å se de nye episodene, koser meg godt med de ihvertfall:) Lykke til Lillefrø!:) Godt hun har en mor som hjelper til:) Ha en koselig kveld:)

    Takk for det Nina C:) Ønsker deg også en flott juni lesemåned og en god kveld:)

    Tall Elida:) Så herlig du skal ta en McKinley -overdose, må fortelle etter vært hvordan det går:) Er veldig spent på neste bok, tror jeg skal ta en pause fra Anna og lese litt i "I skyggen av vingården ikveld":) Ha en flott kveld:)

    Beathesbokhylle, takk for det:) Du er jo godt i gang med å ta igjen det fortapte synes jeg, leser jo så det freser du også:) Ved ferier tar du nok deg inn, har trua:) Tror denne måneden, med skattpenger og alt at jeg vil gå nok en gang på en riktig smell:) Er imponert at du ikke har kjøpt noen...tror jeg har kjøpt ca 5 stykker alt og det er jo grensen:) Kanskje jeg greier det?Tviler...har jo noen Cecilia Ahern bøker jeg vil kjøpe, hehe:) Ønsker deg en god kveld Beathe:)

    SvarSlett
  9. En bra måned spør du meg, selv har jeg langt færre bøker å skilte med :)

    Er du forresten helt jobbløs, eller skal du finne noe annet? Kjenner meg også igjen i det med bokhylle-problemet - himmel! bøkene står dobbelt og ligger oppå hverandre...

    Når det gjelder kortlaging er det en koselig aktivitet, og gjerne sammen med andre. Spesielt til jul var nesten hele familien i sving og mormoren ble veldig glad for det hjemmelagde bursdagskortet!

    SvarSlett
  10. Åtte bøker er veldig bra uansett om de er tynne eller tykke:-) Dessuten er to av de du har lest skrevet på nynorsk, og da bruker i alle fall jeg litt lengre tid på å lese.

    Gleder meg til liste over hva du skal lese i sommer! :-)

    SvarSlett
  11. Mange gode boktips her inne! Du er en ivrig leser, ingen tvil om det.
    Lykke til på jobbjakt, høres ut som du er inne på riktig spor i type jobb!

    Klem fra LK

    SvarSlett
  12. Melusine, er dessverre helt jobblaus ja. Håper det dukker opp noe snart:)Prøver meg på bokhandlere, bibliotek og antikvariater, men ser ut som jeg må vente til høsten med å høre mer om jobb der i gården:) Men det er jo nesten en jobb i seg selv å prøve å få jobb, så her er det travle dager fordet, men skriving av søknader og gå å besøke bedrifter.
    Hørtes koselig at hele familien satte igang ilag:) Visste mormoren ville like det, så bra hun ble glad:) Alltid stas å få noe hjemmelaget synes jeg:) Har selv laget et bryllups kort, skal legges ut på hobbybloggen min etterhvert:)Ha en strålende helg!:)

    Takk for fine ord linesbibliotek:)Kommer en liste om ikke så lenge:) Har sett så mange fine lister nå og blitt litt inspirert av hva dere medbloggere skal lese nå i sommer:) ha en herlig helg!:)

    Takk for det Lill-Karin Nyland:) Tror kanskje jeg også er inne på noe riktig:) Får håpe det ordner seg om ikke så alt for lenge:)Ønsker deg en herlig helg:) Klæm!:)

    SvarSlett
  13. Å søke jobb er travelt, det er lenge siden jeg var der, men husker godt all jobbingen med det!
    Hjemmelagde kort er så koselig, men det er ikke alle som gidder ta vare på dem - så jeg er litt forsiktig med hvor mye arbeid jeg legger ned i et kort. Hobbybloggen din har jeg ikke sett på ennå, det må jeg sannelig gjøre noe med :)

    SvarSlett