søndag 10. juni 2012

En smakebit på Søndag - Anna Karenina

En smakebit på Søndag
Klassiker: Anna Karenina

Idag skal jeg kose meg her hjemme. Jeg skal begynne å lage et bryllupskort for noen bekjente som har bestilt hos meg. Kanskje det blir noen flere kort også,når jeg først setter i gang. Lenge siden jeg har laget kort nå, så gleder meg veldig.  

Men jeg må bare fortelle hvor jeg var i går. Jeg var på teater å så "Hair", anbefaler den på det varmeste. Jeg storkoset meg og hadde det utrolig morsomt. Absolutt en opplevelse. Burde gå oftere på teater, det er jo så fantastisk underholdende også er de jo så flinke her i Trondheim.  

Skal også lese på denne klassikeren idag "Anna Karenina" av  Leo Tolstoj, som dagens smakebit kommer fra. Jeg liker boken svært godt hittil og man skjønner kjærligheten kan blomstre hvor som helt, når som helst om du vil eller ikke. Kjærlighet er kjærlighet


18. Mars 1873 skriver Leo Tolstoj begynnelsen på sin nye roman. Et år senere er første del ferdig, og han skriver til sin barnepike: "Jeg liker denne romanen, men jeg tviler på at andre vil like den; den er for enkel". Tvilen skal vise seg grunnløs, selv temaet i Anna Karenina kan virke enkelt ved første øyekast:

Levemannen Sepa Oblonskij har bedratt sin hustru Dolly med sine barns tidligere guvernante. denne tåpeligheten ber han sin søster Anna rydde opp i. Anna, gift med den høytstående embetsmannen Karenin i St. Peterburg, kommer til Moskva for å forsone ektefellene. det lykkes hun i, men Moskva - reisen skal få varige følger: Den kloke, milde, lojale og svært vakre Anna, gift med en tørr, selvgod og ytterst konvensjonell besteborger, treffer hos broren den staselige offiseren grev Vronskij. De møtes igjen, på ball, på toget til St. Petersburg. Han er sterkt tiltrukket av henne. Og den kloke og karakterfaste Anna makter ikke å motstå ham...

I 1877 er Anna Karenina ferdig og utgitt i sin helhet. Kanskje var det mangeårige arbeidet med å gi liv til så mange personer, konstruksjonen av så mange intriger, behandlingen av så mange ideer som det han med slik bravur gjennomførte med Krig og fred (ferdig 1869), som fikk ham til å betrakte sitt nye storverk som enkelt. Kanskje fantes der en frykt for at hans psykologiske ressurser som kunstner var uttømt. En slik frykt har begeistrede lesere tilbakevist i alle år siden utgivelsen. Fordi Leo Tolstoj i Anna Karenina lekende lett og uanstrengt og helt uten og gjenta seg selv gir liv til nok et stort og levende persongalleri. Her er et rikt utvalg fengslende mennesker og intriger, Tolstojs mennesker - og da er det aldri fullt så enkelt likevel (Fra boken).


Her kommer smakbiten:

Smakebiten er fra Annas hjemreise med toget fra Moskva, der hun møter på Vronskij.

I de siste dagene hadde hun gang på gang, senest nå nettopp, sagt til seg selv at for henne var Vronskijen ung mann blant hundrevis andre av samme slaget som hun traff overalt, hun ville aldri tillate seg å ofre en tanke på ham engang; men nå, ikke før hun hadde møtt ham, grep en følelse av frydefull stolthet henne. Hun behøvet ikke spørre hvorfor han var her. hun visste det like visst som om han hadde fortalt henne at han var her for å være der hun var (s 121 - 122 i boken).


Hvordan delta på en smakebit på søndag?

Det er bokbloggeren Flukten fra virkeligheten som arrangerer "En smakebit på søndag". Det er bare å gå inn på siden hennes og melde seg opp (Bare å trykk på bloggnavnet hennes). Hun har en fantastisk fin premie du kan vinne ved å delta idag, så bare å hive seg på. Du kan vinne disse to bøkene:




Det er lett å delta du trenger bare å åpne boken din du leser å finne ett utdrag som ikke er alt for avslørende av seg. Sett link på bloggen din som går til bokbloggeren Flukten fra virkeligheten og legg link tilbake til ditt bloggerinnlegg om boken på hennes side. Ved å være med kan du se hva andre leser og kanskje finner du noen andre bøker som du vil lese. Heller kanskje du vil oppdage en helt ny blogg.







29 kommentarer:

  1. Jag är riktigt svag för ryska författare och Tolstoj i synnerhet. Det är något med det ryska vemodet som tilltalar mig. Du har bra läsning framför dig!

    SvarSlett
  2. Lenge siden jeg også har laget kort nå, min datter satt i går og lagde til mormoren som hadde bursdag, men ikke jeg altså.

    Fin smakebit fra denne gode boken!
    Jeg var ikke klar over at Tolstoj mente romanen var for enkel og var redd for at andre kanskje ikke ville like den. Godt han skrev den ferdig og utga den!

    Ha en fin søndag :)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for fin smakebit:-) Har ikke lest noe av forfatteren før men har tidligere notert meg denne boken. Ha en fin Søndag og kos deg med å lage kort.

    SvarSlett
  4. Nydelig smakebit, dette er nok en bok jeg burde lest kjenner jeg :)

    SvarSlett
  5. Anna Karinina har eg aldri fått meg til å byrje på, men denne smakebiten pirra meg skikkelig. Burde kanskje lese boka snart? =)

    SvarSlett
  6. Fantastisk bok, ha en fin søndag.

    SvarSlett
  7. Jeg har hørt Anna Karenina på lydbok tidligere og også sett Riksteaterets oppsetning. Skal straks lese boken tenker jeg :) Liker den meget godt nemlig!

    SvarSlett
  8. Kjempefin smakebit på "Anna Karenina", jeg må innrømme at jeg ga opp å skrive så mye om den boken, den var så altfor omfattende. Skal bli spennende å lese hele omtalen din når du er ferdig med den.
    Jeg ser at du også har to blogger og har ikke mistet "følgere" på noen av dem. Jeg og en blogger til har mistet "følgerne" på den ene bloggen. Har du noen tips om hvordan jeg skal løse dette.

    SvarSlett
  9. Bra smakebit av boken:) Ha en fin søndag :)

    SvarSlett
  10. Denne burde jeg nok ha lest. Jeg har sett filmen, men det er nok ikke helt det samme... :P Takk for smakebiten, og ha en fortsatt fin søndag. :)

    SvarSlett
  11. Takk Monika, tror også jeg har bra lesning fremfor meg. Koser meg godt allerede og den er overraskende lettlest:) Ønsker deg en fin søndag:)

    Melusine, det er jo så koselig og småsyssle litt:)Men det morsomste er jo nesten å se hvor glad de blir som får kortene:)Tenker meg Mormor ble glad for hjemmesnekra kort:) Ble litt overrasket selv, og er veldig fornøyd han ikke feiget ut for jeg koser meg med boken:) Ønsker deg en herlig søndag!:)

    Takk Beathe, skal kose meg med kortlagingen:) Men begynner allerede å grue meg til å rydde alt opp igjen, for det flyt da av ting her, hehe:) Ha en flott søndag:)

    Anette,liker den veldig godt så langt:) Så anbefaler foreløpig:) Ser jo du leser på en stilig Stephen King bok, gleder meg til å høre mer om den:) Ha en herlig søndag:)

    Mai Lene, anbefaler den foreløpig. Har jo nettopp begynt, men er spent på hvordan den fortsetter:) Ønsker deg en herlig søndag!:)

    Eli♦Bella blogg, helt enig:) Ha en flott søndag:)

    Anja, hadde likt å se den på teater jeg også:) Kanskje det er en film også der ute, skal sjekkes ut:) Flott bok, anbefaler den:) Ha en fin søndag:)

    Aud-Helen takk for det:) Ganske tykk bok å skrive om. Leser boken delt opp i tre bøker, så jeg skriver litt fra hver bok og håper det blir enklere:) Gleder meg også veldig til å lese omtalene:) Håper bare jeg blir ferdig i tide.

    Desverre har jeg veldig lite å komme med på hvordan du kan løse problemet.....har ikke vært borti det tidligere. Veldig rart!

    Er det kanskje noen av mine medbloggere som har noe svar på dette?????Dere som er mer teknisk en meg?

    SvarSlett
  12. Aldri hørt om den, virker spennende:)

    SvarSlett
  13. En flott smakebit og en flott presentasjon av boken. Jeg leste den for ganske mange år siden, men husker at jeg likte den svært godt.
    Ha en riktig fin søndag

    SvarSlett
  14. Kjempefin smakebit. Jeg leste Anna Karenina for mange år siden, og jeg likte den veldig godt :-)

    Ønsker deg en flott søndag, Isabella!

    SvarSlett
  15. Tror inte jag läst Tolstoj sen gymnasiet (och det är länge sedan;-). Men du har ju fin läsning framför dig.

    SvarSlett
  16. Jeg føler jeg må gi denne romanen en sjanse en vakker dag. Russiske forfattere er ikke de mest populære hos meg, men klassikere er klassikere ;)

    SvarSlett
  17. Dette er en veldig god bok, men veldig tjukk :-)

    SvarSlett
  18. Denne boken er helt fantastisk! Kos deg med fortsettelsen :) Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  19. Takk for smakebiten:) Har selv lyst å lese den:) Er på "lese-listen"min:)
    SV;Mhm,det var en koselig lørdag:) Fikk lest ferdig "Drømmen om Narnia" og skal kaste meg over "Løven,heksa og klesskapet" av C.S Lewis:) Håper lørdagen din var fin samt søndagen:)

    SvarSlett
  20. åååå, Anna Karenina <3
    Tusen takk for flott smakebit :))
    Ønsekr deg en glad dag, og ja, jeg synes også de er gode i Trøndelag teater :))
    Klem fra Pia

    SvarSlett
  21. Jeg sa jeg skulle være med på lesesirkelen for denne, men jeg rekker det ikke. Har lest omtrent halvparten fra før av men la den bort da jeg ble gravid. Var litt redd for at det hele ble for trist akkurat da :)

    SvarSlett
  22. Takk for smakebiten! Det er lenge siden jeg leste Anne Karenina, men jeg er sikker på at jeg kommer til å lese den igjen! Dette er absolutt en bok å komme tilbake til!

    SvarSlett
  23. Hei Isabella :)
    Anna Karenina er faktisk en av kun en håndfull bøker jeg har startet på og ikke fullført. Den fenget meg rett og slett ikke, tror jeg må ha lest over en tredjedel, så det var da ikke mangel på forsøk heller.

    SvarSlett
  24. Elin,kjærlighetshistorier er jo tingen nå på sommeren:)Anbefales! Ha en flott dag!:)

    astridterese, så godt å høre du likte den helt ut:) Er så redd den skal forandre seg og jeg skal dette ut av historien, men liker den godt foreløpig og henger med lett:) Ha en strålende dag!:)

    Siljeblomst, flere som liker boken, så flott å høre:) Sitter å koser meg med den selv:) Ha en herlig dag!:)

    Takk Lotten er nesten glad boken er litt tykk jeg:) Ha en fin dag!:)

    Hehe ithil, sant det:) Liker den så langt og må innrømme jeg har lest lite av russiske forfattere. Ønsker deg en fin fin dag:)

    Groskro, så bra du også likte den:) Synes boken er så bra at tykkelsen skremmer meg ikke ennå. Men så leser jeg den over tre bøker og da virker den ikke så tykk, hehe:) Ha en glad dag!:)

    Takk Karete, det skal jeg gjøre:) Kos deg du også idag!:)

    Nina C, tror det er en god bok å ha på leselisten:) Liker Narnia bøkene, men tror jeg ikke har lest de alle:) Det må jeg finne ut av, hvem er ikke lest:) Narnia som er så herlig verden!Elsker ihvertfall første boken:)Ha en lesekoselig dag!:)

    SvarSlett
  25. Pia, så bra du likte smakebiten:) Får nesten ikke lest noe på andre bøker, så denne måneden er det virkelig å kose seg bare med denne boken....herlig:) Det er noen faste skuespillere der som bare er så flinke, og en av de spiller ofte morsomme roller og hun får meg til å le meg skakk:) Ønsker deg også en flott sommerdag videre:)

    Mari,det var en god grunn til å legge den til side:) Flott historie:) Ha en koselig dag videre!:)

    Bokofilia, da skjønner jeg den falt i smak, så herlig:) Ha en strålende dag:)

    Anne, det var synd. Jeg er litt redd for at historien skal bli langdryg eller det blir så innviklet at det begynner å bli vanskelig å følge med historien. Har jo en del igjen, men det jeg har lest har jeg likt:) Ønsker deg en flott dag!:)

    SvarSlett
  26. Takk for en fin smakebit :) Jeg føler jeg burde lest flere gamle klassikere så tror jeg må ta den med på leselisten min! :)

    SvarSlett
  27. Eg har berre høyrt Radioteateret sin versjon av denne boka, men eg elska den, og ein dag skal eg lese heile. Ganske sikker på det, for lever i trua på at dei opprinnelege versjonane er betre enn dei forkorta.

    SvarSlett
  28. Kake, værsegod:) Har begynt p åbok to og jeg koser meg fortsatt med boken:) Ikke dum bok å ha på leselista:) Ha en fin helg:)

    SigridfraEnget, anbefales!:) Ha en fin helg:)

    regndrope, har en god del igjen, men liker det jeg har kastet meg over så langt:)Jeg har trua du skal greie å lese denne en dag:) Kos deg i helga:)

    SvarSlett