onsdag 13. juni 2012

Bokanmeldelse: I krig og kjærleik Av Ragnhild Kolden

I krig og kjærleik
Av Ragnhild Kolden



I krig og kjærleik fikk jeg lyst å lese etter en omtale om den hos Bokelskerinnen. Boken handling foregår under andre verdenskrig. Bare det fikk meg til å ville lese den. Men når jeg så at handlingen også foregikk i Trondheim, byen jeg bor i, da var jeg solgt. Tok ikke lange tiden for meg da å skaffe meg den. Jeg var litt spent på hvordan det ville gå å lese den på nynorsk, men etter oppvarmingen av "Ingen må vite" av Anina Basso så skjønte jeg nynorsk er jo ikke noe problem å lese. Nå er den lest og her kommer dommen. 

Bokens handling:

PÅ EIN MÅTE er det som i eit skodespel.
Og krigen er scena. Du spelar ei rolle, utan manuskript, men etter visse reglar. Rolla frigjer deg frå det du er elles, i fredstid, heile poenget er at du skal vera ein heilt annan, du er ikkje ein person, men ein reiskap. 

Trøndelag, november 1940: Ein framandkar kjem til Glenne, ein gard i grensetraktene mot Sverige, for å kartleggje våpenlager ute på bygdene. Der treffer han Dagny, ei ulykkeleg og misbrukt tjenestejente. Møtet blir skjebnesvangert for dei begge. Saman blir dei deltakarar i kriggen på fienden si side, ikkje av ideologiske overtydning, snarare blindt og tilfeldig. Som agentar for Gestapo i Trondheim, under dekknamn i undergrunnsverda, gjer dei det krigen og situasjonen krev av dei - ting dei kanskje ikkje kunne fått seg til å gjere i fredstid eller under sine eigne namn (Fra bak boken).

Min mening om boken:

Jeg er litt skuffet. Kanskje fordi jeg fikk så store forventninger til den. Men det er ikke en dårlig skrevet bok. Jeg vil anbefale den, men den traff ikke meg helt. 

Bokens handling starter i Landssvikfengselet (1945) der Bjørn Sigvartsen, sitter å tenker over det som har skjedd gjennom krigsårene. Han tenker på sitt arbeide på fiendens side, men mest av alt tenker han på hva som har skjedd med Lillian. Kom hun seg over til Sverige?, Har noe skjedd med henne? eller er hun død?. Han tenker på den første gangen de møttes og hvordan ting utviklet seg dem imellom. Her er en smakebit fra dagen de møttes, den dagen de rømte sammen:

Sigvart står ved bilen, slepper ein sigarettstump på bakken og knuser han med skotuppen, løftar hovudet og ser mot svala ein siste gong. Han opnar bildøra og skal til å setja seg inn da ho kjem ut på dørhella. Ho er andpusten, ein lokk av det ljosehåret har slite seg laus fra det stramme strikken i nakken, augo har fått liv og huda farge, den blå kåpa får henne til å likne ei bydame. Ho er så vakker. Det er noko med henne som treffer han midt i hjartet, vekkjer noko mjukt i han (s 29). 

Historien veksler med hva som skjer i fengselet med Bjørn Sigvartsen og tilbakeblikk på hva han og Lillan har utrettet under krigen. Det blir dekkoperasjoner og spenning om å ikke bli oppdaget. Og til og med likvidering. Men handler også om kjærlighetshistorie mellom disse to. De er på fiendens sin side, dette gjøres også veldig klart i boken, men vi får også en god forklaring på hvorfor det er blitt sånn. Verden er ikke bare i svart og hvit. Og de kan ikke stole på noen.

Jeg synes historien begynner bra, men holder seg ikke jevnt spennende, det er noen hull der jeg kjedet meg litt som leser, kanskje derfor den ikke falt helt til topps for min smak. Jeg ønsker meg også mer av alt, mer stedsbeskrivelser av Trondheim, mer hendelser, mer action. Det er jo krig, la oss føle mer av det. 

Språket er bra, Nynorsken er lettlest og boken går raskt unna å lese siden den ikke er på mer en 240 sider. Kanskje den burde vært tykkere?. Jeg gir den 5 av 10 poeng, noe som egentlig ikke er dårlig. Jeg gleder meg til å lese mer av denne forfatteren for hun skriver godt og skriver romaner med et tema som opptar meg som er ett stort pluss. Så her skal det følges med i fremtiden. 

Jeg liker også forsiden til boken, men Nidarosdomen i bakgrunnen og med litt dystre farger. Forsiden passer godt til historien. 

  • Kan lese Bokelskerinnens omtale: HER
  • Kan lese Bokelskerinnens intervju av forfatteren: HER


Litt om forfatteren:


Ragnhild Kolden (f. 1956) kjem frå Bøverdalen i Lom. Ho debuterer som forfatter med denne  romanen (Fra boken). 





11 kommentarer:

  1. Det hørtes ut som en interessant bok. Jeg liker å lese om hva som skjedde under krigen, og det gjør ikke noe at en får en kjærlighetshistorie i tillegg :-)
    Jeg blir likevel litt usikker på om jeg vil lese den siden du ikke ble helt begeistret. Det som var bra var omtalen din!

    SvarSlett
  2. Hmm.. To ting får meg fra å lese denne boka. Det første er nynorsken. Jeg sier bare: gi meg engelsk! Jeg er inne i en fase av nynorsk-allergi. Beklager, men så er ståa... Det andre er emnet. Overdose på 2.verdenskrig for noen år siden sitter fremdeles igjen i ryggmargen. Derfor syns jeg det var beroligende å lese evalueringen din Isabella. Denne lar jeg derfor ligge med godt hjerte :-)
    For ordens skyld, nei - jeg er ikke nynorsk-hater! Valgte nynorsk som hovedmål for begge ungene (selv om de endte ut sterkest i bokmål likevel..). Jeg bor i et nynorskfylke. Syns jeg har gjort plikten min da ;-)

    SvarSlett
  3. Denne boka har jeg lyst til å lese :)

    SvarSlett
  4. Takk for omtalen:) Er ikke alle bøker som treffer selvom man kanskje ønske den skulle. Har vært borti noen bøker. Men tematikken er jo spennende og bra.:)

    SV;Koselig at du likte anmeldelsen min:) Elsker de Narnia filmene også, men mangler å se den siste:) Men skal nok se den iløpet av uka:) Er ferdig med løven,heksa og klessakapet og holder på Prins Caspian:)

    SvarSlett
  5. Bra Omtale:) Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  6. Takk for fin omtale selv om ikke boken traff deg helt, sånn er det innimellom. En kan ikke like alt like godt. Jeg har ikke lest så veldig mye fra 2.verdenskrig det må jeg innrømme, men jeg venter litt også og vet ikke om jeg kommer til å lese akkurat denne heller. Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
  7. astridterese, takk det var godt å høre du likte omtalen:) Kjærlighetshistorier liker man, særlig når de er søte, men dramatiske er jo også veldig spennende:) Ønsker deg en flott kveld:)

    KindleJoy, herlig kommentar om hvorfor du ikke vil lese boken:D Overdoser er aldri bra, så godt du tar deg pause:) Kos deg med de andre bøkene og la denne ligge med god samvittighet:) ha en fin kveld:)

    Elma Ilona, anbefaler den:) Bokelskerinnen likte den veldig godt iforhold til meg. Men den er verd å lese:) Ha en flott kveld:)

    Helt enig Nina C. ikke alltid det klaffer:) Men tematikken var veldig spennende og skjer mye spennende og litt ekle ting også:) Kos deg med Prins Caspian :) Ha en flott kveld:)

    Takk for det BookNook:) Ønsker deg en flott kveld:)

    Beathesbokhylle, takk for at du likte omtalen:) Bokelskerinnen likte boken veldig godt, så det er jo litt smak og behag. Hun skrev også veldig fin omtale om boken:) Men jeg ble litt skuffet hadde forventet meg litt mer av boken:) Ønsker deg en flott kveld:)

    SvarSlett
  8. Nei, det er ikke alltid det treffer. Ha en fin torsdag, håper dere har fint vær også.

    SvarSlett
  9. Veldig bra omtale. Det blir alltid nedtur når en god begynnelse går over til en kjedelig fase midt i boka. Jeg tror det ligger litt i sakens natur, det er mer krevende å lage en midtdel som holder interessen - begynnelser og slutt er enklere. Så du filmen "A Fish Called Wanda" ? Her klarte en av personene alltid å få med seg begynnelsen og slutten av en setning eller fortelling, men hadde alltid problemer med "the middle thing" :lol:

    SvarSlett
  10. Eli♦Bella blogg, nei da er det bare å hoppe over til neste bok:) Været er som det bruker i Trondheim, ustabilt:) Ha en herlig helg:)

    gerdh, takk for det:) Har ikke sett filmen dessverre, men du har sikkert rett:) Er en kunst å holde det gående i bøkene:)Ønsker deg en herlig helg:)

    SvarSlett
  11. Hm, lurer på hvordan nynorsk-allergi arter seg? Får en prikker over hele kroppen, åndenød, eller hva?:)
    Vet jeg er litt flåsete. Men håper du kommer over den allergien, KindleJoy, så du får med deg noen skikkelige godbiter på nynorsk også!
    Jeg syns denne boka var en slik og har nettopp lest bok nummer 2.
    Nå skal det sies at jeg ikke har lest så mange romaner om 2. verdenskrig, men dette var virkelig fengende, syns jeg.

    SvarSlett