søndag 17. juni 2012

En smakebit på Søndag - Duften av appelsin

Smakebit på Søndag
Duften av appelsin

Har ikke rukket å gjøre noe spesielt denne søndagen enda. Dro meg lenge i sengen før jeg karret meg opp, noe som var utrolig deilig. Har bare hittil rukket å spise en herlig frokostblanding, mikset av meg selv. Idag har jeg bare planer om å gå meg en tur, lese og grille litt. Ønsker alle det ute en herlig søndag!

Leser idag på boken "Jotnens Hjemkomst" av Andreas Bull - Hansen. Jeg har endelig fått litt fart på lesningen, så den skal avsluttes idag. Men jeg hadde ikke lyst å skrive smakebit fra den. Derfor tar jeg en smakebit fra neste bok jeg skal kaste med over "Duften av appelsin" av Joanne Harris. Boken kom ut i 2002. Boken kjøpte jeg her om dagen på nærbutikken min. Boken bare måtte bli med meg hjem når jeg så det var forfatteren bak en av mine favorittfilmer "Sjokolade" med Johnny Depp i en av hovedrollene (Her var faktisk filmen bedre en boken som heter "Bittersøt sjokolade"). Så jeg er spent på denne, håper den er like stemningsfull som den forrige boken. 

Duften av appelsin
Av Joanne Harris

Alt Framboise Simon arvet etter sin mor, er et håndskrevet hefte med matoppskrifter, gamle dagboknotater og noen falmende fotografier. Dagboken inneholder mange såre minner fra Framboises barndom i skyggen av krigen og den tyske okkupasjonen.

Mange år senere vender Framboise tilbake til barndomshjemmet. Men hun forteller ingen hvem hun er - og hun bruker falske navn. Hun starter sitt eget spisested, og alt er fryd og gammen, helt til nevøen Yannik kommer fra Paris og vil ha penger ... Hvis hun ikke samarbeider, truer han med å avsløre henne - og familiens mørke hemmeligheter (Fra bak boken).


Her kommer smakebiten!

Smakebiten er hentet helt i starten av boken der Framboise Dartigen forteller om sin mor:

Moren min markerte livets begivenheter med oppskrifter - som kunne være matretter hun hadde funnet på selv, eller en ny vri på gamle favoritter. Mat var hennes lengsel, hennes feiringer, det å dyrke fram og tilberede den det eneste utløpet for hennes kreativitet (S 12). 

Hvordan delta på en smakebit på Søndag?

Det er Mari med bokbloggen Flukten fra virkeligheten som arrangerer "En smakebit på søndag". Det er bare å gå inn på siden hennes og melde seg opp (Bare å trykk på bloggnavnet hennes).

Du trenger bare å åpne boken din du leser å finne ett utdrag som ikke er alt for avslørende av seg. Sett link på bloggen din som går til bokbloggeren Flukten fra virkeligheten og legg link tilbake til ditt bloggerinnlegg om boken på hennes side. Ved å være med kan du se hva andre leser og kanskje finner du noen andre bøker som du vil lese. Heller kanskje du vil oppdage en helt ny blogg.







21 kommentarer:

  1. Jo, den boken kan jeg nok like. Ha en flott søndag.

    SvarSlett
  2. Jag älskade vekrligen filmen Chocolate. Måste kolla upp den här boken :)

    SvarSlett
  3. Dette er en helt ny bok og forfatter for meg. Spent på omtalen din, fint omslag til tittelen synes jeg :-) Ha en fin søndag videre :-)

    SvarSlett
  4. Takk for smakebit! Som Gro ser jeg fram til omtalen :)

    SvarSlett
  5. Som Groskro likte jeg omslaget kjempegodt! Hadde sannsynligvis lest på baksida av denne hvis jeg så den i butikken- gleder meg til å se hva du skriver da den er ferdiglest! Nyt dagen ;o)

    SvarSlett
  6. Joanne Harris har skrevet flere bøker i samme stilen - alldeles nydelige bøker fulle av stemning. Jeg har alle i en egen kasse på loftet og når jeg trenger å bli inspirert, tar jeg dem frem. Kos deg :D

    SvarSlett
  7. herlig smakebit :D
    ble veldig nysjerrig på denne fine boken nå.
    eg er også begeistret for den sjokolade filmen med johnny depp ;)

    SvarSlett
  8. elisland, er spent på om den faller i smak:) Ha en fin søndag!:)

    Monika, er en av mine søteste filmer i filmsamlingen min:) Også er jo favorittskuespilleren med, Johnny Deep med, der han sjarmerer godt:) Håper du finner boken:) Ha en fin søndag:)

    Groskro, var omslaget som fikk meg til å plukke opp å se på boken, synes selv det er ganske så stilig:) Tittelen også:) Skal prøve å huske å skrive omtale om den:) Ha en flott søndag:)

    KindleJoy, skjønner jeg må skrive omtale om denne:) Skal prøve å huske på det:) Ha en flott søndag:)

    Berit, det er et skikkelig godt omslag. Var det som gjorde meg nysgjerrig:)Så ble jeg jo superglad når jeg skjønte hvem forfatteren var:) Ønsker den en nydelig dag!:) Skal nyte dagen!:)

    Takk Natalie Normann, det skal jeg gjøre:) Har bare lest Bittersøt sjokolade og den likte jeg godt, full av stemning:) Så koselig å lese slike bøker, så gleder meg veldig til denne:) Ha en flott søndag:)

    Takk Nina C:) Kos deg med bøkene og ha en herlig søndag!:)

    Takk Mary-Anne:) Hehe godt å høre at det er flere som liker filmen:) Skal hvis jeg har tid å husker å skrive om boken når jeg er ferdig med den:) Ha en herlig søndag:)

    SvarSlett
  9. Flott smakebit, du får kos deg med den. :) Ha en flott søndag videre. :)

    SvarSlett
  10. Jeg likte filmen veldig godt, har ikke fått kjøpt boken enda, men jeg skal i tillegg til denne, virker som en herlig bok.Tusen tak for smakebiten:-) Ha en fin Søndag videre og kos deg med lesingen. klem

    SvarSlett
  11. Åh, Sjokolade er en fin film :-) Det blir spennende å høre hva du synes om denne. God søndag, Isabella!

    SvarSlett
  12. Takk for spennende smakebit og det er herlig å sove lenge på søndager. Veldig enig i det:) Ha en fin, fin søndag videre!:)

    SvarSlett
  13. Det så ut som en fin bok du skulle gi de i kast med. Håper den hvert fall er bedre en Jotnens hjemkomst! Den syntes jeg ikke så mye om :-)
    God søndag!

    SvarSlett
  14. Høres ut som en koselig bok :) Likte smakebiten.

    SvarSlett
  15. Ann Kristin, det skal jeg ha en herlig mandag!:)

    Beathesbokhylle, er veldig spent på om den er like koselig som forrige boken jeg leste:) Ønsker deg en strålende mandag:)Klæm!:)

    Siljeblomst, helt enig!:) <3 Love it!:) Skal huske å skrive om den:) Ha en flott mandag!:)

    Rufsetufsa, hehe ja det er dagen for latskap her i huset ihvertfall:) Ha en herlig mandag!:)

    Bokelskerinnen, håper den er det:) Ha en flott mandag:)

    SvarSlett
  16. Jeg likte smakebiten din veldig godt! Kos deg med boken! :)

    SvarSlett
  17. Fin smakebit! Og fin tittel. Mmmm, appelsiner. :)

    SvarSlett
  18. Jeg så en film for leeenge siden med Depp hvor det ble brukt sjokolade på alt mulig, en fin film som høres ut som den du nevner. Tror nok jeg må se å sjekke ut denne forfatteren :)

    SvarSlett
  19. Takk Bokofilia, jeg skal kose meg masse med den:) Ønsker deg en flott tirsdag!:)

    Julie, takk for at du synes det:) Tittelen synes jeg også er litt fin:) Ha en flott dag:)

    Melusine, hørtes veldig ut som samme film, hvis det ikke er Charlie og sjokoladefabrikken, hehe, så er det riktig film:)Anbefaler å lese boken Bittersøt sjokolade:) Koselig bok:) Ha en flott dag:)

    SvarSlett
  20. Hehe, nei Charlie og sjokoladefabrikken tenkte jeg ikke på faktisk - det er nok samme film, en jeg leide på videobutikken uten at jeg la merke til at Depp var med før jeg startet filmen :)

    SvarSlett