mandag 13. januar 2014

Leselisten for Januar 2014 + litt om longlisten

Leselisten for Januar 2014 +
litt om longlisten

Da var longlisten for bokbloggerprisen 2013 endelig kommet ut, det var en skikkelig pine å vente på den. Hvor spennende! Hvilke bøker ville kom med? Og ville noen av bøken jeg stemte på være med på longlisten? Listen overrasket meg faktisk mye. Slik ble Longlisten seende ut:

1) Norsk skjønnlitteratur:
- Fugletribunalet av Agnes Ravatn (Samlaget)
- Politi av Jo Nesbø (Aschehoug)
- Disse øyeblikk av Herbjørg Wassmo (Gyldendal)
- Over det kinesiske hav av Gaute Heivoll (Tiden)
- Det finnes ingen helhet av Helga Flatland (Aschehoug)
- De usynlige av Roy Jacobsen (Cappelen Damm)

2) Åpen klasse:
- Mysteriet Mamma av Trude Lorentzen (Oktober)
- Odinsbarn av Siri Pettersen (Gyldendal)
- Fugl av Lisa Aisato (Gyldendal)
- Den onde arven av Thomas Enger (Gyldendal)
- Det vi kan stå for av Geir Lippestad (Aschehoug)
- Urd av Ruth Lillegraven (Tiden) 

(Listens kilde: Norske bokbloggere)

Litt skuffet ble jeg første gangen jeg så over den, fordi jeg hadde forventet meg en mye lengre liste med bøker, vet da ikke hvorfor jeg tenkte det? Men listen skal jo bli enda kortere med tiden, den 27. Januar kommer kortlisten, som skal bare bestå av 6 bøker til sammen, tre i hver kategori.Gleder meg allerede til samlesningen som starter 1. Februar. Ser allerede mange bøker som jeg håper kommer med. 

Hadde også håpet på flere overraskelser, da tenker jeg på flere bøker av forfattere som ikke er så kjent, og de jeg ikke hadde forutsett på forhånd. Men jeg ser jo de som allerede er der, er veldig gode kandidater, så jeg er mer fornøyd en missfornøyd.  

Jeg er da veldig fornøyd med at en av de fire bøkene jeg stemte frem står på listen: De usynlige av Roy Jacobsen. Jeg hadde da håpet på litt mer spennende kandidat innen krim enn Politi, for den synes jeg rett å slett ikke fortjener plassen. Var det en bok som skuffet meg stort i 2013, så var det den. Men jeg kan også forstå hvorfor den havnet der, men den ergrer meg litt. Hadde håpet å bare få lov å glemme den leseopplevelsen. Sorry! Skal helt klart lese selv litt mer krim til neste bokpris utdeling. Så jeg har vel ikke lov å klage når jeg ikke har selv stemt fram noen andre krim favoritter. Er da veldig glad Urd, Fugletribunalet, Odinsbarn, Disse øyeblikk og fugl er med, det er bøker jeg enda ikke har lest, men har virkelig lyst å lese. Tror også de er gode bøker alle sammen. Liker at det er et variert utvalg. De jeg har lest er som sagt Politi, Over det kinesiske hav, De usynlige og Mysteriet mamma. Kommer kanskje til å begynne å lese noen av bøkene på langlisten, før kortlisten kommer. Det blir fryktelig spennende å se hvilke bøker som kommer videre. Imellomtiden ha en god lesning! 

Andre som har skrevet noen tanker om Longlisten:

...

Jeg har tenkt å begynne igjen med å sette opp en leseliste for hver måned. Mest for min egen del, siden det er travle tider med studiene igjen. Greit å ha noe å forholde seg til. Hvor lang listen er vil variere fra måned til måned. Noen bøker vil dere også kanskje se gå igjen, fordi de ikke er startet på eller fullført ennå. Listen er ikke fast, jeg kan endre på den så mye jeg vil iløpet av måneden, for det kan jo hende noen nye bøker snik seg litt imellom. Her er ihvertfall Januar lese listen min:



  • Wedding night av Sophie Kinsella (Påbegynt). Jeg trenger litt lett litteratur nå når jeg studerer og leser tungt stoff. Jeg tror denne kommer til å bli helt supert å lese denne måneden, mens jeg sliter å komme igang med studiene. Dette blir første boken jeg leser av forfatteren, og håper det blir mye latter. 
  • Julenoveller - 21 Nye og klassiske noveller av Norske forfattere (Påbegynt). Skulle egentlig lese denne ut i julen, men siden jeg hadde mer arbeidsdager en julefri, så rakk jeg rett å slett ikke å lese den verken før eller etter jul. Håper da jeg vil kose meg med den nå i januar, kanskje bedre sent en aldri. 
  • Fuck Off I Love you av Lars Mæhle, fikk jeg tips å lese av en studievenninne, og da måtte jeg låne denne på biblioteket med en gang. Den er nå kommet i hus, og siden den er en liten flis av en bok fikk den snike seg med på listen. 
  • 84 Charing Cross Road av Helene Hanff, har jeg hørt Beathesbokhylle si så mye fint om at jeg måtte legge den også av på biblioteket. Den er kommet i hus og er ikke store flisen heller, så regner nesten med at jeg skal rekke over den denne måneden. Gleder meg fryktelig til denne brevromanen. 
  • På ville veier av Cheryl Strayed, er en bok som det haster å lese, for den har jeg allerede hatt liggende en stund og den skal snart tilbake på biblioteket. Har lest veldig mange fine anmeldelser om denne boken, og jeg elsker jo å lese om mennesker som hatt det vanskelig i livet. Det er så masse man kan lære av dem, man tenker kanskje tanker man ikke har tenkt før. Og denne skal vist være bra! Gleder meg!
  • Battle Royale av Koushun Takami fikk jeg tips om hos en kollega etter vi hadde sittet å snakket om Hunger Games. Hun mente siden jeg likte bøkene så godt, kunne det hende jeg ville like denne. Høres spennende ut, en gruppe med ungdom på en øy, der de må drepe hverandre og igjen vil det stå en vinner. Dette er en tykk bok, så den vil jeg nok bruke en del tid på. Regner med den trekkes over til Februar listen min også. 
  • Skarlagenssalen av H.K. Fauskanger (Påbegynt: EbokBib). Dette er en bok som har snekke seg imellom alle de andre bøkene iløpet av måneden, den skulle egentlig ikke være med på listen. Men så begynte jeg bare å smuglese litt på de første sidene, og vips var jeg kommet langt ut i boken. Dette er en krimgrøsser, elsker! Passer godt nå i mørketiden, med masse te drikking til! Har jo fått så mye god te i julegave, så her blir det ikke tomt på en stund. Må nytes! 
  • Camilla Collett - Ungdom og ekteskap av Torill Steinfeld (Påbegynt). Collett boken hadde jeg planer å lese ut i 2013, men den har blitt med meg i det nye året. Den leser jeg litt og litt i, imellom de andre bøkene, så det går ikke så raskt i svingene med den. Men det er en biografi om Camilla Collett, og jeg liker å lese om denne spennende forfatterens liv. Må se å få lest litt flere biografier i 2014.
  • Bok fra langlisten? Kanskje jeg kommer til å lese en bok fra langlisten, men må ta det litt som det kommer. Leselisten min er jo allerede alt for lang, hehe. 



Ønsker alle en videre fin dag!




3 kommentarer:

  1. Så flott bilde du hadde med! Her har huset også blitt vasket i dag, godt når slike ting er gjort. Satt å trippet som bare det før listen ble lagt ut, noen overraskelser og endel var som ventet. Det blir veldig spennende å se hvilke av bøkene som kommer på shortlisten. Har kun lest to av bøkene på listen, fugletribunalet og De usynlige, kejkt å se at de begge to ble nominert. Ellers skal jeg snart ta fatt på Odinsbarn igjen. Ønsker deg en fin kveld,Isabella!

    SvarSlett
  2. Jeg ble også overrasket over bøkene som er på langlisten. Hadde forventet andre titler, og ikke så mange jeg hadde lest selv. Skal si du har planer for lesing i januar. Jeg prøver å lese det som faller meg inn, men holder litt fokus på de få utfordringene jeg har gitt meg selv.

    SvarSlett
  3. Hei!
    Jeg ble også litt satt ut av at "Politi" var med på langlista, men grunnen er en halt annen enn det du har! Jeg har nemlig ikke lest den, og hadde tenkt/ håpt at den skulle forbli ulest for min del... Det er jo fortsatt håp; går den ikke videre til kortlista så er jeg evig fritatt ;o)
    Ser forresten at du var med på "Les for en god sak" i fjor. Jeg trur Lise som arrangerte det da har slutta å blogge, så jeg har tatt meg den frihet å forlenge "kampanjen"! Veldig hyggelig om du vil bli med i år også!

    SvarSlett