Bokanmeldelse- På ville veier

Sider: 400
Emne: Personlig beretning
Kilde: Lånt på biblioteket

...

Denne selvbiografiske romanen er en bok jeg er så glad for at jeg har plukket opp å lest! Den har inspirert Oprah Winfrey, men også meg.
Kan nesten ikke vente til filmen kommer, der selveste Reese Whiterspoon er i hovedrollen. Er nesten litt misunnelig på dere der ute som ikke har lest denne boken ennå.

Cheryl er bare 22 år gammel da moren hennes dør av kreft bare 40 år gammel. Alt forandrer seg fra da. Familiedynamikken endrer seg, de står ikke lengre så nære hverandre. Ekteskapet begynner og vakle og Cheryl selv har det ikke godt. Hun og moren sto jo hverandre så nære. Hun prøver å døve smertene og savnet ved å ta narkotika og ligge rundt med andre menn. Hun faller langt ned. Midt opp i det hele bestemmer hun seg for å forandre på ting. Hun begynner å planlegge en vandring langs The Pacific Crest Trail, som er en vandring langs hele California. Noe som absolutt ikke er en tur for pyser.

Dagen er kommet da livet skal ta en ny vending. Hun og monster, står klare for å starte på den lange vandringen. Monster er det hun døper den store sekken sin, som hun så vidt klarer å bære. Cheryl drar nå på en tung fysisk reise, men som også viser seg til å bli en indre reise. På turen får hun oppleve både vakker natur, løse tå negler, klapperslanger, uforutsette hendelser og det dukker også opp noen nye vennskapsbånd.

Jeg har ikke så veldig lyst å si så mye om innholdet til boken, fordi jeg vil dere skal kose dere like godt som meg over det som kommer i løpet av turen. Kan da røpe at Cheryl ikke er den mest erfarne vandreren, men hun lærer underveis. Selv fikk jeg litt vondt i ryggen og bare tenke på å bære den sekken/monsteret hennes. Pju!

Hvorfor lese denne vandringskildringen? Jo, den høres kanskje litt kjedelig ut, å høre om en som er ute å går, men jeg kan love deg en masse framdrift i denne boken. Vi får høre om en masse vakker natur, møte spennende mennesker, og vi får noen overraskelser sammen med Cheryl, men vi får også ett tilbakeblikk på Cheryls tidligere liv. Cheryl er et spennende menneske å bli kjent med, og det er interessant å se hvordan hun finner seg selv etterhvert igjen iløpet av turen. Med andre ord det er ikke tid for oss lesere å kjede oss, ikke ett lite øyeblikk en gang. Selv ble jeg helt oppslukt. Og som det ikke friluftsmenneske jeg er, fikk jeg nesten lyst til å gå denne ruten selv, og det sier mye. Hadde da ikke overlevd en natt alene, må sies, så mørkeredd som jeg er (Har alt for mye fantasi til det).

Det er en ting til som jeg likte veldig godt meg denne boken er at Cheryl deler sin kjærlighet for litteratur under reisen. Hun deler med oss hva hun leser på turen, og bakerst i boken står det en liste over det hun leste. Man må jo elske det! Må da innrømme det var lite der jeg hadde lest, blant annet Lolita av Vladimir Nabokov og Dubliners av James Joyce. Herlig å få noen tips! Men må innrømme det gjorde litt vondt å lese om hvordan hun kvittet seg med noen av bøkene etter de var lest, ved å brenne dem. Iiiik! Heldigvis ble det ikke alle bøkene. Men er man på tur, så er man på tur.

Boken snek seg rett og slett inn i hjertet mitt. Cheryl deler mye med oss, og jeg kan kjenne meg igjen i henne noen ganger. Hun deler noen av tankene hun gjør seg underveis på turen, og det er mange fine reflekterte tanker, som er vakkert å lese. Dette er nok allerede en av mine favoritter bøker iløpet av dette året.

Ble kanskje den litt rareste bokanmeldelsen jeg har skrevet, men sånn er det når man ikke vil si for mye, nesten ingenting. Oppfordrer dere bare til å lese boken! Den er fantastisk! Så må jeg bare unnskylde meg helt til slutt for at dere ikke får vite mer!

Bokelskerinnen har også skrevet en anmeldelse om boken.

Ha en fin fin mandag!