fredag 31. januar 2014

Del 2: Året som har gått 2013 - Utfordringer fullført?

Året som har gått 2013 - Del 2
Utfordringer fullført?

Hvordan gikk det med mine utfordringer? Kommer til å presentere de i to deler. Har allerede presenter del 1: HER. Etter det lille overblikket mitt på utfordringene mine, ser jeg allerede at jeg har gapt over alt for mye, som vanlig. Kan bare ikke noe for det, men jeg er alt for glad i utfordringer. Skal helt klart prøve å begrense mine utfordringer litt i 2014. Det vil komme et eget innlegg på dem etter hvert. Hvilket utfordringer har dere satt dere i 2014? 

Mine utfordringer/bokmål 2013

6. Skal skrive 4. bokanmeldelser i måneden: 

Jeg må le litt høyt når jeg ser denne utfordringen, for det er jeg veldig sikkert på at jeg ikke har gjort. Så optimistisk jeg var da! Har skrevet i gjennomsnitt 2 bokanmeldelser i måneden. Tilsammen blir det bare 24 stykker. Det er ganske lite i forhold til 2012, der jeg skrev 42 bokanmeldelser. Har nok med at jeg har i stede brukt tiden på å skrive innleveringsoppgaver på nettstudiet. Det er ikke få oppgaver da, må sies. Jeg har ofte ikke hatt så veldig lyst å skrive etter innleveringer. Men håper jeg får opp disse tallene litt, særlig siden jeg leser så mange bøker. Dere må jo få høre om dem. Her er ihvertfall noen av bøkene jeg har skrevet om:


  1. Hulder av Tonje Tornes. Foto: Gyldendal
  2. Døtre av Norge av Gunhild M. Haugnes. Foto: Bokelskere.no
  3. Mammas svik av Anne - Britt Harsem. Foto: Cdon.com
  4. En mann ved navn Ove av Fredrik Backman. Foto: Cappelen Damm

7. Jeg skal også utfordres til å lese 5 bøker på engelsk: 

Jeg er litt skuffet over at jeg ikke greide denne utfordringen, for den trodde jeg skulle bli enkel. Spesielt når jeg hadde kjøpt så mange fine engelske bøker i begynnelsen av året. Endte opp med å ha lest 3 av 5 bøker. Men jeg kvier meg fortsatt på å lese engelske bøker, noe som egentlig er rart, siden det som regel går bra. Har da skjønt at klassikere på engelsk går dårlig for meg, men ungdomsbøker er veldig bra trening. Må da fortsatt konsentrere meg litt ekstra, så jeg ikke går glipp av noe, så kanskje derfor jeg kvier meg fortsatt. Jeg bruker også litt lengre tid på en engelsk bok. Hadde da valgt denne utfordringen for å få brukt lesebrettet mitt mer. Men denne utfordringen må jeg sette stryk på, har da lest disse gode bøkene: 



8. Skal også melde meg på utfordringen om å lese 5 Ebøker:

Valgte denne utfordringen fordi den kunne lett slås sammen med utfordringen over, om å lese 5 engelske bøker. Har de fleste engelske bøkene mine som ebok. Det ble da noen endringer på denne utfordringen iløpet av året, da jeg så at jeg lett kom til å lese flere en 5 ebøker, derfor økte jeg den til 10 ebøker. Så jeg greide i hovedsak denne utfordringen i starten, men siden jeg økte antallet må jeg sette stryk her også, for jeg leste bare tilsammen 8 av 10 ebøker. Det var jo nesten da, fornøyd jeg. Kan vel si denne utfordringen er vel den eneste jeg har vært nær nok til å klare. Hører jeg fanfarer! Nei!Her er noe av det jeg leste:




  1. Før snøen kommer av Britt Karin Larsen. Foto: Cappelen Damm
  2. Mellom liv og død av Elisabeth Hammer. Foto: Digitalbok.no
  3. Ikke fordi den har et svar, men fordi den har en sang av Tor Åge Bringsværd. Foto: Cappelen Damm
  4. Forestillinger om et hjem av Linn Rottem. Foto: Aschehoug Forlag 

9. Litt Off the shelf utfordring trenger man jo også i 2013:

Jeg kjøpte jo enormt med bøker i 2012, så denne utfordringen var veldig velkommen. Hadde planer om å greie å lese hele 15 bøker, men jeg greide bare 5. Skulle ønske at jeg var litt flinkere her, for jeg har ganske så mye mer en 15 uleste bøker i bokhyllen. Har da ikke helt bestemt meg ennå om dette er en utfordring jeg burde prøve meg på flere ganger. Kan ihvertfall konkludere med at dette var en stort stryk. Har da lest disse bøkene fra hyllen:


  1. Julebrevpikene av Karin Bjørset Persen. Foto: Silke forlag 
  2. Hver dag av David Levithan. Foto: Gyldendal forlag
  3. Blomstenes hemmelige språk av Vanessa Diffenbauch. Foto: Aschehoug forlag
  4. Stryk meg over håret av Agnes L. Matre. Foto: Commentum forlag AS

11. Camilla Collett fyller 200 år i 2013: 

Har ikke fullført denne. Jeg hadde planer å lese om henne og kanskje lese noe skrevet av henne, men slik gikk det ikke. Har i lang tid lest på en biografi om Camilla Collett, det går veldig sakte, for jeg leser bare noen få sider om gangen. Det er andre bøker som lokker mer hele tiden. Må da si det jeg foreløpig har lest om damen har vært veldig interessant, hun kom jo fra en spennende familie. Har da planer å fullføre biografien iløpet av 2014. 

Foto: Gyldendal forlag

12. Les for en god sak:

Har lest i år for Dyrebeskyttelsen i Trondheim, og denne utfordringen er en av mine favoritter. Synes det er en fin måte å støtte en god sak på. Jeg gir bare 5 kr for hver bok jeg leser. Det er ikke så mye, men det blir jo litt når man summerer antallet bøker opp. Kan jo hende jeg hiv på en ekstra slump med penger når jeg overfører. Tilsammen i år har jeg lest for hele 365 kr (= tilsammen 75 bøker). 

Foto: Leserommet
13. Kose meg med bloggen. 

Blogging skal være gøy, ikke ett stressmoment i hverdagen. Veldig viktig! Jeg synes jeg har vært mye mer flinkere i år til å ikke å presse meg til å blogge, men heller tatt pause fra den når det har trengtes uten å få så veldig dårlig samvittighet for det. Så der har jeg forbedret meg stort. Samme med det å lese bøker, jeg har godtatt at noen måneder er man ikke i lesehumør, da trenger man pause for det hjelper ikke å presse på. Jeg har også prøvd å bli flinkere å skrive innlegg i forkant, men der kan jeg fortsatt bli litt bedre. Alltid fint å ha noen liggende på lur i de dårlige periodene. Har da ett problem at jeg ofte går å kommentere hos andre, men så er jeg ikke like flink å kommentere tilbake på min egen blogg, det må jeg bli bedre på. Må jo være kjedelig å kommentere hos meg og ikke få noe tilbake, men skal helt klart ha det som et lite mål iløpet av 2014. Bloggingen er fortsatt gøy og spennende, og jeg gleder meg veldig til å blogge meg gjennom 2014. 

...

Takk for et flott blogge år i 2013!


1 kommentar:

  1. Helt enig med deg at blogging skal være kos og ikke stress. Jeg kuttet ut 3 utfordringer i år, jeg har lyst å ha litt fokus på de bøkene som jeg allerede har i hyllene men jeg har ikke en egen utfordring for det nå i år.De utfordringene jeg har satt meg i år tenkte jeg skulle være et slags utgangspunkt. jeg må innrømme at det er kjekt å få tilbakemelding på kommentarer man har lagt igjen og derfor prøver jeg også å svare alle. Men samtidig forstår jeg at folk kan være travelt opptatt og ikke ser seg tid til det. Mesteparten av livet er jo utenfor bloggen og alle vil vel oppleve både liten bloggelyst, lite overskudd til å orke å blogge like mye hele tiden, og det er slett ikke nødvendig heller. Studier og jobbsøking er ting som krever veldig mye tid og energi. Det er alltid like kjekt å titte innom deg, Isabella og jeg er glad for at du er en av mine medbloggere. Ønsker deg en fin helg:-)

    SvarSlett