tirsdag 28. januar 2014

Boken på vent # 48

Boken på vent # 48
Somrenes bok av Emylia Hall

Foto: Beathesbokhylle
Idag er Beathe med bloggen Beathesbokhylle tilbake med "Boken på vent"! Utfordringen går ut på å finne en bok du har liggende på vent. Det kan være gamle bøker du har liggende eller nye som du vil vise frem. Vil du være med å delta eller se andres bidrag er det bare å trykke på linken under bildet.

...

Dagene flyger av sted og jeg sitter litt  fast i de alle, jeg surrer for mye og kommer meg ingen vei for tiden. Ihvertfall føles det sånn. Har så mange ting jeg vil komme  godt igang med, men så blir det ikke bare slik, og det ender med at jeg gjør alt bare halvveis (noe som er meget frustrerende). Som for eksempel med bloggingen. Liker for tiden å lese, men ikke å skrive, og når jeg kunne tenkt meg å skrive har jeg ikke så lyst å lese, og dermed har jeg ikke noe å skrive om. En evig liten usunn sirkel, som jeg må se å komme meg ut av snart. Man er rett å slett litt tussete for tiden. Men lover å ta meg sammen etterhvert. Litt synd på dere som må høre om men evige tilbakekomst, men ikke ser noe til den. Men ha håp!

Men i all min tussenhet har jeg hatt det veldig fint også. Jeg har vært en tur i selveste Fredrikstad, og som alltid er det kos å være der. Jeg fikk kjøpt meg en ny te (som jeg alltid gjør der, og som var veldig god), og karamell saus til å ha i kake eller på is, pasta med trøffel, sennep med urter og mye annet snadder på Lille Special (som er min favoritt butikk der nede). Gleder meg allerede til å prøve mange av varene ut. God mat ble det også der nede og hyggelig selskap. Gleder meg allerede til neste tur. 

Har i det siste også prøvd ut en oppskrift fra Trines mat bok (som jeg har skrevet om: HER). Denne gangen var hadde jeg forferdelig lyst på dessert, og en sjokolade dessert, og da fant jeg oppskrift på sjokoladefondant. Og den var herlig god (Og lett å lage), bare se, her med bringebær saus:


Foto: Privat

Med det får holde som dagens (mat)babbel, nå tilbake til hva innlegget egentlig skal handle om, nemlig Boken på vent. Dagens bok på vent snublet jeg over på biblioteket, men jeg har hatt den på min leseliste ganske så lenge. Nå virker boken da veldig sommerlig av seg, men jeg gleder meg til å kanskje late litt for en liten stund at det er pluss grader ute i stede for minus grader. Må da si dette er en bok jeg falt for mest på grunn av forsiden, så jeg ante ikke hva den kom til å handle om den gangen jeg bestemte meg for å lese den. Så lett er jeg å selge til. Men innholdet sånn i ettertid virker ganske så interessant også. Her kommer litt mer om Somrenes bok av Emylia Hall


Foto/Tekst: Gyldendal Forlag
Forlaget sier om boken:

Hver sommer forlater Beth Lowe sin engelske far og tilbringer to lykkelige solrike uker med sin mor på landsbygda i Ungarn. Inntil en utilgivelig løgn ikke kan holdes tilbake lenger.


Beth Lowe har fått en pakke i posten. Pakken inneholder et brev der det står at moren Marika, som Beth mistet kontakten med for mange år siden, er død. Men den rommer også et fotoalbum Beth aldri har sett før.

Albumet, med påskriften «Somrenes bok», er morens hyllest til de sju fantastiske somrene Beth tilbrakte i Marikas fødeland Ungarn i barndommen og tenårene. Det var en tid da Beth gikk på stram line mellom skilte foreldre bosatt i to vidt forskjellige land. Men de berusende ungarske somrene fikk en brå slutt det året Beth fylte seksten.

Siden da har ikke Beth tillatt seg selv å tenke på livet med Marika. Men «Somrenes bok» tvinger fortiden - mer levende, mer smertefull enn noen gang før - til overflaten igjen.


...

Høres akkurat ut som boken for meg. Gleder meg til å ta fatt på den, håper bare jeg ikke må vente så alt for lenge å starte på den, lese bunken min er fryktelig lang. Men heldigvis får jeg ha denne en stund. 

Ønsker alle en god lese tirsdag!


5 kommentarer:

  1. Liker babbelet ditt jeg vet du,enten det er bokbabbel eller matbabbel!Den desserten så skikkelig god ut, en sånn kunne jeg godt tenke meg og lage,NAM! Kjedelig at det ikke klaffer helt med å samkjøre lesingen og skrivingen, håper at det går seg til litt etterhvert. Når det gjelder boken så virker den uhyre interessant og jeg ser at jeg har den på ønskelisten min inne på bokelskere. Blir spennende å se hvordan den faller i smak hos deg:-) Ønsker deg en strålende tirsdag! klem

    SvarSlett
  2. Jeg synes det er hyggelig å lese om de vanlige dagene og, ikke bare om boken :-) Den sjokoladefondanten så farlig god ut (og helt sikkert siden jeg er på slankekur - utrolig fristende ut!)
    Jeg kjenner til det der med forskjellen på hva man har lyst til å skrive om og hva man har lyst til å lese om. Men akkurat nå får leselysten være som den er og skrivelysten ta litt pause. Og så venter vi på våren!
    Ha en riktig fin tirsdag!

    SvarSlett
  3. Forrige helg lagde jeg den sjokoladefondanten til Trine, men uten bringebærsaus (denne helgen ble det crème brûlée). Til ungene vel og merke, til husbonden og meg selv ble det lavkarbovariant :)
    "Somrenes bok" høres akkurat ut som noe en kan trenge nå i disse kalde dager - sommer og en spennende historie.

    SvarSlett
  4. Høres ut som en bok jeg kunne lese. Takk for tipset :)

    SvarSlett
  5. Den sjokoladegreia så virkleig god ut, har du tatt bilde av den du selv laget? Kos deg med bok og kake, og skrivinga blir nok mer synkron med lesinga etterhvert skal du se.:)

    SvarSlett