søndag 12. januar 2014

En smakebit på søndag - Skarlagenssalen

En smakebit på søndag
Skarlagenssalen av H.K. Fauskanger

Foto: Flukten fra virkeligheten
Idag arrangerer den herlige Mari, med bloggen "Flukten fra virkeligheten", "En smakebit på søndag". Dette er noe hun gjør så å si alle søndagene i året! Til stor lykke for oss andre medbloggere! Har du lyst å være med eller bare lese andres bidrag er det bare å trykke på linken under bildet, da kommer du rett til siden hennes.

...

Sitter her stappmett etter å ha skuflet i meg noen bananpannekaker eller bananlapper til frokost, de hørtes så gode ut at jeg måtte prøve de ut.


Oppskriften hentet jeg hos bloggeren My little Kitchen. Men jeg fikk da ikke like fin steikeoverflate som henne, hadde nok vært lurest å bruke en steike takke eller en jernpanne der temperaturen hadde vært litt jevnere. Neste gang skal jeg prøve uten banan, fordi de ble litt tunge å deigete, og heller ha bananen oppå, for det var kjempegodt. Og med bringebærsyltetøy itillegg var det en god match. Men over til en annen smakebit. 

Boken jeg leser på nå har sneket seg frem i køen, den har rett å slett sneket seg inn på meg. Skulle bare lese litt av de første sidene av Skarlagenssalen av H.K. Fauskanger, og jeg ble helt revet med, og jeg kunne jo ikke bare legge den fra meg. Det er en krimgrøsser, og jeg koser meg med den veldig. Gleder meg veldig til de skal begynne å undersøke den beryktede Ugge gård, for jeg forventer meg litt skumlerier da. Kan nesten ikke vente med å fortsette å lese på den iløpet av dagen. Her er litt mer om den. 

Foto/tekst: Gyldendal Forlag

 Forlaget sier om boken:

I kjelleren på herregården Ugge i Østfold finnes det et avstengt rom kalt Skarlagenssalen. Presten som lot gården oppføre på 1700-tallet, skal ha solgt sin sjel til djevelen og forsvant sporløst fra kjellerrommet da hans pakt med den onde utløp. Etter sagnet kan ingen tilbringe natten i Skarlagenssalen uten å miste livet eller forstanden.

Over hundre år er gått, men i 1897 synes Ugge-forbannelsen å kaste skygge helt til hovedstaden. Rasjonalisten Fredrik Lange har erklært sitt ønske om å avlive myten ved å låse seg inne i Skarlagenssalen en hel natt, tross sterke advarsler. Er det enda et varsel at en snikskytter brått er begynt å hjemsøke Kristianias gater? Med et broket følge rømmer Lange byen og drar til Ugge gård for å utfordre legenden, men ferden skal vise seg å bli skjebnesvanger: Har Skarlagenssalens forbannelse slått til når det umulige skjer?

Her kommer smakebiten:

Smakebiten er hentet fra EbokBib, så sidetallet kan være litt unøyaktig. Gjestene er kommet til Ugges gård, og de blir vist litt rundt av vertinnen.

"Det har også andre bemerket" sa vår vertinne. "For mange år siden hadde vi en hustjener som fortalte at han en gang la hånden mot glasset i døren. Han trakk den til seg da han følte en brå kulde. Siden sverget han på at han så en annen, hvitaktig hånd som presset mot ruten innenfra. " (side 182 av 453)

Ha en herlig søndag!


14 kommentarer:

  1. Godt at middagen er snart ferdig er for det der så veldig godt ut og jeg ble skikkelig sulten! Nam! Dette er en forfatter jeg er meget spent på, han er oppvokst i samme nabolag som en venninne av meg så da blir det litt ekstra spennende. Gleder meg til å høre hva du syntes om den når du er ferdig med den. Ønsker deg en fin søndag, Isabella:-)

    SvarSlett
  2. Å for en deilig frokost. Jeg står grytidlig opp, og skufler i meg min sedvanlige frø-nøtt-bær-yoghurt før jeg er våken til å smake den. I morgen har jeg fri, så kanskje jeg skal lage meg lapper i stedet, da blir i alle fall 12 åringen glad :)
    For en spooky smakebit, tror jeg hadde likt denne boken :)

    SvarSlett
  3. Skarlagenssalen er en av mine absolutte favoritter. Også Skrinet, som er den første boken er helt fantastisk :-)
    Det hørtes fantastisk deilig ut med bananlapper. Det må jeg bare prøve :-)
    Takk for tips om deilig frokost og ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
  4. Den frukosten ser god ut :). Tack för båda smakbitarna. Ha en fin kväll.

    SvarSlett
  5. De där pannkakorna såg ohyggligt goda ut. Och då är jag ändå riktigt mätt efter middagen :)

    SvarSlett
  6. Dette høres definitivt ut som en bok for meg siden jeg er så glad i mørk litteratur. Rart om jeg ikke har hørt om den boka før, så takk for tips og ha en fin søndag videre:)

    SvarSlett
  7. Denne høres veldig spennende ut. så den på bibliotek forrige uke. Har veldig lyst å lese den så den er notert

    SvarSlett
  8. Tack för smakbiten, det låter som en ganska obehaglig bok :-) Och vilken söndagsfrukost :-D

    SvarSlett
  9. Frukosten såg himla god ut och boken verkar inte dålig den heller :)

    SvarSlett
  10. Ser ut som en god frokost!
    Boken du leser virker veldig spennende, jeg har allerede notert meg den etter å ha lest om den et annet sted. Ha en fin søndagskveld :)

    SvarSlett
  11. Ser ut som en god frokost!
    Boken du leser virker veldig spennende, jeg har allerede notert meg den etter å ha lest om den et annet sted. Ha en fin søndagskveld :)

    SvarSlett
  12. Frokosten så da bare lekker ut.:) Og boka også. den har jeg i en kasse i kjelleren enda, ulest..Fin uke til deg.:)

    SvarSlett
  13. Vilken spännande smakebit! Det verkar vara en bok för mig! Tack för smakebiten och den frestande bilden på din frukost. :-)

    SvarSlett
  14. Hjelp! Denne høres fryktelig spennende ut, og fryktelig nifs. Jeg er så mørkeredd at jeg må snu meg vekk bare det kommer reklame for "Åndenes makt", så det spørs om jeg må holde meg unna. Men samtidig blir jeg jo svært tiltrukket av dette..

    SvarSlett