mandag 30. september 2013

Oppsummering August 2013

Oppsummering August 2013

Augustmåneden overrasket meg! Fikk lest mye mer en jeg trodde. Synes også denne måneden har gitt variert lesning.  Endte opp med å ha lest og hørt hele 11 bøker/lydbøker. Dessverre ble ikke månedens "Håper å få lest bok", lest: Opal av Jennifer L. Armentrout. 

Jeg hadde som mål å prøve å konsentrere meg om å lese klassikere og fullføre utfordringer, men jeg må innrømme det gikk litt dårlig denne måneden. Rakk bare å lese klassikeren Harens år av Arto Paasilinna, men jeg greide å lese hele tre ebøker, og det er jeg fornøyd med. Mangler bare to bøker til for å ha fullført ebok utfordringen min på 10 bøker. 

Neste måned skal jeg konsentrere meg på å lese bøker av Norske forfattere utgitt i 2013, så jeg får noen bøker å nominere til Bokbloggerprisen 2014. 

Månedens leste bøker:

Mellom liv og død av Elisabeth Hammer

Foto: Digitalbok.no
Etter forliset av Mathea ved Fanø har ikke Maria hørt noe fra sin elskede Philip eller sin venn Mathias. Det fryktes at deres liv er godt tapt. Sigrid venter da ikke lenge med å prøve finne en ny ektemann til Maria. Maria nekter for at Philip kan være død og sammen med Peder prøver de å finne ut om det er noen overlevende etter forliset. 
Dette er bok nummer 8 i serien og jeg liker serien veldig godt ennå. Men dette er ikke den beste boken i serien synes jeg, men heller ikke den dårligste. Jeg har litt problemer med at Sigrid er så opptatt så raskt etter å finne Maria en ny ektemake. Synes det ble litt for mye av det gode, var nok dramatikk at Philip kunne være død, også skjer det nok av andre ting i boken også. Men det var spennende lesning, og selvfølgelig avsluttes boken slik at du må bare ha tak i neste.


Amulettens hemmelighet av Elisabeth Hammer
Foto: Digitalbok.no

Det skjer forskjellige tyverier på gården, hvem kan stå bak? Lensmannen kontaktes og greier han å løse mysteriet? Maria har mye å tenke på, Philip er rest ut i krig, og hun er bekymret. Amuletten magiske kraft, viser i hennes i drømmene noe urovekkende. 
Dette tror jeg var en av de kjedeligste boken av bøkene om Maria av Svaneberg. Det var tydelig at den bygde opp til neste bok, og at det ikke var så mye som skjedde i denne. Dette er bok 7 i serien, men som oftest i serier har man noen som er slike mellom bøker. Heldigvis viste jeg neste bok ville være mer fylt med spenning og dramatikk, så her var det jo bare å fortsette. 


Hjerter dame av Chelsea Cain

Foto: Lydbokforlaget.no
Dette er den andre lydboken om etterforskeren Archie Sheridan og seriemorderen Gretchen Lowell. Archie prøver å få livet på rett spor og det blir ikke lett når Gretchen greier å rømme fengselet. Det er bare Archie som kan stoppe henne, og det vet han. 
Hjerter dame hørte jeg gjennom ganske så raskt, fordi jeg var oppslukt. Var veldig spennende, så spennende at det ble gjort litt ekstra husarbeid den uken så jeg kunne høre på den litt ekstra. Bussturene ble for korte. Anbefaler denne forfatteren på det varmeste! Men man må ha litt mage for å komme igjennom dem, de er litt grusomme til tider. Herved advart!

Hulder av Tonje Tornes

Foto: Gyldendal Forlag
Dette er den første boken i Kire serien. Boken handler om Erik som flytter til ett nytt sted for å være nærmere moren som er innlagt på et psykiatrisk sykehus. Han har vanskelig for å få seg venner, men en dag møter han en nokså spesiell jente, en jente med en hale. Det viser seg at det er flere ting som ikke er som det skal vanligvis er på den nye plassen. 
Er så glad jeg har fått lese denne boken, for den storkoste jeg meg med. Det var som å få lese et eventyr igjen, bare at denne boken var knyttet mer opp til virkeligheten og ble derav mer reell. Det var en morsom, spennende og nokså skummel bok dette. Anbefales!


One Hundred Names av Cecelia Ahern

Foto: Bokelskere. no
Kitty Logans spør sin døende venninne og journalist kollega, hvilken historie hun skulle ønske hun hadde skrevet? Kitty for ikke noe direkte svar, men får beskjed om å hente en konvolutt, det viser seg å være en liste med hundre navn oppi konvolutten. Kitty vet ikke hva venninnen mener med listen, det får hun heller ikke vite. Venninnen dør. Det blir opp til Kitty å finne historien og skrive den ned. 
Kjempefin bok! Det er noe med Cecelia Aherns bøker, man storkoser seg når man leser de. Denne er ingen unntak. Gjennom boken får vi bli kjent med en herlig bukett av mennesker.  Boken høres kanskje forferdelig trist ut, men det er den ikke. Anbefales!


Harens år av Arto Paasilinna

Harens år er en kjent klassiker og er kanskje en av de best likte bøkene av forfatteren. Journalisten Vatanen har vært på oppdrag, og livet hans forandrer seg på denne turen når han kjører på en liten hare. Vatanen går ut av bilen og inn i skogen for å finne haren. Han finner haren og inn i skogen drar han. Han legger livet og kona bak seg. 
Jeg hadde høye forventninger til denne boken, den har blitt veldig skrytt opp i skyene. Jeg må si jeg selv ble litt skuffet. Fin bok, men ikke en høydare for meg. Måtte se filmen etter å ha lest boken også, og den måtte jeg avbryte. Var liksom ikke helt det samme å lese om en mann og en hare gjøre ting sammen, som å virkelig se det. Ble bare rart, og enda rarere var det at filmen var fransk og ikke finsk som boken oser av. 



Volomari Volotines første kone og andre gamle ting av Arto Paasilinna


Foto: Lydbokforlaget.no
Har som dere ser vært litt glad i Arto Paasilinna denne måneden. Måtte høre denne på lydbok. 
Volomari Volotines liker å samle på ting, han samler spesielt på ting som har en historie knyttet til seg. Historien er delt opp mange små samle historier, og det er ikke måte på hva Volotinen samler på. 


Lydboken startet med ett brak, jeg var helt med og jeg lo og koste meg med de små historiene. Men etterhvert som man kom ut i boken dalte det for meg, jeg greide ikke å holde interessen for samle historiene opp lenger. Det ble for gjentakende, også har ikke denne historien noen rød tråd, så den går jo ingen veier. Men anbefaler den for det! er du en Arto Paasilinna fan, må du ha med deg denne også. Som sagt storkoste jeg meg i begynnelsen. 


Ikke fordi den har et svar, men fordi den har en sang av Tor Åge Bringsværd


Foto: Cappelen Damm
Ammer og Vala er gift, de er ikke som andre par for Vala er er en Olin og Ammer et menneske. Det er ikke vanlig at disse to ulike artene er sammen. Men omgivelsene godtar det. Kjærligheten er sterk mellom de to. 
Livet forandrer seg, det bryter ut krig, og mennesker og oliner kan ikke leve sammen lenger. Ammer og Vala møter store prøvelser. 


Startet med denne boken uten å vite noe om den, jeg koste meg med historien og synes den var både tankevekkende og fin om også litt rar. Jeg likte den og angrer ikke på at jeg brukte min tid på den, men den når ikke helt til topps. Men anbefales på det varmeste, særlig hvis du vil ha en historie utenom det vanlige!



De gode gjerninger av Toralf Gjerstad


Foto: Lydbokforlaget.no
Her forteller Joralf Gjerstad om sitt liv og sine evner.

Jeg liker å høre om Joralf Gjerstad, han er bevis på ett godt menneske  Jeg skulle nesten ønske jeg var like opptatt med å hjelpe andre som han er. Det er koselig å høre andres historier om møte med denne mannen, også liker jeg veldig godt å høre han forteller om seg selv også. Denne hørte jeg på mens jeg satt foran symaskinen, og jeg koste meg godt. Dette gir en liten lyttestund om ett annet menneskes liv. Kan jo hende ikke alle vil finne denne like interessant som meg, men liker du å høre andres menneskers historier, så anbefales denne!



Politi av Jo Nesbø

Foto: Aschehoug Forlag
En hardt skadet mann ligger i koma. Politibetjenter blir myrdet på tidligere åsteder, og politiet står uten noen spor, og er ikke i nærheten av å finne ut av mordene. Vil du vite hvordan ting henger sammen? Da anbefaler jeg å lese boken!


Endelig ny Nesbø bok, og etter at den forrige avsluttet meget dramatisk var jeg veldig klar for denne. Dessverre skuffet boken meg, enda den var godt skrevet. Jeg og den fant liksom ikke tonene. Nesten som om jeg må prøve å lese den på nytt, for dette irriterer meg veldig. Spesielt siden jeg alltid er stor Harry Hole fan! Ikke skulle jeg skrevet bokanmeldelse om den rett etter jeg hadde lest den heller, for jeg var så forbannet skuffet. Det angrer jeg på! Må helt klart lese denne igjen! 



Ondskapens hjerte av Chelsea Cain

Foto: Bokelskere.no
Archie Sheridan er en politimann som har gått igjennom litt av vært igjennom jobben. Han har tidligere blitt torturert av seriemorderen Gretchen Lowells, og kom så vidt fra det i live. Han sliter med de fysiske og psykiske påkjenningene han ble påført der daglig. Nye mord skjer og Archie blir igjen leder av spesialgruppen sin. Med i gruppen har han valgt å ha med journalisten Susan Ward, som skal skrive en artikkel om han. Susan Ward finner etterhvert ut at det er mye med denne mannen. 
Det er mye ondskap i denne lydboken og den er helt klart ikke for svake sjeler for dette er sterk kost. Vi får høre om ganske grov tortur og det er ekkelt, men så underholdende og veldig kvalmt! Jeg måtte høre på denne etter å ha lest noen gode omtaler og jeg er ikke skuffet. Har du lyst på litt spenning og gugg på høstkvelden, er denne den rette å plukke opp. Anbefales!



Månedens favoritt bok er denne:

Foto: Bokelskere.no
Det var ikke vanskelig denne måneden å velge favoritt bok. Denne er så utrolig spennende og jeg var helt oppslukt av lydboken når jeg hørte på den. Hovedpersonen og seriemorderen er her to veldig interessante personer og jeg liker det rare forholdet de har til hverandre. Anbefales!

Siden det ble litt sen oppsummering tar jeg ikke med månedens bok, siden September er snart over. Det blir snart å komme en oppsummering på September måneden også. ar du lyst å lese noen anmeldelser av bøkene over kan du finne de her:




Ønsker alle en fin kveld!




7 kommentarer:

  1. Flott oppsummering - og eg er nøgd med at du har fått sans for Chelsea Cain. Som du seier; dette er ikkje bøker for alle. Ondskapens hjerte er ei av favorittbøkene mine - den slo meg nesten i bakken med alt det intense og groteske som vart fortalt.

    SvarSlett
  2. Jøss som du har fått lest da! Og så kjekke bøker ;o) Cain er min store favoritt for tiden, så det var jo spesielt morsomt å se at du også falt for serien! Vi har samme oppfattelse av Politi også. Jeg var rett og slett ikke på lag med boka jeg heller, selv om den var godt skrevet. Dårlig tegn når irriterer meg gjennom ei bok.. Jeg er Paasilinna fan og syns Harens År var storveis. Jeg har imidlertid ikke lest Volomari etc. Kjekt å ha noen potensielle favoritter i bakhånd til en regnfull høstdag :-) Jeg liker også veldig godt Bringsværd - leste mye av ham i yngre dager. Siste boka derfra var "Slipp håndtaket når du vrir" som jeg tror kom ut i 2011. Utrolig morsom, spesiell og underfundig. Her var det flere felles forfattere! Flott oppsummering, kjekt å lese!

    SvarSlett
  3. Maria av Svaneberg er en av mine få favoritt norske roman serier. Jeg finner sjelden en roman serie jeg liker, men denne er en av dem. Har alle bøkene i serien, mangler å lese de aller siste :) Det andre som er positivt med serien er at den ikke er alt for lang :)

    SvarSlett
  4. Jeg liker litt grov krim, men syntes den Chelsea Caine boken jeg hørte en gang var i røffeste laget. Flott oppsummering forresten! Vi har ikke lest noen av de samme bøkene denne måneden :)

    SvarSlett
  5. Jeg kom på at lesemåneden din denne gangen faktisk kan oppsummeres med ett ord: VARIERT!!!
    Jeg trur det er et bra triks for å holde leselysta oppe...
    Ikke mange av disse jeg har fått med meg, bare de to av Paasilinna, og av dem likte jeg Harens år skikkelig godt, mens den andre mista jeg fort interessen for- som du også skriver.
    Ønsker deg en like god og variert lesemåned som september har vært ;o)

    SvarSlett
  6. Jaggu har du fått lest en del..:) Harens år har jeg også hørt halvveis på lydbok, men skal høre resten også. Den har ikke fanget meg så mye som de andre Paasalinnabøkene jeg har lest.. Chelsea Cain ser det ut som jeg må sjekke ut. Har lest mye bra om bøkene hennes inne hos Marianne også--

    SvarSlett
  7. At det er mange bøker å velge av ser man spesielt når man leser oppsummeringer til bokbloggere. Har ikke lest noen av bøkene i din oppsummering. Men det betyr ikke at jeg ikke kunne tenkt meg det. Cain er en forfatter jeg kunne tenkt meg å lese. Men skulle jeg prioritert, hadde det blitt Paasilinna. Det tror jeg hadde vært noe for meg. Du skriver at Harens år ikke er den morsomste av hans bøker. Og da kunne det kanskje vært greit å starte der. Så ble det en stigning. 160 sider - bøker med lite sideantall er helt topp etter min smak. De er greie å lese dersom de ikke skulle falle helt i smak også. Ha en toppers oktober med mange lesetimer.

    SvarSlett