Bokanmeldelse - Døtre av Norge

Forlag: Vikinga Media
Forfatter: Gunnhild M. Haugnes
Utgitt: 2013
Sider: 295
Kilde: Lånt på biblioteket

...

Jeg har lest Døtre av Norge etter å ha lest fin omtale hos Beatesbokhylle. Siden jeg vet Beathe har meget god smak på bøker, skjønte jeg raskt at denne kom jeg også sikkert til å like. Dette er da også en veldig passende bok siden det ble feiret i år 100- års jubileeum siden kvinner fikk stemmerett i Norge. Denne boken ærer kvinnene opp igjennom generasjonene som har sloss for kvinnenes rettigheter.

Historien starter i 1650 i Finnmark. Vi møter Maja som blir anklaget for å drive både med hekseri, trolldom og svartekunster. Mange av bygdas mektige menn og kvinner er imot henne, de klager på at hun har kastet forbannelser. Hun blir dømt til å brennes på bålet.

Før hun blir brent på bålet blir hun bundet til et tre for å stå til skue for andre. Smeden i bygda kommer for å klå på Maja, Maja spytter på han. Smeden tar ett smijern med ett slange mønster på og kjører det i det venstre skulder som hevn. Deretter bindes Maja til en stige og blir kastet på bålet.

Denne hendelsen skal få stor betydning for slekten som kommer etter henne. En ånd taler til datteren Matilda på 15 år, etter Majas bortgang:

- I hvert slektsledd fra nå vil det bli født et jentebarn med dette merket. Disse vil være sterke og ha spesielle evner. Sammen vil denne rekka av jenter forandre verden, de skal slåss for de svake og spesielt for kvinner. Du er den første i rekka, sier moras ånd.
   - Nei mor, du var den første, sier Matilda høyt (Side 9).

Videre i boken møter vi Merete fra 2009, som sliter med tidsklemma. Hun stresser for å nå alt. Hun setter seg en dag sammen med sin mor som begynner å fortelle en historie om kvinnene i slekten før henne, som hadde det samme merket på skulderen som de. Gjennom fortellingene får hun vite mye om hva generasjonen har gjort før henne for at hun skal få det bedre.

Jeg tenkte litt før jeg begynte å lese denne at kanskje kom til å bli litt tunglest, jeg så for meg at den kom til å inneholde mye fakta og historie, som kanskje ville gjøre boken kjedelig for meg. For jeg liker ikke å bli bombardert med fakta, det ødelegger som regel flyten for meg, og jeg blir utålmodig. Men denne boken var absolutt ikke tunglest eller kjedelig. Liker at det er fakta i den, men det er godt balansert med resten av historien, så det blir ikke for mye å ta inn. Den er overraskende lettlest og faktaene som kommer er faktisk veldig interessant å få med seg. Med andre ord er det også en veldig lærerik bok.

Historien er kjempe interessant. Jeg liker at det er litt overnaturlige hendelser flettet inn i boken, det gjør den spennende. Elsker jo sånt!Men samtidig er boken utrolig koselig for du får høre om gamle dager og hvordan livet var da. Ikke så alt for lett alltid. Mannen som var ute å fisket, mens kona var hjemme med barna. Mange omkom på sjøen, og da forsvant ikke bare mannen i huset, men også den livsviktige lønnen for å klare seg. Karakterene vi møter i boken er spennende kvinner. Det er sterke kvinner. Og med sitt merke har de alle sine forskjellige egenskaper, som er til hjelp for å forandre verden. Jeg likte å høre om de alle.

Alt i alt er dette en bok jeg gjerne vil anbefale videre på det varmeste. Det var egentlig en bok jeg slukte. Ikke bare fordi jeg hadde dårlig tid til å lese den siden jeg måtte levere den på biblioteket, men fordi jeg likte historien den hadde å fortelle. Jeg gir boken 8 av 10 poeng. Med andre ord en bok forfatteren skal være stolt av for å ha skrevet. Selv ble jeg litt stolt av å være kvinne av å lese denne boken, og feiringen av 100 år jubileet siden kvinner fikk stemmerett ser jeg på i ett nytt lys.