Bokanmeldelse - Forestillinger om et hjem

Forlag: Aschehoug Forlag
Forfatter: Linn Rottem
Utgitt: 2013
Sider: 240
Kilde: Lånt på biblioteket: EbokBib

...

Jeg har nå lest Linn Rottems debutbok etter å ha hørt litt om den i blogglandia. Den overrasket meg! Håper nesten flere vil lese denne, for det er en bok som fortjene å lese av så mange flere. Linn Rottem er en forfatter jeg kommer til å følge mer med på.

Pappa, stakkars pappa. Jeg lovet ham å hjelpe til, jeg har sagt det tusen ganger at alt jeg vil, er å få henne hjem, og det er sånn fremdeles, men det er ikke mamma som har kommet hjem. Det er som om hun har knust og noen har limt henne sammen igjen, bare litt feil. Det har kommet noe i øynene hennes, en tomhet, et ekstra rom som ikke var der før. Hadde jeg bare trodd på Gud eller noe (Side ca 37 i boken).

Sara, Hallvard og Agnes. En liten familie på tre får snudd livet på hode da Sara havner i en tragisk bil ulykke og blir totalt hjelpetrengende. Hallvard mann og far til datteren Agnes vil gjøre det beste ut av situasjonen, og vil at Sara skal få bo hjemme. Det blir en helt ny hverdag for Agnes og Hallvard. De får ett år på å prøve ut løsningen.

I boken følger vi de gjennom ett tøft år. Der både Hallvard og Agnes må finne seg til rette med å være en familie sammen på en helt annen måte en tidligere. Vi får kjenne på savnet deres etter Sara før ulykken og vi får innblikk i hva de sliter med som enkeltpersoner i deres nye tilværelse.

Dette er en helt spesiell bok! Den er utrolig virkelighetsnær og det gjør den også lett forståelig og lett å sette seg i situasjonen til Hallvard og Agnes. Derav blir boken også veldig trist. Språket er enkelt og er derav en veldig lettlest bok, men samtidig litt tung å komme gjennom pga det triste temaet. Selv måtte jeg ha litt bearbeidings pauser imellom. Den er da ikke den tykkeste boken jeg har lest, den har bare 240 sider. Så lange tiden brukte jeg ikke på den.

Linn Rottem er en veldig spennende forfatter hun har virkelig arbeidet med denne boken, og satt teksten sammen på en interessant måte. Hallvard i boken arbeider i teateret og kapitlene i boken er delt opp i akter. Det er også ett skuespill (Fruen fra havet) i boken med ulike replikker. Skuespillet handler om forholdet til Hallvard og Sara til bake i tid. Vi får også mange sider der det ikke står så mye på, det er da samtalene Hallvard har med med legen om Sara. Vi får også lese SMS er som Agnes sender. Litt utrolig at forfatteren har fått alt dette til å virke veldig godt sammen. Misstenker hun nesten hun må ha hatt det litt gøy når hun har skrevet boken. Var ihvertfall litt overraskende for meg som leser.

Historien har flere synsvinkler, noen ganger er det fra den 15 åringens Agnes vinkel, som er en pike som holder på bli voksen. Og kanskje veldig raskt voksen etter ulykken. Hun sliter med å takle spesielt sinne over situasjonen. Og mellom Hallvard som tenker mye tilbake på det de hadde sammen, men også på problemene de hadde sammen, han og Sara. Han ønsker at de skal bli den familien de var igjen. Det er heller ikke enkelt for han å balansere mellom jobben, datteren og den pleietrengende kona. Ikke er livet så enkelt mer heller når pleierne invader huset også, særlig når alt Hallvard vil er å være alene med familien sin og ha alt som før. Men skuespillet med å holde ting alt som før i hjemmet rakner når de begynner å innse Sara ikke blir bedre og ting ikke kan bli som før. De må se virkeligheten i øynene, noe som er tøft for de begge.

Kommer som sagt til å følge videre på denne forfatteren. Jeg er spent på hva det neste kan være hun kommer med. Anbefaler boken på det varmeste! Jeg gir den 9 av 10 poeng. Tror dette ville vært en veldig bra lesesirkel bok, mye som kan prates om her!