søndag 6. oktober 2013

En smakebit på søndag - På liv og død

En smakebit på søndag
På liv og død- En leges bekjennelse av Wasim Zahid

Foto: Flukten fra virkeligheten

Idag arrangerer den herlige Mari, med bloggen "Flukten fra virkeligheten", "En smakebit på søndag". Dette er noe hun gjør så å si alle søndagene i året! Til stor lykke for oss andre medbloggere! Har du lyst å være med eller bare lese andres bidrag er det bare å trykke på linken under bildet.

...

Sitter idag og skal begynne å skrive på en oppgave, ugg! Men blir koselig å lese smakebiter hos dere mellom skrivingen, så det skal nok gå. Har hatt en fin helg! Igår kjøpte jeg meg noen nye te- sorter å prøve ut, og eplekake ble bakt. Så litt kos, skal jeg ha det på denne søndagen. 

Har da vært lite lesning i det siste pga studier, men den største tids tyven er nok sesong 7, av Dexter, som er kommet i hus. Hvor deilig det er å følge med på denne massemorderen igjen. Kommer til å sluke boksen raskt her i huset. Så all fritid blir med tv- kos. 

Liker at det er skikkelig ruskevær denne helgen, da blir det lettere å holde seg inne. Boken jeg har valgt å ha en smakebit av skal jeg kose meg med litt senere idag. Boken jeg snakker om er På liv og død, en leges bekjennelser av Wasim Zahid. Hørte om boken hos Beate, og måtte låne den med en gang. Her kommer litt mer om den. 


Foto: Kagge forlag
Forlaget sier om boken:

Leger omgås liv og død hver eneste dag. De hjelper til når et nytt liv blir til, og bidrar til at andre menneskeliv reddes. Men å være lege betyr også å gi budskapet til de pårørende om at deres kjære har gått bort, eller å fortelle at den sykdommen som plager deg aldri kan bli leget. Legen Wasim Zahid har i flere år formidlet legehverdagen via Twitter, Aftenposten og andre medier. I denne boken forteller han om dette yrket som er så fullt av store dilemmaer og sterke historier. Zahid berører etiske problemstillinger, som når man skal avslutte en behandling, eller hvordan man best manøvrerer i en sykehushverdag med stadige budsjettkutt. Men først og fremst møter vi pasienter i de mest dramatiske dagene av deres liv. Det er gripende beretninger, fortalt med empati og engasjement. 


Her kommer smakebiten:

En gjenopplivning, eller en hjerte- og lungeredning er et nokså absurd syn. Det er ikke spesielt pent heller. Her lå denne unge mannen i et kaldt og teknisk rom på et sykehus. Avkledd og naken. Med seks-syv helt fremmede rundt seg som tok på ham, stakk nåler i ham, stakk pusterør ned i svelget, blåste luft ned i lungene hans, trykket ned brystkassen og knuste ribbena hans. Bare noen timer tidligere var han våken og bevisst, holdt på med noe som var viktig for ham. Midt i et komplekst liv med jobb, hjem og arbeidsoppgaver.
   Plutselig øynet vi et håp. 


Ønsker en fin søndag!



16 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten! Det måste vara en balansgång för honom att så han inte lämnar ut sina patienter.

    SvarSlett
  2. Usch! Men väldigt intressant läsning.

    SvarSlett
  3. Åh,heldiggrisen som har fått tak i denne allerede, denne ser jeg virkelig frem til. Kos deg med arbeidsoppgavene og ha en fin søndag:)

    SvarSlett
  4. Nye tesorter hørtes godt ut :) Jeg er så heldig at jeg skal få eplekake hos min mor idag, nam! Lykke til med oppgaveskriving og takk for smakebiten :)

    SvarSlett
  5. Jeg har ikke lest denne, men har hørt om den og tror det er en bok jeg må få med meg. Jeg begynte å se Dexter og likte serien virkelig godt helt til Dexter fikk seg ny kjæreste.Da klarte jeg ikke følge med lenger :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  6. Sikkert en sterk bok. Legeyrket er svært krevende, på mange måter, så bra at noen tar opp dette også.

    SvarSlett
  7. Oj det verkar vara en bok som kan väcka mycket känslor, säkert intressant att läsa. Tack för smakebiten.

    SvarSlett
  8. Jag tror inte jag skulle vilja vara läkare. Jag täl inte riktigt att se blod till exempel. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  9. Intressant tema för en bok. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  10. Intressant! Tack för tipset.

    SvarSlett
  11. Andre person (som jeg har lest hittil) som leser en bok skrevet av en lege om jobben sin. Sikkert viktig lesning.

    Dexter<3

    Håper du har fått skrevet på oppgaven din i dag. NAM til eplekake og te!

    SvarSlett
  12. Bra du klarer å kose deg litt innimellom studiene. Er du riktig heldig, så fenger de litt også. Spennende bok, takk for tipset :)

    SvarSlett
  13. Spännande smakbit! Det verkar väldigt intressant att läsa om hur det är att arbeta som läkare. Kan tänka mig att det både är mycket givande och mycket slitsamt, mentalt inte minst.

    SvarSlett
  14. Takk for smakebit - skal kikke innom biblioteket etter denne allereie i morgon :-)

    SvarSlett
  15. Virker som en spennende bok dette. Er han broren til han politikeren? ha en fin uke..:)

    SvarSlett
  16. Det låter som en mycket intressant bok. Tack för smakebiten!

    SvarSlett