fredag 19. september 2014

Vigmostad & Bjørke - Forteller om høstens bøker

Vigmostad & Bjørke
Forteller om høstens bøker
Trondheim

Var på Vigmostad & Bjørke møte den 09/09, så det er en stund siden, men rakk ikke å skrive om den før det fantastiske bokbloggertreffet begynte. Dette var også mitt første bokmøte denne høsten og jeg var veldig spent på hva de kunne ha å presentere av bøker. Var så heldig å møte på Anita Ness der, noe som var utrolig koselig, og samtaleemnet oss i mellom handlet selvfølgelig mye om den kommende oslo turen. Anita har også blogget om høstens bøker på Vigmostad & Bjørke, bare å trykk på link over, for å lese. 

Dagen startet med ett fantastisk måltid, vi fikk servert en herlig burger på Pair- A-Dice/Supa/BrukBar i beste 50- talls stil. Deretter bar turen ned til den litt mørke kjelleren, og der må jeg si kameraet sviktet totalt, så derav ingen bilder fra meg. Gav rett å slett opp, ble bare svarte firkanter. Ikke noe særlige å se på. 

Foto: Vigmostad & Bjørke
Anne Holt og broren Even Holt åpnet programmet med sin nye bok "Sudden Death". Dette er den andre boken med hjertelegen Sara Zuckerman i Flimmer serien. Det første jeg fikk vite var at den handlet om fotball, og da lukket jeg jo ørene ganske så raskt. Helt til de sa den ikke handlet så mye om fotball, det var bare en liten del av boken. Men hva handlet boken da om?

Boken begynner på ved en Champions League- finale, der en av spillerne segner om på banen. Sara Zuckerman berger da livet til denne spilleren. Noe som gjør henne berømt, etter at 600 millioner tv-seere har sett henne berge spilleren. Deretter får hun møte finansmogulen Najib Aysha, som eier Premier League-klubben. Møtet mellom dem to skal etterhvert vise seg å bli skjebnesvangert.

Vi får gjennom boken møte en verden der penger er makt og fotballspillerne er brikker for eierne. Som de sa ved møtet: "Der det er penger, er det kriminalitet". "Penger betyr alt for mye, idretten handler for mye om penger". Boken handler også om kunst, medisin og finans. Boken kommer ut i Oktober.

Fikk da veldig lyst å lese den, må bare lese første boken først. Veldig lenge siden jeg har lest en Holt bok. 


Debutanter

Vigmostad & Bjørke er et forlag som satser veldig mye på Norsk skjønnlitteratur, og hvis jeg fikk det med meg riktig, så hadde de hele 6 debutanter i teamet sitt. Dette synes jeg var veldig spennende å høre, særlig siden vi har en bokbloggerpris å lese til. Kanskje det er noen spennende skatter her?


Foto: Vigmostad & Bjørke
Jakob Arvola er en av debutantene i år, og kommer ut med boken "Det går ikke over". Jeg ble veldig nysgjerrig på boken særlig siden det er en samling med fortellinger som tar for seg ulike liv, situasjoner og skildrer følelser av den sterke sorten. Liker også at forfatteren er opprinnelig i fra Vadsø. Kanskje dette er en av skattene jeg leter etter? Må kanskje leses, hvis jeg rekker det. 

En annen debutant er Tom Dahl med boken "London Oslo 1965-2013". Forlaget sier boken er en reise i et liv. I drømmeaktige stemninger og improvisasjoner blir leseren dratt inn i vår nære historie. Litteratur, musikk og filosofi gjennomstrømmer fortellingen, og gir gjenlyd i hovedpersonens tilværelse. Tror denne kan være spesielt interessant for de som vokste opp på 60-tallet. 

Den tredje debutanten er Kristian Wikborg Wiese med boken "Avtrykk". Forlaget sier om boken: Avtrykk er et etterspill. Etter en tragedie av vulkanske proporsjoner ligger bare brunsvarte, herdede rester igjen av det som har vært og skulle bli. Hovedpersonen i denne romanen, som spenner fra idyll til tragediens og fallets påfølgende vakuum, tar oss med fra ungdomstid på beste vestkant, til London, byen for flukt og kunstneraspirasjoner. Det leves, intenst og flyktig, før det brått blir stille. Det er Frida, som sprer om seg med liv, høyt over byen, og S.,som faller så dypt, så dypt. Men livet slipper liksom ikke til. Og nå er en av dem borte. Kommer ut i oktober. 


Foto: Haugenbok.no
En annen debutant jeg beit meg merke i Roar Ræstad med krim boken "Sovende hunder". Ræstad er fra selveste Trondheim, og har skrevet en krim bok med handlingen akkurat her i fra byen. Handlingen foregår under 2.verdenskrig, og det er politibetjent Gabriel Navarseth som må løse en forsvinningssak, som etterhvert viser seg å bli en drap sak. Det som er spesielt vanskelig under denne tiden, er å balansere mellom de tyske myndighetene og de gode nordmenn/landsmenn. Skal absolutt leses! Bare å gled seg med andre ord! 

Andre debutanter som jeg kan vise til er Ellen Mette Finsveen, med boken "Kardemommeloven" som er visst en morsom og moderne kjærlighetsfortelling og Ellisiv Stifoss-Hanssens bok "La meg sove til dette bare er en drøm". Forlaget sier om boken at den er en stille, nær og intens fortelling om hvor brutal sykdom kan være, om hvor vanskelig kjærlighet kan være, og om hvorfor noen må skrive. Det er en roman om å huske og å glemme, om å gli mellom livet som det var og livet som det har blitt, og frykten for om reisen ender. Virker som en nydelig bok, om noen som kjemper en kreft kamp. 

Oversatt skjønnlitteratur

Foto: Haugenbok.no
Jeffrey Archer kommer med den andre boken i Clifton-krøniken, "Fedrenes synder". Noen av dere har kanskje lest første boken "Bare tiden vil vise". Selv har jeg ikke lest den, men den høres jo ut som den inneholder litt av en historie. Var heldig å få med den første boken med meg hjem. 

Bokens handling foregår i New York i 1939, der Harry Clifton, alias Tom Bradshaw, arresteres for overlagt drap. Toppadvokaten Sefton Jelks tar saken, men han blir funnet skyldig, og advokaten forsvinner sporløst. For å bevise hans uskyld, må han røpe sin sanne identitet. 

I mellomtiden, er kvinnen Harry elsker, Emma Barrington, på vei fra England til New York for å finne mannen hun skulle gifte seg med. Hun nekter å tro han er omkommet på sjøen. Det eneste beviset hun har er et brev. Et brev som har stått uåpnet på en peishylle i Bristol i over et år. Tror jeg må lese første boken jeg fikk med, for jeg ble litt nysgjerrig på krøniken. Liker jeg første boken, så kanskje jeg må lese denne også. Noen som har lest? 

Neste forfatter er selveste Jan Guillou, med boken "Å ikke ville se" (kommer i oktober). Har enda til gode å lese noe av denne forfatteren. Handlingen handler om andre verdenskrig og brødre som står på hver sin side av krigen. Krigen er ikke bare på vei for å slite Europa i stykker, men også familien deres. Har veldig lyst å lese "Brobyggerne" av han. En vakker dag!
Foto: Haugenbok.no

Neste oversatte bok, fikk meg virkelig til å sette ørene på stilk, for den hørtes akkurat ut som en bok for meg. Heldigvis fikk jeg den med meg også! Boken jeg snakker om er "Fru Sinclairs koffert" av Louise Walters, som også er forfatterens debut. Forlaget sier om boken: Roberta har en forkjærlighet for gamle bøker og gamle brev og postkort. Da faren hennes gir henne noen av eiendelene etter bestemoren, finner hun et brev fra bestefaren hun aldri kjente - datert etter at han angivelig døde under andre verdenskrig.

Her holdes det hemmeligheter skjult som får konsekvenser flere år etterpå. Jeg er veldig spent på denne, og lurer allerede fælt på hva de hemmelighetene går ut på. 

Krim

Nyheter på krimfronten er alltid spennende! Vi fikk vite, at særlig historisk krim hadde begynt å få litt feste i markedet, og det synes jeg jo er litt spennende. Alltid interessant å lære noe mens man leser. 

Foto:Haugenbok.no
En av krim romanene vi kan nevne som har en historisk bakgrunn er Frits De Bourges bok "Mordets enkle kunst". Her er det en gallerieier som myrdes og Nicolay Wolff engasjerer seg i saken. Han blir dratt inn i et farlig spill om falske mesterverk, med forgreininger tilbake til mellomkrigsårene og gammelt hat og grov urett. 

Dette er den andre krim boken hans, den første het " En kald død", og omhandlet 1950-tallets Norge. 

Dette er en forfatter jeg misstenker jeg kanskje kunne komme til å like, så må notere meg han bak øre. Har jo lest alt for lite krim i år! 

Foto: Haugenbok.no
Neste bok jeg vil nevne er. Asbjørn Jaklin "Rød sone". Jeg var litt i tvil om jeg ville lese denne, men så kom jeg det var jo samme forfatteren som skrev "Svart frost", som jeg var skikkelig gira på å lese, men som jeg enda ikke har lest, må jeg innrømme, enda boken ligger i bokhylla. Grunnen til at jeg var litt tvilsom, var at den hørtes ut som en skikkelig krim bok for menn. Jeg ombestemte meg da ganske raskt underveis jo mer jeg fikk høre om den.

Jagerflygeren Peter Barrow blir funnet drept på et hotellrom i Tromsø. Det er Nordlys journalisten Alexander Winther som begynner å nøste i saken. Han finner ut at flere av Barrows skvadronskolleger er også døde. Alexanders minner som soldat i Afghanistan vekkes, og det sliter på forholdet med kjæresten, Vivi. En kollega av i NRK blir forsøkt myrdet, da innser Alexander at noen vil gjøre alt for å holde fortiden skjult.  

Forlaget sier også: Boken har et bakteppe av iskald krig og atomtrussel på starten av 1980-tallet, vever Asbjørn Jaklin inn virkelige historiske hendelser i Rød sone. Skal leses, begge bøkene hans! Rett og slett for spennende til å la være. Fikk den jo med meg også!

Foto: Haugenbok.no
Vi fikk også høre om noen oversatte krim bøker, som Danske Sissel-Jo Gazan krimbok "Svalens Graf". Dette er forfatterens andre bok, hennes første bok "Dinosaurens fjær" ble oversatt til hele 16 språk, og gjorde forfatteren godt kjent. Jeg synes denne forfatteren også høres veldig spennende ut. Liker at hun har en forskeren Marie Skovmed med i boken, og at boken handler om barnevaksiner, en familie som begynner å gå i oppløsning, og at det er mange tusen menneskeliv som står på spill. Det er også en kriminalinspektør med i bildet, Søren Marhauge som etterforsker en professors død. Det dukker her opp hemmeligheter som viser seg etterhvert å ha forbindelser tilbake til hans eget liv. Kan jo ikke bli kjedelig dette! Vant også Lesernes bokpris i Danmark i 2014, hurra!

Sakprosa

Foto: Haugenbok.no
Her var det spesielt to sakprosa bøker jeg beit meg merke i. Den første var boken "Meningen med livet" av Eduardo "Doddo" Andersen. Eduardo oppsøker i denne boken en rekke mennesker, der han hører om meningen med livet. Resultatet er en både alvorlig og vittig skildring av livene vi lever i Norge i dag. Kommer i oktober.

Den andre boken jeg  synes hørtes interessant og lærerik ut var "Skrivehåndverket - En praktisk guide til nybegynnere" av Morten Harry Olsen. Boken passer veldig fint til de som liker å skrive, eller har tenkt å begynne å skrive, og inneholder mange gode råd til skriveprosessen. Kommer ut i oktober. 

Jeg må bare lese disse:

Foro: Haugenbok.no
Jeg leste "Si at du lyver" av Silvia Henriksdóttir, som er en selvbiografi. Den var litt tøff å lese siden den handlet om oppveksten hennes, med overgrep. Nå er hun kommet med en helt ny bok, denne gangen en roman, "Djevelen kan ikke lese", og den gleder jeg meg til å lese rett og slett fordi jeg tror det er en veldig god bok. Håper ihvertfall det. 

Den andre boken jeg gleder meg veldig til å lese er "Den sjette smak" av Tom H. Dalbak. Jeg var så heldig å få denne med meg fra møtet, så det er allerede en bok jeg skal lese etter jeg har avsluttet boken jeg leser nå. Tror den er litt humoristisk og blir sammenlignet med "Middagen" av Hermann Kochs. Håper å le litt her også handler den jo om mat, det må man jo bare like. 

Jeg er veldig fornøyd med utvalget av bøker Vigmostad & Bjørke hadde å tilby. Her var det utrolig mange bøker jeg hadde lyst å lese og se nærmere på. Emnemessig var det virkelig andre verdenskrig som sto i fokus på mange av bøkene, men jeg blir jo aldri lei av å høre om den perioden. Det var en utrolig koselig stund, og jeg synes det var litt stas å få se både Anne Holt og møte debutanten Roar Ræstad. Gleder meg virkelig til å ta fatt på hans bok, og siden han er lærer, regner jeg med det blir mye spennende stoff om Trondheim i boken hans. Håper dere fikk dere noen lesetips!


3 kommentarer:

  1. Jeg har lest Det går ikke over, som er en veldig fin, tankevekkende novellesamling. Liker godt måten han skriver på, hvordan han vekker tanker hos leseren. - Det var kanskje det sterkeste ved hele boken. Leseopplevelsen. Ingen soleklar kandidat til kortlisten, men absolutt god!

    Jaklins Rød sone bad jeg om leseeksemplar av. Likte godt hans første krimroman, og ikke minst dokumentaren hans om krigsoppgjøret, men har ikke kommet så langt at jeg har lest den enda. Tiden må være riktig før frøken Ellikken plukker opp en krim!

    SvarSlett
  2. Rød sone ser skikkelig spennnende ut. Ingen tvil om at bokhøsten har kommet. Forlagene publiserer den ene etter den andre, men det er jo bare fint for oss ivrige lesere:)

    Ps: Takk for fin kommentar på bloggen min, forresten, og god helg:)

    SvarSlett
  3. Flott oversikt, Isabella - Jeg fikk den Sovende hunder i dag, og skal se å få begynt på den før lanserings-møtet på Rockheim, onsdag. Kanskje du også kommer dit?

    SvarSlett