tirsdag 16. september 2014

Boken på vent # 62

Boken på vent # 62
Den sjette smak av Tom H. Dalbak

Foto: Beathesbokhylle
Idag er Beathe med bloggen Beathesbokhylle tilbake med "Boken på vent". Utfordringen går ut på å finne en bok du har liggende på vent til lesning. Det kan være gamle bøker du har liggende eller nye som du vil vise frem. Vil du være med å delta eller se andres bidrag er det bare å trykke på linken under bildet.

...

Jeg har så mange bøker som skal leses nå, at jeg nesten ikke vet hvor jeg skal begynne. Jeg praktisk talt svømmer i bibliotekbøker, egen innkjøpte bøker og leseeksemplar for tiden, og jeg må si jeg virkelig elsker å ha et så stort og vakkert boktårn stående her i stua. Men snart skal vi jo nominere en nye norske forfattere og jeg innser jeg ikke har så mye norsk litteratur i den bunken. Det må jeg jo faktisk gjøre noe med ganske så raskt, tiden går jo i fra meg her. Dagene flyr og nomineringsdagen nærmer seg med stormskritt.

Dagens boken på vent, er da en jeg fikk veldig lyst å lese etter å ha vært på forlagsmøte hos Vigmostad og Bjørke, og den er skrevet av en norsk forfatter og inneholder noe temaer jeg liker: humor, kjærlighet og mat...eller man kan si den handler om jakten på den sjette smak. Her er litt mer om den:

Foto: Tanum.no

På vaskeseddelen står det:

Max Bermann (29) driver, sammen med kokken Hugo og hovmesteren Sabine, en eksklusiv restaurant i en liten landsby i Frankrike. Max ønsker egentlig ingen spisegjester; stedet holdes i gang av månedlige overføringer fra faren, en rik forretningsmann. Dette er farens metode for å få Max til å holde seg unna ham og hans nye familie.

Inn i bildet kommer også Èmilie Blanchet, keramiker i begynnelsen av førtiårene, nyskilt med en liten sønn, som flytter tilbake til landsbyen og åpner verksted. Max blir for første gang i sitt liv stormforelsket og begynner en desperat jakt, med alle virkemidler, for å erobre hennes hjerte. Han er også overbevist om at det må finnes en sjette smak i tillegg til salt, surt, søtt, bittert og umami, og at Èmilie vil få øynene opp for ham bare han lykkes i å finne den. 

...

Gleder meg veldig til å lese denne boken, fikk en god følelse for den når jeg fikk høre om boken. Håper den ikke skuffer. Tror også dette er en bok jeg vil like å lese imellom de travle studiedagene, ikke for tunglest. 

Ønsker dere alle en fin dag!

9 kommentarer:

  1. Denne leste jeg om på en annen blogg nylig. Kos deg med boken og ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
  2. Denne boken kunne jeg tenkt meg å lese. Jeg skal på hødtmøte med VB neste tirsdag så kanskje den ligger i nettet mitt? Det er lov å håpe. Ja, det er herlig med mange bøker å velge mellom, men ofte blir det vanskelig å bestemme seg for hvilken bok en skal begynne på først. Ønsker deg en fin dag, Isabella!

    SvarSlett
  3. Takk for sist! Jeg innser også at jeg må lese mer norsk. Jeg har ikke telt over hvor mange jeg har lest, men det kan ikke dreie seg om rare haugen, så jeg må prøve å få lånt mer norsk på biblioteket, tenker jeg. Eller kanskje på eBokBib. Det er godt vi blir pushet litt på av andre, så kan vi få kommet i gang :) Ønsker deg en fin dag, Isabella!

    SvarSlett
  4. Det er mange som ønsker å lese flere norske forfattere nå, og det er spennene. Kos deg med boken :)

    SvarSlett
  5. Umami, er det ikke noe sånt? Denne høres utrolig søt ut, men nå har jeg nettopp skrevet ferdig om to søte bøker jeg har lest i det siste, og ønsker meg noe røffere. Utrolig kjekt å treffe deg på lørdag, det får bli mer skravling neste gang, når vi begge sitter litt tryggere i salen :)

    SvarSlett
  6. Stort og vakkert boktårn i stua. Berre lekkert…:) Ang boka di, så har jeg startet på den, har lest ca 70 sider- Den er lettlest, og ganske morsom, helt vill innimellom egentlig-- det er jo en satire. Og helt fin å lese mellom alt annet-.. Kos deg::)

    SvarSlett
  7. Dette høres ut som en spennende bok å ha på vent! Superkoselig at du har lyst til at jeg skal komme på bokbloggtreff <3 Har fryktelig lyst selv også, men det har hvert år blitt litt for tett opptil vår årlige Liverpool-tur, og den klarer jeg bare ikke å velge bort ;) Men en gang blir det :)

    SvarSlett
  8. Denne virker interessant! Jeg er ganske frankofil, og veldig glad i mat, så det må jo være et godt utgangspunkt!

    SvarSlett
  9. Fin bok du har på vent, og passende innimellom studiene. Jeg kjenner på den knappe tilmålte tiden som er satt av til lesing av skjønnlitteratur, så jeg skjønner godt hva du mener. Kos deg med den når det er dens tur, og ha en herlig helg :)

    SvarSlett