tirsdag 9. september 2014

Boken på vent # 61

Boken på vent # 61
Høstbøker


Foto: Beathesbokhylle
Idag er Beathe med bloggen Beathesbokhylle tilbake med "Boken på vent". Utfordringen går ut på å finne en bok du har liggende på vent til lesning. Det kan være gamle bøker du har liggende eller nye som du vil vise frem. Idag skriver Beathe om sine høstbøker. Vil du være med å delta eller se andres bidrag er det bare å trykke på linken under bildet.

...

Dagene fyker virkelig av sted. Tror September er en måned som vil gå ganske så raskt av sted. Særlig sår det er så mye spennende som skjer denne måneden, forlagsmøter, venninnebesøk, koselige studietreff, bokfestival, bokbloggertreff og mye mer mellom dagene. 

Men til bake til dagens utfordring. Beathe skriver om sine bøker hun vil lese iløpet av høsten, og jeg kan jo ikke være dårligere, så jeg kastet meg med. 

Foto: Privat

Den andre historien av Tatiana de Rosnay: Er så heldig at jeg fikk denne boken som leseeksemplar av Bazar forlag. Veldig kort fortalt med utgangspunkt i bak teksten på boken handler boken om 23 år gammel Nicolas Duhamel som oppdager en familiehemmelighet om faren. Han bestemmer seg for å finne ut mer og det han finner inspirerer han å skrive en roman. Romanen blir en suksess. Når han skal skrive neste bok er ikke inspirasjonen der lengre, så han reiser Toscana. I Toscana, skjer det noe igjen som snur hans liv opp-ned. Romanen handler hvordan tidligere generasjons valg kan få konsekvenser for neste. Liker denne forfatteren og jeg gleder meg mer til å høre om hemmelighetene som er så til inspirasjon at man må skrive en bok. 

Noen vet av Trude Teige: Ingen høst kos uten litt krim, så denne måtte være med i bunken. Boken er lånt på biblioteket og det er første krim boken til forfatteren der journalisten Kajsa Coreb er med. Ut fra baksiden av boken handler det om et drap på et ektepar. Kajsa arbeider egentlig med en sak om omsorgssvikt og overgrep mot barn på barnehjem og spesialskoler etter krigen, da hun blir sendt til åstedet. Etterhvert viser det seg at det er en sammenheng mellom drapet og det hun skriver om. Høres spennende ut! Gleder meg til å bli kjent med Kajsa, liker vinkelen med at hun er journalist. 

Hudløs himmel av Herbjørg Wassmo: Har jeg lånt på biblioteket og er den tredje og siste boken om Tora. Har allerede kommet igang med den og den starter ganske tung, for vi møter en nedbrutt Tora som har vært igjennom så mye vondt at det svir i hjertet når du leser om henne. Boken jeg har inneholder også noen illustrasjoner av Eva Harr, de liker jeg å ta noen små puser ved underveis. Liker virkelig Tora bøkene, så de må jeg bare anbefale med et varmt hjerte videre! Vil ikke si så mye om innholdet, siden det er stor fare jeg røper for mye, men jeg tror boken blir litt lysere etterhvert. Misstenker det! Les, les, les!

Papirbyer av John Green: Denne var jeg også så heldig å få som leseeksemplar. Likte så godt Faen ta skjebnen/ The Fault in our Stars, så jeg bestemte meg jeg måtte få lest mer av denne forfatteren, og det skal jeg denne måneden. Hva handler papirbyer om? Ja, si det: Avstandsforelskelse, hevntokt, eventyr, mysterium: Hvem er hun?, kanskje, er ikke helt sikker? Jeg må visst lese med ett åpent sinn og med en forundring over hva slags bok dette er, for jeg vites det ikke. 

Bønn for Tsjernobyl av Svetlana Aleksijevitsj: Ramlet over denne boken på biblioteket og tenkte den må jeg lese. Husker vagt å ha hørt om Tsjernobyl i skolesammenhenger og i media, men har leste lite om det selv. Nå er det kommet en bok om saken der vitner forteller sin opplevelse av hendelsen, den dagen det skjedde og tiden etterpå. Mange fikk livene sine total forandret. Har allerede kommet igang med boken, og jeg leser litt og litt mellom de andre bøkene. Likte veldig godt den første beretningen som handler om døden og kjærligheten, som fortelles av en dame som forteller historien om mannen sin eller deres historie som nygifte. Han var brannmann og var en av de første som var til stede etter ulykken for å slukke brannen uten noe tanke på hvor farlig det var. Og hvilken konsekvenser det fikk for de begge etterpå. Det er en tragisk historie med lite heldig utfall, men samtidig er det noe vakkert der også. Tror jeg kommer til å huske hennes opplevelse lenge. 

                                                      ...

Jeg er nå spent å gå å lese hva dere andre har tenkt å lese nå på høsten. Regner nesten med jeg får noen gode lesetips underveis.

Blogghopp/Høstbøker:




God tirsdag!




8 kommentarer:

  1. Ja, det er mye som skjer men det er kjekt å ha det litt travelt innimellom også, det er jo veldig lett for meg å si som er hjemme om dagene, ikke sant? Dette kunne rett og slett vært min liste dette for jeg kunne tenkt meg å lest alle. Wassmo har jeg lyst til å lese mer av, og Trude Teige er en forfatter jeg er veldig nysgjerrig på. Papirbyer og den andre historien har jeg liggende på vent. Ønsker deg en super dag, Isabella og kos deg på VB bokmøte i kveld. Jeg skal om 2 uker og gleder meg til det. Klem

    SvarSlett
  2. Her var der mye fint :-) Jeg har ikke enda lest Hudløs himmel, men den står absolutt på leselisten min. Jeg er enig i at det er godt med litt krim, og jeg fikk akkurat den nyeste boken til Trude Teige. Så den skal jeg lese nå i september.
    Det er fint å ramle over bøker på biblioteket. Jeg gjør det til stadighet når jeg er på jobb, men i det siste har jeg bare vært innom med sykemelding osv. Men da må jeg alltid se på to ting. Hva som står på nye bøker, og hva som står på innleveringstralla :-) Ønsker deg en fin dag, Isabella!

    SvarSlett
  3. Det var jammen en flott bunke! Jeg kunne godt tenke meg å lese både Papirbyer og boken av Trude Teige. Ser ut til at den uendelige stabelen med ventebøker snart blir enda høyere ;)

    SvarSlett
  4. Ser ut til at du kan få en fin lesehøst. den andre historien har jeg lest og likte den. Trude Teige har jeg lyst å lese mere av. Likte godt hennes bok Svik.

    SvarSlett
  5. Her har jeg lest Wassmo og så har jeg boka om Tsjernobyl liggende. Den andre historien kan jeg godt tenke meg! Ha en fin dag, Isabella.

    SvarSlett
  6. Flott liten bunke du har klar til høsten. Gled deg til Papirbyer, den koste jeg meg med i sommer. Den andre historien var ikke helt min greie, spent på å høre hva du synes :)

    SvarSlett
  7. Har kjempe lyst til å lese Papirbyer av John Green! Gleder meg til å lese hva du syntes om den :) Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  8. Bønn for Tsjernobyl virker spennende, hyggelig med bøker man ramler over noe sted:)

    SvarSlett