mandag 5. mars 2012

Bokanmeldelse: Kjerringer Av Helene Uri

Kjerringer
Av Helene Uri

  • Forfatterne: Helene Uri, Norsk
  • Utgitt: 2011
  • Sider: 456
  • Format: Innbundet 
  • Språk: Bokmål 
  • Emne: Roman, kvinnelig fellesskap og hevneaksjoner.
  • Forlag: Gyldendal
  • ISBN: 9788252577815
  • Utfordringer: 100 bøker på ett år
  • Status: Lånt på biblioteket

Litt om forfatteren:
Helene Uri er både forfatter og språkforsker og har utgitt både fagliteratur, barne og ungdomsbøker og romaner for voksne. Kjerringen utga hun i 2011 (Wikipedia). 

Bokens handling:
Mannfolk. Hva gjør du når sjefen tar all æren for arbeidet du har gjort? Når universitetskollegaen åpenbart vil mobbe deg ut av karrierekonkurransen?
Eller når tenåringsdatteren din blir brutalt forført av en direktør? Frøydis, Celeste, Ella og Jenna møtes på latinkurs og oppdager at de har mer til felles enn lysten på gloser fra et utdødd språk.
    De har rett og slett fått nok.
    Nå vil de handle.
    Gjennom finurlig hverdagsfeminisme og humørfylte hevneaksjoner prikker damene inn presise anslag mot maktens menn.

Helene Uri har skrevet en fandivolsk, klok og munter bok om å ta grep og gjøre noe med mennene som bruker kvinnene som fotskamler. De fire kvinnene bestemmer seg kort sagt å bli .....kjerringer (Fra bak boken).

Min mening om boken:
Dette er en bok jeg lenge har tenkt å lese. Jeg har hørt mye bra om den og jeg har derfor hatt store forventninger til denne boken. Jeg må si den var litt som jeg trodde den kom til å være. 

De fire kvinnene bestemmer seg for å kalle klubben/ligaen sin for kjerringer. De møtes for å diskuterer klubbens mandat.

De skulle ikke ta for seg av de verste, som halliker, religionsfanatikere, forsvarere av omskjæring, mordere, menn involvert i trafficking.
- Menn som hater kvinner, er ikke vår oppgave, fastslo Frøydis.
- Hvorfor ikke? spurte Ella.
- Nei, det får andre gjøre. Politiet. Politikerne. Vi skal ta oss av dem som forakter kvinner.
   De skulle hamle opp med hverdagssjåveinistene, menn som roste seg av å være moderne menn. Hurra! (S113).

Deres første oppgaver er å hamle opp med Jon. D. Ommundsen, for å skaffe Jennas mor en sykehjemsplass.

Jenna hadde heller ikke vært overbevist om at moren var en sak for dem. Men da hun hadde uttrykt sin tvil om det, hadde bare Frøydis blåst av det: Moren din er en kvinne. Vi arbeider for kvinners beste.

Husk, hadde Ella sagt, statistisk sett lever vi minst fire år lenger enn menn. Det er med andre ord i kvinnekjønnets interesse at vi blir tatt vare på de siste årene, at den tiden blir trygg og komfortabel.

Husk også at det er kvinner som har omsorg for de eldre. Det er derfor det er så få plasser, myndighetene regner med at kvinnelige slektninger tar sin tørn. Dette er definitivt en sak for oss. Jenna hadde latt seg overbevise (S137).

Saken går slik de har planlagt. De er fornøyde med resultatet og deretter går de til neste sak og neste mannlige hverdagssjåvenist.

Dette er en veldig morsom bok, men også spennende. Jeg satt under hele boken og lurte hvor langt var disse fire damene villige til å gå for å føre sin sak. Det viser seg etterhvert at de kan gå nokså langt. Spenningsmomentene er jo også hvordan disse damene utfører de ulike hevneaksjonene, og om de lykkes. Noen av hevneaksjonene er ihvertfall hysterisk morsomme.

Det jeg liker best med boken er humoren, men også at vi blir så godt kjent med disse fire ulike kvinnene. Alle de har hver sin historie som vi får bli godt kjent med gjennom boken. Vi får se hvordan de blir kjent med hverandre og etterhvert blir en gjeng damer med et godt samhold. Vi lærer også litt latin underveis. Karakterene er realistiske, men jeg har litt vanskelig for å tro noen ville utføre alle disse "hevneaksjonene" uten at noen reagerer.Det er ikke helt realistisk, men det bryr jeg meg veldig lite om, siden de er så morsomme å lese om.

Boken var veldig lettlest, men hadde noen partier jeg synes ting ble litt langdryg og det blir litt gjenntagelser i boken som gjør at du kjeder deg litt til tider. Derfor får ikke boken toppkarakter. Boken er har også et godt språk. Noe som sikkert ikke er så rart siden forfatteren er en språkforsker. Jeg gir boken 6 av 10 poeng.

Andre bøker utgitt av forfatteren: 


  • 1995 Anna på fredag (ungdomsroman)
  • 2003 Engel av nylon (roman)
  • 2006 De beste blant oss (roman)
  • 2008 Mamma morgenheks (barnebok)
  • 2009 Den rettferdige (roman)
  • 2011 Kjerringer (roman)
  • (Wikipedia)

9 kommentarer:

  1. Kjempeflott bokanmeldelse! Vi leste denne boken i boksirkelen tidligere, men av en eller annen grunn fikk jeg det ikke til med boken og leste den ikke ferdig. Det burde jeg nok gjort ser jeg i ettertid, for da vi diskuterte den fikk jeg meg et par aha-opplevelser! Klem fra Anette :)

    SvarSlett
  2. Takk Anette:)Sku ha likt å vært med å diskutert den og høre hva de andre har hatt å si om boken. Tror det er en bok med mye å ta opp i, og jeg tror også mange vil ha mange forskjellige meninger om boken. Den er jo litt spesiell, men jeg likte den godt jeg:)Klæm!:)

    SvarSlett
  3. Bra omtale:) Har vært nysjerrig på boka ,så kanskje jeg skal sjekke den ut.=)
    SV;Takk ! Det var koselige å høre! Bare å glede seg til boka.Håper den faller i smak hos deg også!

    SvarSlett
  4. Bra omtale, men jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å lese den altså :-)

    SvarSlett
  5. Den här kan jag tänka mig att läsa. :) Har läst något annat av författaren som jag gillade.

    SvarSlett
  6. Takk for fin og opplysende blogg. Nydelige sider. Bokomslagene var knall - så fine alle sammen at jeg ikke klarer å ha noen mening om hvilken som er best.

    SvarSlett
  7. Takk for at dere er så flinke å kommentere. Setter stor pris på det:)

    Anbefaler å skjekke boken ut. Jeg tror ikke det er en bok for alle, men jeg likte den:) Takk gerdh for hyggelige ord. Det er ikke så lett å velge favoritter nei, dem har jo sin egen sjarm alle sammen:)

    Ha en fin Onsdag!

    SvarSlett
  8. Kjerringer høres hysterisk morsom ut! Etter å ha lest Honningtunger forstår jeg at Helene Uri er ei humoristisk dame!

    SvarSlett
  9. Kjerringer var veldig morsom, men ikke hele tiden men sånn litt imellom:) Har "Honningtunger" i bokhyllen gleder meg til å lese den, så man får ledd litt mer:) Anbefaler denne:) Liker Uri jeg:)Ha en flott dag!:)

    SvarSlett