mandag 4. juli 2016

Sommerlesing - Juli, Del 2


Her kommer min del 2. av sommerlektyren jeg har tenkt å kaste meg over i sommer. Den legges ut litt senere en jeg hadde planlagt. Jeg så for meg at de fire bøkene jeg hadde planlagt  å lese i juni, skulle leses ganske raskt (sommerlesing - Juni, del 1), men juni forsvant av sted uten at jeg fikk lest så veldig mye. De bøkene som ikke enda er lest, følger med videre hit til juli leselisten: Three amazing things about you/Tre ting om deg selv av Jill Mansell (Måtte leveres tilbake på biblioteket, venter på å få den igjen), The wrath & The dawn av Renèe Ahdieh, Kunsten å være den man er av Jan-Philipp Sendker. 

Juni ble ikke fylt med så mye lesing som jeg hadde håpet på, men det ble mye annet gøy som kom i fokus. Jeg har vært ute å nytt været, feiret bursdag, fått en masse nye bøker (skal skrive et innlegg om de senere), reist en tur til Nord-Norge (Nordreisa), kost meg med familien min, jobbet, bakt og hatt festligheter her hjemme.

Juli har jeg litt større tiltro til når det kommer til lesemåned. I forbindelse med samlesingen til bokbloggerprisen skal jeg lese Bienes historie av Maja Lunde og i forbindelse med Lines 1001 lesesirkel, der tema er å lese en bok der handlingen foregår i Afrika, har jeg valgt Det synger i gresset av Doris Lessing, som skal leses i tillegg til de bøkene jeg nevner nå under. Oppsamlet blir det litt bøker å velge blant i juli, men jeg liker å ha et godt utvalg og disse listene mine er til for å brytes. Det kan raskt snike seg inn nye bøker som frister, for det er mye fristelser der ute:



A Court of Thorns and Roses av Sarah J. Maas - Har kjøpt denne boken for en god stund siden, og jeg vet bok nummer to er også kommet ut nå, og da er det jo på tide å få lest denne boken. Boken har fått mye gode tilbakemeldinger hos bokbloggere på youtube, men bok nummer to har fått enda bedre omtale. Jeg er veldig spent på denne boken, tror den blir perfekt å lese nå i sommer. Trenger litt eventyr og magi i hverdagen. Nydelig bokomslag synes jeg den også har.

Handlingen -  Jeg vet faktisk veldig lite hva boken handler om, og jeg vil egentlig ikke vite så mye om den før jeg starter på den. Jeg har litt unngått å få høre for mye om den siden jeg har kjøpt boken. Men jeg har fått med meg at den er basert på eventyret om skjønnheten og udyret, noe som virker veldig spennende siden det er en av mine favoritt eventyr. Alt jeg vet er at hovedpersonen heter Feyre og er en jeger. Hun dreper en ulv, og det viser seg at å drepe denne ulven får store konsekvenser. Hun blir tatt i fange og satt i fangenskap i et magisk land hun så vidt har hørt om. Hun må visst etterhvert bryte en fortryllelse for å redde seg selv eller det magiske landet, tror jeg. Det magiske landet har feer og andre magiske vesner i seg. Dere får vite mer når jeg har lest den, kan hende jeg sier mye rart nå, men hvem liker ikke magi og unaturlige vesner? 



Nattfilm av Marisha Pessl - Denne boken har jeg hatt så lenge planer om å lese, og da jeg så den på utstilling på biblioteket var jeg kjapp å bestemme meg at denne skal jeg lese nå i sommer. Krim må man ha i sommer! Særlig når det regner og tordner ute, da er krim perfekt. Dette er en murstein av en bok, den er på hele 613 sider. Jeg tror ikke den er tung komme igjennom for den inneholder mange bilder, og noen av sidene har lite tekst. Skal vise litt nærmere hva jeg mener når jeg har lest boken,hvordan den er lagt opp, men den er spesiell og unik allerede i mine øyne. Håper bare innholdet er bra. Noen som har lest? 

Handlingen - Bak på vaskeseddelen står det: En rå oktoberkveld blir unge, vakre Ashley Cordova funnet død i en forlatt lagerbygning på nedre Manhattan. Selvmord, blir det sagt, men gravejournalist Scott McGrath har sine mistanker. 

Ashley Cordova var datteren til den legendariske kultfilmregissøren Stanislas Cordova - en mann som ingen har sett på mer enn tretti år. McGrath var en av de siste som intervjuet ham, og han tenker at nok et mystisk dødsfall knyttet til dette skjebnetunge familiedynastiet må være mer enn bare et slumpetreff. Det er nemlig ikke det første. 

Selv om mye er skrevet om Cordovas mørke og foruroligende filmer, er lite kjent om selve mannen. Nå ser McGrath sitt snitt til å komme tettere på ham igjen, og i jakten på sannheten blir han trukket dypere og dypere inn i Cordovas uhyggelige verden. 

Sist McGrath var i nærheten av å avsløre regissøren, gikk det på bekostning av ekteskap og karriere. Denne gangen kan han miste enda mer. 



Leseeksemplar fra Cappelen Damm : En liste for livet av Lori Nelson Spielman - Jeg bare måtte ha med meg en søt bok i sommerbunken, og det ble det denne. Har hørt masse fint om den. Det er en lettlest bok, noe som er positivt nå på sommeren. Det er rett å slett en fin bok å ha med seg rundt når man er på farten i ferien. Jeg må innrømme at jeg nettopp har avsluttet den, og jeg synes boken inneholdt en kjempefin historie, som både var rørende, morsom og tankevekkende. Det var en perfekt bok å plukke opp etter klassikeren Emma av Jane Austen, som var en del tunglest, og som jeg brukte en del tid på. Boken handler mye om det å finne seg selv, og det å være lykkelig ved å være seg selv fullt ut. Det er lett å la seg lede av andres ønsker og press og glemme seg selv litt opp i det hele, særlig kanskje hvis man er et menneske som liker å gjøre andre glad og setter andre behov først og sine i siste rekke. Man skal ikke gjøre masse kompromiss i livet, og ikke følge sine egne ønsker og drømmer eller sette de på vent. Det er først når du følger hjertet at du blir et lykkelig menneske, det da du er deg selv fullt ut, at du bruker ditt indre potensial. Jeg synes det var et vakkert budskap denne boken bar på, og den får deg til å trekke tråder til ditt eget liv på. Lever du slik du burde leve? Kommer til å anbefale denne boken til veldig mange! Nydelig!

Handlingen - Kort fortalt handler den om Brett som er i dyp sorg etter sin mor død. Når testamentet skal lese opp får Brett seg en overraskelse. Hun får ingen arv før hun har gjennomført  alle målene på en liste hun skrev når hun var tenåring, og som moren tydeligvis har bevart. Noe er allerede krysset av listen, men noen mål står igjen. På listen står det både noen lette mål som at hun må få seg en hund, men også noen vanskelige som å finne kjærligheten og få barn. Brett forstår ikke hva moren har tenkt på, og er ikke særlig positivt innstilt til det hele. Vil Brett kommer seg gjennom listen hun skrev da hun var barn, og vil livet hennes forandre seg til det bedre eller verre av utfordringen hun har fått? 



Cinder av Marissa Meyer - Denne boken har jeg siklet over lenge, og nå er tiden kommet for å hoppe i den. Nå har forfatteren også skrevet så mange bøker i denne serien at jeg kan trygt begynne å lese den uten å måtte vente på neste bok, for det er en pine. Dette tror jeg også blir en enkel ungdomsbok og lese mellom alle de andre bøkene. Forventningene er store når det kommer til underholdningsverdien i denne boken, jeg håper på at jeg kommer til å fryde meg hele veien. Liker at denne er også basert på et eventyr, eventyret om Askepott, også en av mine favoritter. 

Handlingen - Jeg vet veldig lite om denne historien også, annet at det handler om en slags robot som drømmer om å gå på ball eller noe?. Jeg vil ikke vite så mye om boken, så har ingen planer om å finne det ut. Regner da med den handler om mye mer en bare det, for ellers kan det jo kanskje bli litt kjedelig. Jeg er for tiden veldig nysgjerrig på bøker som er basert på eventyr, er spent på hvor mye av eventyret de baserer seg på i denne fortellingen, og hvilke overraskelser de har å komme med underveis som gjør at boken skiller seg ut og blir noe eget?.  Gleder meg til å lese! Tror dette kanskje er neste bok på lese menyen! Har dere tips på andre gode bøker basert på eventyr?


Ønsker dere en videre god sommer! 



3 kommentarer:

  1. Cinder är jag också nyfiken på. Jag har hört mycket bra om den serien. Fast jag tror nog inte att den blir läst nu i sommar, jag kanske ändå ska försöka prioritera böcker som jag redan har. :)

    SvarSlett
  2. Det går sjelden som man planlegger. Til en forandring i år så har jeg lest mye (til å være meg - 9 bøker) i juni. Det hele koker ned til været... øsepøse og fyr på peisen. Ikke så galt, osv :-) Jeg er nysgjerrig på Lessing-boka di. Jeg har lest kun ei av Lessing - Shikasta - men den brøt jeg. Fant aldri tonen med boka, men Lessing skal jo være så bra. Skal bli spennende å lese hva du synes. Jeg skal lese Disgrace av Coetzee som Afrika-bok. Første boka av denne forfatteren for meg, så jeg skrider til verket nok engang med blanke ark. Det blir en interessant lesesirkelmåned i juli! Fortsatt fin lesesommer til deg Isabella.

    SvarSlett
  3. Morsomt at du også har sommerlesing prosjekt. Den eneste boka jeg har lest fra dette innlegget er En liste for livet. Håper du liker den bedre enn meg. Lykke til videre med prosjektet og god sommer:)

    SvarSlett