mandag 13. oktober 2014

Bokanmeldelse - Så vakker du er

Bokanmeldelse 
Ungdomsromanen: Så vakker du er av Brynjulf Jung Tjønn

Foto: Cappelen Damm

Det er rart, sa eg.
Kva då? spurte Kjersti.
Kor glad og uykkeleg ein kan vere på same tid, svarte eg.
 

Forlag: Cappelen Damm
Forfatter: Brynjulf Jung Tjønn
Utgitt: 2013
Sider: 114
Språk: Nynorsk
Kilde: Lånt på eBokBib

...

Henriks onkel, Simon på 31 år, er alvorlig syk. Henrik ser på han som en bror, far og onkel.  

Noen dager var Simon betre.
Han kunne sitje i ein hagestol i skuggen under ein parasoll.
Han kunne ete litt grillmat, som mor skar opp i bitar.
Han kunne drikke brus fra et sugerøyr.
Han kunne slikke i seg litt iskrem.
Han kunne sovne lenge i hagestolen.
Ligge der og ikkje ha det vondt.
Det fikk mor til å gråte.

Simon blir verre og legges inn på sykehuset. Moren er der neste hele tiden, alt handler om Simon. Henrik forteller Simon om Kjersti, som er en jente i klassen og som han kysset før ferien. Kjersti er på ferie i Italia, i Roma og hun kommer snart hjem igjen. Han tenker på at han ikke sa sannheten om kysset, for de kysset jo ikke. Hva skal han gjøre med det? Han liker Kjersti! Henrik møter kompisen sin Sverre, og forteller om Kjersti, Sverre oppfordrer han til å ta kontakt når hun kommer tilbake. 

Så stod ho der.
Kjersti.
Med det vakraste håret av dei alle.
Med den brunaste brunfargen av dei alle.
Ho stod der i døropninga.

Henrik og Kjersti er ilag denne sommeren og forelskelsen fortsetter å blomstre, men sorgen også der i mellom.

Han skrumpa inn meir og meir for kvar gong eg besøkte han.
Han minna meg om desse fedrane i eventyret om Askeladden og den sjuande faren i huset.
For kvar gong vart han ein generasjon eldre, ein generasjon mindre.
Snart ville han vere så liten at han fekk plass i eit horn på veggen.

...

Jeg tenkte faktisk ikke på at denne boken var på nynorsk en gang når jeg leste den, jeg ble så revet med av alle de sterke følelsene!

Vi følger Henrik gjennom ett år med Simon og Kjersti. Vi ser Henrik gå fra å være et barn til å bli en moden ungdom/voksen. Simon veksler mellom å være forelsket og glad, og ved sorg, sykdom og død. 

Språket i boken er sterkt, enkelt og vakkert. Få ord som sier så mye. Teksten er på en måte poetisk, historien er satt opp som et slags dikt, som du ser i smakebitene ovenfor. Det er veldig mye følelser mellom disse få ordene. Du blir helt grepet av historien allerede på første sidene, og det grepet holder deg gjennom hele boken. Jeg fikk tårer i øynene flere ganger. 

Dette er en utrolig vakker bok! Du kommer nært de andre karakterene i boken også, som for eksempel moren til Henrik og Simon. Men den er brutal også, det er noen deler der vi hører hvor syk Simon er, som er ganske følelsesmessige fæle å lese, for han er virkelig syk. Man skjønner tidlig hvor det går med han, men det er i hovedsak Henrik det handler om, alt er sett fra hans synsvinkel.

Anbefaler boken! Passer veldig godt til målgruppen, ungdom. Dette er en bok du leser på en liten kveld.  


Andre som har skrevet om boken:



4 kommentarer:

  1. Jeg ergrer meg fortsatt grønn over at jeg ikke skrev mer enn et par ord om denne boken. Ditto ergerlig at den ikke kom på Bokbloggerprisens longlist. Den er så god, så god. Lykke og sorg, hånd i hånd.

    SvarSlett
  2. For en nydelig anmeldelse. Smakebitene var utrolig fine, så denne boken er nå ført opp på leselisten :)

    SvarSlett
  3. Bra omtale om en ungdomsbok som er verdt å lese! Det er fint å lese bøker for barn og unge, og mange er absolutt også bra for voksne!

    SvarSlett
  4. Det er lenge siden jeg har fått tårer i øynene når jeg leser, så jeg tror sannelig jeg skal bestille denne med en gang. Takk for nydelig omtale og supert lesetips!

    SvarSlett