mandag 7. januar 2013

Hvordan det gikk med mine 2012 utfordringer?

Hvordan det gikk med mine 2012 Utfordringer?

Mine bokmål 2012

1. Kjøpe minst 25 Ebok bøker til Kindelen min: Slik at bokhyllen min ikke blir å brekke sammen. Trur selv det blir mange flere, så denne blir lett tror jeg.  

Har faktisk kjøpt rundt ca 32  ebøker, men veldig mange av de har jeg ikke rørt ennå. Skal da begynne å bruke lesebrettet mitt litt mer enn tidligere. Må da si at det ikke har hjulpet noe på bokhyllene mine, de er fullere enn noen gang, ennå jeg har investert i noen nye. Derav har jeg kanskje blitt mer kritisk til hva slags bøker jeg tar i mot og kjøper i de siste månedene, noe som er også godt for pengboken . Håper da hamstre periodene er over, men tipper jeg mister vettet en eller annen gang i løpet av 2013 og dere vil antagelig få høre om det også.  Gremmes på forskudd, hehe. 


Her er noen av mine kjøp:


Beautiful Creatures: Foto: Amazone.comVampire Academy: Foto: Amazone.comBefore I fall: Foto: Amazone.com og Code name Verity: Foto: Amazone.com



2. Jeg skal prøve å lese 100 bøker i løpet av året: Denne kan bli tøff, vet ikke hvor tøff, siden jeg aldri har gått inn for å lese så mange bøker. Jeg er jo en periodeleser, er ivrigere noen måneder enn andre.

Nei jeg visste ikke hva jeg kastet meg i gang med. Jeg har endt opp med å lese 80 av 100 bøker og jeg må si jeg er veldig fornøyd med det. Dette var en veldig vanskelig utfordringen, men samtidig en å strekke seg etter. Periodeleseren i meg har holdt tritt noen måneder har jeg holdt meg til 4 bøker og de mest effektive månedene har jeg lest 10. Lese skal være gøy, så jeg har aldri følt noe press på at jeg skal nå 100. Vi får se om det blir like mange bøker til neste år. 

Her er noen av de 100 bøkene jeg har kost meg med:


En skytsengels dagbok:Foto: Cappelen Damm, Fornuft og følelse: Foto: Bokkilden.noErabos: Foto: Cappelen Damm og Mørk engel: Foto: Bazar Forlag


3. Jeg skal lese 12 mysterier/krim/thriller bøker også: Noe jeg tror blir ganske lett, siden er blitt veldig glad i slike bøker i de siste årene. 

Det ble akkurat 12 av 12 krim bøker på meg i år og er veldig fornøyd med det. Håper da å få lest like mange til neste år om ikke flere. Er fortsatt like glad i krim som tidligere og har den listen over bøker jeg vil lese iløpet av 2013 som feks Jussi Adler Olsen sine bøker og Jo Nesbøs kommende nye bok "Politi" skal jeg virkelig kaste meg over. Gleder meg allerede til å starte på ny utfordring!

Her er noen av de 12 krimbøkene jeg har kost meg med:


Mørkets ansikt: Foto: Aschehoug ForlagKadaverdoktoren: Foto: Bokilden.noKretsen: Foto: Gyldendal Forlag og Vinterstengt: Foto: Gyldendal Forlag


4. Jeg skal også fullføre Lines Lesesirkel 2012:  Jeg skal være med på å lese alle bøkene. En hver måned. Starter allerede i Januar med Charles Dickens - store forventninger. Kanskje jeg skal driste meg til å anmelde en også. Gleder meg, men tror det vil bli utfordrende.

Har storkost meg med å delta i Lines Lesesirkel i 2012, men må innrømme jeg har vært mye flinkere å følge med på omtaler av andre enn skrevet selv. Grunner er at jeg har bare lest 3 av de 12 valgte lesesirkel bøkene. Ikke så bra! Må da innrømme jeg har prøvd meg på noen fler, men valgt å avslutte de siden jeg ikke har villet lese litt tungleste bøker i visse perioder. Men det har kommet mye godt med ved å bare delta. Jeg har lest bøker jeg mest sannsynlig ikke ellers ha ville lest. Jeg har også fått høre andres meninger om bøkene vi har lest og det har både vært interessant å lærerikt. Utrolig mange forskjellige syn på bøkene og mange forskjellige leseopplevelser. Jeg har også oppdaget noen nye favorittbøker å ha på listen min. Anbefaler veldig å kaste seg med!

Her er noen er mine 3 bøker jeg har kost meg med i lesesirkelen:


Anna Karenina: Foto: Bokelskere.noTrainspotting: Foto: Bokelskere.no og Store forventninger: Foto: Bokelskere.no

5. Jeg skal også i tilegg til Lines Lesesirkel, lese 10 bøker fra1001 bøker du må lese før du dør: Har tenkt tidligere å være flinkere å ta ut bøker fra denne boken, så nu får jeg ett spark bak. Endelig!

Hadde min egen lille klassiker leseutfordring. Må da si det ikke gikk noe særlig med den utfordringen. Greide å fullføre 1 av 10 klassikere jeg hadde plukket ut selv. Boken jeg leste var Fornuft og følelser av Jane Austen og den storkoste jeg meg med. Var den første boken av forfatteren jeg har lest og jeg skal helt klart lese flere av henne. Elsker filmene som er basert på hennes bøker også!


6. Skal skrive 4. bokanmeldelse i måneden: Begynner forsiktig slik at jeg skal komme over min lille skrive skrekk. Kanskje det blir flere.

Tilsammen har jeg skrevet 201 innlegg og 42 av de har vært bokanmeldelser. Har derav skrevet 3.5 bokanmeldelser i måneden og jeg har derav ikke greid utfordringen. Men jeg er fornøyd med innsatsen! Jeg er kommet over frykten å skrive og jeg liker det faktisk nå. Jeg er også blitt bedre å skrive anmeldelser en tidligere enda det kan variere noe fra gang til gang. Neste års mål må jo være å bli enda bedre å skrive og kanskje skrive noen flere anmeldelser, for det er det plass til. Bøker jeg har skrevet om og likt er feks Dødslekene av Suzanne Collins, Din godhet av Linda Ohlsson og Krystallslottet av Jeanette Walls.  


7. Jeg skal også utfordres til å møte nye forfattere: Skal lese hele 15 bøker av en ukjent forfatter for meg, trenger ikke å være en debut forfatter. 

Denne var kanskje den enkleste utfordringen. Siden jeg ikke har lest så mye bøker på mange år som student har det vært utrolig mange nye forfattere jeg har møtt på året som var. Jeg har lest hele 58 nye forfattere og jeg hadde som utfordring å lese 15, så der kom jeg godt i pluss. Jeg har lest ganske mange debut forfattere, men også mange gode gamle som feks Charles Dickens. 

Her er noen nye forfattere jeg har stiftet bekjentskap med:


Aldri alene: Foto: Bokelskere.noMine Drømmers land: Foto: Bokelskere.noCarmine Street: Foto: Bokelskere.no og Takk for alle minnene: Foto: Bokelskere.no


8. Skal også meldt meg på utfordringen om å lese 5 historiske noveller: Jeg leser vanligvis ikke så mange slike bøker, så det blir en dykk i en annen bokverden jeg ikke har besøkt så mye. Med andre ord litt spennende å besøke fortiden. 

Har kanskje greid denne utfordringen 5 av 5 historiske bøker er lest, tror jeg da. Er da litt usikker om alle disse bøkene havner under kategorien. Tror kanskje Merice Briffas (Mine drømmers land, Urolige tider, Elvens datter (Snikinformasjon: Iløpet av 2013 kommer en ny bok: En ny vår)), bøkene er mer en slektsaga enn en historisk romaner. Men vi er så frekk å ta den med her, hehe:) Så hvis det er noen der ute som er uenig, så har jeg bare da lest 2 av 5 bøker og ikke greid utfordringen. Andre bøker jeg har lest er: Huset du elsket av Tatiana De Rosnay og Ingen må vite av Aina Basso. Har da funnet ut at det er ganske mange historiske romaner jeg vil lese, så kanskje jeg hiver meg med nytt mot på utfordringen. tiden vil vise. 


9. Litt kjærlighetshistorer + fantasy trenger man jo også i 2012: Så jeg vil lese 6 av disse bøkern. 

Ble rett og slett ikke noe av! Sier ikke mer om det! Skal absolutt ikke ha denne utfordringen iløpet av 2013!


10. Horror og Urban Fantasy utfordring 2012: Håper å få lest 24 bøker av Horror og urban fantasy bøker. Horror og Urban fantasy bøker liker jeg, men leser lite av det. Håper dette vil bidra til økt interesse på feltet!  Må jo utvide horisonten litt!

Ja, hva skal jeg si. Gikk ikke så bra dette! Har bare lest 7 av 24 Horror og Urban Fantasy bøker. De jeg har lest har jeg da kost meg veldig med. Men ingen av Horror bøkene jeg prøvde meg på var noe særlig skummel, skuffende sånn sett. Men underholdende var de. 

La den rette komme inn: Foto: Bokelskere.no Miss Peregrine`s home for Peculiar Children: Foto: Bokelskere.noSkytsengelen: Foto: Bokelskerne.no  og Skyggelandet: Foto: Bokelskere. no


11. Charles Dickens fyller 200 år i 2012: Siden han har slik en stor dag, har jeg tenkt og lese noen Charles Dikens bøker i år og sette litt ekstra fokus på han.

Charles Dickens har jeg virkelig blitt kjent med i år. Han er en av mine nye favorittforfattere. Han lager fantastiske karakterer og miljøskildringer samtidig som han har litt humor. Jeg rakk bare å lese en bok av han og det var Store forventninger. Den var da helt fantastisk! Har da planer å lese Bleak House etter jeg har avsluttet en av bøkene jeg leser på nå. Gleder meg veldig! 


12. Kose meg med bloggen: Blogging skal være gøy!

Jeg har storkost meg dette året veldig med å blogge om bøker. Håper jeg kommer til å storkose meg like mye iløpet av 2013, enda det ser ut som den blir en del travlere enn forrige år. Derav vil jeg kanskje ikke ha like mange utfordringer som i 2012, men noen blir det. Kommer til å skrive om de i ett annet innlegg. 

Jeg har også kastet meg med på litt andre utfordringer også iløpet av året som var. Hos bloggeren Bokstavelig talt ble det arrangert: Samlesning av Norsk fantasy iløpet av sommeren. Men jeg måtte kaste meg av igjen, siden tiden ikke strakk til. Rakk bare å lese 1 av 8 bøker, men har da planer og kanskje lese noen av de iløpet av året. Skal helt klart lese Song For Eirabu av Kristine Tofte. Den står øverst på listen. 

Jeg har fått oppleve mye bare ved å være her med dere. Jeg får med det som skjer i bokverden, men jeg får også bli kjent med fantastiske mennesker som er like gal etter bøker som meg. De er det få av rundt meg, så å få dele mine leseopplevelser med andre og se andre  tar glede av det er stort. 

Håper 2013 blir ett flott blogge år og jeg gleder meg allerede til å lese de uskrevne innleggende deres og følge med. Jeg håper også på en tur til Oslo, for det var bare fantastisk og ett av høydepunktene som var ifjord. 


Ønsker alle ett fantastisk lese og blogge år i 2013!







25 kommentarer:

  1. Bevare meg vel Isabella. Jeg begriper ikke hvordan du og andre klarer å lese så mye som 8-120 bøker i året. Enten så leser dere fort, ellers så går hver ledige fristund til lesing. Ikke mindre enn imponerende. selv har jeg satt opp 25 bøker i år, og da synes jeg at jeg ga meg selv en skikkelig utfordring :) Vil nok klare det, men har jo lyst til å gjøre litt andre ting også. Skrive for eksempel. Er halvveis med en krimroman. Gleder meg til å følge med på målene dine for 2013.
    Ha en fin #bokdag
    mvh.
    Geir

    SvarSlett
  2. Flott oppsummering! Jeg syns du er kjempeflink :) Jeg har nettopp oppdaget lesebrett og kindle og syns det er supergøy :) Klem fra Anette :)

    SvarSlett
  3. WOW! Det var en uhorvelig stor mengde utfordringer! Og en fantastisk fin oppsummering av dem! Du har klart mye av det du satte for deg å gjennomføre, og heldigvis er det slik at utfordringene må bøye seg for sånn vi har det :-)

    SvarSlett
  4. Ha, jeg tenker at mål er til for å ikke nåes, mohahaha :)

    Har nok begrenset meg en hel del i år, så kanskje ved utgangen av 2013 så kan jeg si at dette klarte jeg! Synes du har fått lest mange bøker, og endel spennende også :) Ha et riktig flott år!

    SvarSlett
  5. Godt Nyttår Isabella.
    Imponerende innsats både når det gjelder kvalitet og kvantitet - og ikke minst å holde styr på alle utfordringene. Jeg noterer meg at alle har vært flinkere i 2012 enn megselv
    , og lar meg inspirere!

    SvarSlett
  6. Heisan og godt nyttår!
    Mål er noe man skal strekke seg etter - ikke nødvendigvis nå! Kjent jungelord ;o)
    Du har jo lest en haug bøker, og du har garantert kost deg med utrolig mange av dem selv om de ikke kan settes inn i en mål-kategori. Tips: gjør målene så runde som du kan. Eks. lese et minimumsantall off-the-shelf bøker! Lykke til i 2013, og prøv å få med deg Lines Lesesirkel. Her har jeg funnet noen spennende i det siste (selv om ikke alle er ferdiglest :)

    SvarSlett
  7. Jeg syntes at du har vært veldig flink jeg! Og jeg er helt enig med Marianne over her; Mål er noe man skal strekke seg etter, ikke nødvendigvis nå!Du har vært med på mange utfordringer og klar de aller fleste. Syntes du skal klappe deg selv på skulderen jeg,flinka! veldig flott oppsummering,Isabella:-)Klem

    SvarSlett
  8. Wauw :) Flott.. Du har jo nesten klart alle utfordringene dine. Grattis :)

    Lykke til med 2013 :)

    SvarSlett
  9. Fantastiks flott oppsummering. Og jeg er imponert over 100 bøker i året! Syns jeg leser mye, men tror jeg var oppe i mellom 70 og 80 i 2012. Som jeg har sagt på min blogg: Jeg må lese etter lystprinsippet, ikke etter en plan. Så det er mitt forsett! Klem til deg!

    SvarSlett
  10. Fin oppsummering :) Ser frem til å følge bloggen din i 2013 :)

    SvarSlett
  11. Flott oppsummering:) gratis:)

    SvarSlett
  12. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  13. Det må sies å være en bra oppsummering! Selv om du ikke leste så mange av lesesirkel 1001 bøker, så er det uansett kjempefint at du fikk noe ut av å delta :)

    Gleder meg til å fortsette å følge bloggen din!

    Murakami har jeg en positiv leseopplevelse med så du har mye bra å se frem til!
    Jeg kan forestille meg at fem uker i praksis kan gå fort med alt som skal gjøres utenom å være der sammen med barn og personale - kjenner i skrivende stund at jeg er sliten, men er vant til det siden jeg har jobbet en stund i barnehage. Likevel, så mange nye inntrykk :)

    SvarSlett
  14. Flott oppsummering. Ser jeg har lest noen av bøkene du fremhever her. 80 bøker på et år er jo kjempe bra. Jeg klarte bare 40 fra februar. Lesing skal være kos synes jeg og har desverre ikke så mye egentid at jeg noen gang kan klare 100.

    SvarSlett
  15. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  16. Du har virkelig hatt et flott leseår! Du fortjener en klapp på skulderen, det er virkelig Vel Lest :) Jeg håper du får like flotte leseopplevelser i 2013. Vi følges i 2013!

    SvarSlett
  17. Takk for det bokbloggeir:) Er nok en som leser hvor som helst og når som helst. Snikleser til og med av og til i matpausene (veldig usosialt, men akk så koselig noen ganger å få koblet helt ut) på jobb, på trikken til og fra jobb og mens jeg lager middag (Forresten ikke lurt, blir mye brent mat av det!).Leser ikke raskt for jeg liker å nyte bøkene mine :)25 Bøker er jo også veldig bra mål å ha:) Skriving er jo også veldig tidskrevende og fritid må man jo fylle med andre ting også, så der den. Skal selv arbeide mye med skole, jobb og trening dette året, så blir nok ikke like mye bøker til neste år. Men tror jeg skal prøve å strekke meg til 100 bøker fordet, bare fordi jeg kan. Mitt personlige mål er å runde 70:) Blir spennende å se hva man får til:)Kos deg med året og dine utvalgte bøker:)

    Anette, veldig gøy med lesebrett. har bare ikke helt vent meg til å få den med i det daglig. Drasser mest den med når jeg er ute å farter. Noe som ikke er så ofte. Men skal gå inn for å bli en god venn med den også:) Kos deg med Kindelen og ha et fint leseår!:)

    astridterese, hehe som den nybegynneren jeg var, ville jeg jo være med på alt. Litt mer bestemt hva jeg vil i år:) Veldig morsomt med utfordringer også, liker å ha noe å jobbe mot iløpet av året:) Ønske deg en fint leseår!:) Klæm!

    Anja, hehe jeg må si meg enig:) Herlig latter forresten, hehe!:)Målene er der for å ha noe å strekke seg etter, ikke verdens undergang for min del hvis jeg ikke når de, men morsomme er da også:)Takk takk! Ønsker deg også en godt nytt leseår!:)

    Godt nytt år til deg også Ingalill! Måtte det nye året komme med mange gode og nye bøker!:)Blir spennende! liker utfordringer, enda jeg ikke fullfører de. Motiverer deg litt da også er det jo litt stas å se hva du har kommet deg gjennom iløpet av ett år:) Anbefaler å kaste deg med på noen!:) Kos deg med bøkene! Klæm!

    Godt nytt år til deg også KindleJoy! Så sant så sant, utfordringene skal jo bare være morsomt:) Så bra du har kastet deg med på Lines lesesirkel, utrolig fint å være med der:)Ha et fint leseår! Blir spennende tror jeg!:)

    Takk Beathe! Er fornøyd med min måloppnåelser:)Glede meg til å starte på dette årets utfordringer:) Tror jeg skal stjele ditt personlige mål og lese litt mer engelske bøker, for sukk språket mitt har forverra seg og det må eg gjøre noe med. Ønske deg en flott leseår! Klæm!

    Takk MoonStar! Ønsker deg også ett fantastisk leseår i 2013!:) Klæm!

    aariho, fint forsett:) Liker da en utfordring, morsomt å ha noe å strekke seg etter:) Ønsker deg ett fint leseår!:)

    Koselig å høre Bokelskerinnen:)Gleder meg å følge med din også:) Klæm!

    Takk Anita Ness! Ønsker deg et fint leseår! Måtte den være full av overraskelser:) Klæm!

    Melusine, koselig å høre!:) Gleder meg til å følge bloggen din også i dette nye året!:) Lesesirkelen gikk ikke så bra. Trodde jeg hadde lest litt mer, så ble litt overrasket. Men det ble mange avbrudd på lesingen underveis. Håper jeg får med flere runder denne gangen:) Koser meg godt med Kafka på straden, nyter den!:)

    Godt å høre du koser deg i barnehagen!:) Utrolig koselig arbeidsplass:) Ønsker deg masse lykke til videre med praksisen:) Ønsker deg også ett fantastisk nytt leseår!:)

    Lenes blogg, 40 er jo kjempebra!:) Synes alle skal lese antallet de ønsker:)Har hatt god tid å lese i 2012, blir nok mindre tid i 2013. Men antallet er ikke det viktigste, men at man koser seg med bøkene:) Ha en flott leseår!:) Klæm!

    SvarSlett
  18. Takk Bokofilia!:) Gleder meg til å følge deg også!:) Ha ett herlig leseår!:) Klæm!

    SvarSlett
  19. wow så flink du har vært! Det ser ut som om du har hatt et veldig bra leseår :)Jeg gleder meg veldig til å fortsette å følge bloggen din i 2013!

    SvarSlett
  20. Det blir helt sikkert flere bøker i lesesirkelen dette året :)
    Men lesing skal være gøy og uten stress, så det er fint at du koser deg med Kafka på stranden.

    Ha en fin ettermiddag!

    SvarSlett
  21. Supert å få innblikk og statistikk over leseåret ditt to tusen og tolv. Takk! Jeg syns du har vært kjempe flink, jeg!

    SvarSlett
  22. Nilmas Bokhylla, liker mål:) Takk for titten:)

    Så koselig å høre Amanda!:) Tror det blir ett flott lese og blogge år:)

    Melusine, satser på det:) Krysser fingrene:) Håper alle ikke er like tykke som de ifjor, for jeg bruker jo evigheter. Spesielt når jeg leser andre bøker på siden:)Ha videre fin dag!

    Takk for at du synes det Stjernekast! Du må forresten aldri stoppe å skrive, for du skriver så vakkert:)

    SvarSlett
  23. Åh, <3<3<3 Den kommentaren løftet meg opp opp!

    SvarSlett