søndag 20. januar 2013

En smakebit på søndag - En norsk spion

En smakebit på søndag
En norsk spion av Aslak Nore



Idag arrangerer Mari med bloggen "Flukten fra virkeligheten", "En smakebit på søndag". Dette er noe hun gjør så å si alle søndagene i året! Til stor lykke for oss medbloggere! Alt du trenger å gjøre for å delta er å bla opp boken på en av sidene du leser på nå, denne søndagen, og velge ut noen linjer som ikke er alt for avslørende. Sånn i tilfelle andre vil lese boken senere. Viktig! Deretter linker du innlegget ditt på smakebiten siden på Maris blogg. Trykk på Linken over, så kommer du  til siden. Enkelt rett og slett! Bare å kaste deg med!. På denne måten får man mange gode lese tips, også treffer man kanskje på noen nye bloggere man ikke har besøkt tidligere, med andre ord veldig spennende!

...

Dette har virkelig ikke vært helt min helg. På lørdagen krasjet datamaskinen min og den som jeg er så avhengig av. Spesielt siden jeg hadde mye jeg skulle bruke den til i helgen. Da mest til skolearbeid. Heldigvis er jeg god på å ta backup, så jeg mistet ikke så mye stæsj. Skjønner jeg må på PC jakt snart, dyrt blir det, men klarer meg ikke uten. Har allerede veldig mye abstinenser, savner! Fikk da noen fine år ilag! I morges lagde jeg meg en stor kopp te og den tippet utover stuebordet vårt. Noe som ikke er særlig bra siden den er fullt med ting. Så måtte redde det jeg kunne, kjappest mulig. Litt bøker fikk litt te skader, men det jeg var mest engstelig for var samboerens tastatur. Heldigvis gikk det bra, er kanskje blitt litt stikky på grunn av honningbruk:) Var ikke mye te igjen i den koppen! Klumsete meg! Heldigvis gikk det bra med det meste, så hadde litt hell i uhellet! 

Håper siste økt av helgen tar seg opp! Jeg skal videre idag lese litt skolerelaterte ting, også skal jeg kose meg med både "Kafka på stranden" og "En norsk spion" av Aslak Nore. Boken dere skal få en smakebit fra idag. Nydelig vær er det her i Trondheim også, så skal helt klart ut å nyte det. Håper dere har hatt en koseligere helg! Her kommer litt om boken:

...



Peter Wessel er en norsk etterretningsoperatør som arbeider undercover i verdens farligste områder. Etter et lengre avbrekk reiser han til Dubai for å verve et medlem av den iranske revolusjonsgarden. Oppdraget går galt, men Wessel får likevel tak i brennbar informasjon. Et parti missiler er på vei til Afghanistan. Om kort tid skal de rettes mot norske interesser.
   Under dekke av å være journalister reiser Wessel og makkeren til Kabul, der de får ordre om å avverge angrepet med alle midler. Jakten på våpnene tar dem fra ambassademottakelser i den afghanske hovedstaden til moskeene i Herat, fra fjellene i Hindu Kush til smuglere i landets underverden. Mens angrepet rykker stadig nærmere, tvinges Wessel til å grave dypt i egen fortid som norsk spion - en fortelling som avdekker ubehagelige hemmeligheter i fredsnasjonen Norge og kaster nytt lys over oppdraget. 
  En norsk spion tar leseren med inn i en eksotisk, eventyrlig og svikefull verden de færreste kjenner - der konsekvensene ved å misslykkes er fatale og private hensyn er underkastet nasjonens interesser. Kan en profesjonell løgner være ærlig overfor sine nærmeste? (Tekst: Vaskeseddelen). 


Her kommer smakebiten:

Smakebiten er hentet fra starten av boken, siden jeg ikke er kommet så veldig langt i den ennå:

"Det finnes en Qods Force - kommandant som styrer alt," sa Reza. "Som behersker paramilitær krigføring og det politiske spillet i Afghanistan. Han kjempet først i Iran/Irak - krigen, sies det, men på en annen front en meg, og utmerket seg med heltemot. Nedkjempet flere av Sadams avdelinger, selv om de var overlegne i størrelse. Slo seg opp. Men så ble han borte. Det sies han har tilbrakt flere år i Europa, vært i Libanon og Palestina, Irak. Amerikanerne og israelerne har vært etter ham i årevis. Det er han som skal ramme Norge."Reza smilte. Nøt han dette? (Side 41). 


Ønsker alle en god søndag!




19 kommentarer:

  1. Bra smakebit! Har sett denne boka på biblioteket! Er på sjekke ut listen min:)

    SV;Helt enig. Ble innmari forbannet på barnevernet . Både i Gjerdrum og Alvdal. Boken satt virkelig støkk i meg også. Her i Gjerdrum nå begynner folk å bli nysjerrig på boken og det er mange som har vært innom for å låne den. Men vi har ikke fått den inn ennå.

    //Takk :) Tenkte boken “Øya” av V. Hislop trengte litt bilder for å illustrere den! Etter å lest boken har jeg lyst å reise til Kreta og til spinalonga.

    SvarSlett
  2. Spännande smakebit! Får se om böckerna kommer på svenska också.

    SvarSlett
  3. Fantastisk bra bok! Skulle ønske den var ulest :o) Kos deg!

    SvarSlett
  4. Takk for smakebiten. Boken skal jeg tipse om videre om. Ha en fin uke.

    SvarSlett
  5. Tack för smakbiten, det låter verkligt spännande! Hoppas nu helgen blir mer tursam än hittills.

    SvarSlett
  6. Heisann! Fantastisk bok. Jeg kåret den som fjorårets mest spennende for min del. Dersom noen av dere som ikke har lest den enda trenger et ekstra påskudd så kan dere lese min omtale av boken her:

    http://bokbloggeir.wordpress.com/2012/11/18/en-spion-er-fodt/

    Ha en flott bokdag i selskap med Petter Wessel.

    SvarSlett
  7. Min pc synger også på siste verset og jeg må se meg om etter en ny,passer dårlig med konfimasjon og Justin Bieber konsert i april & mai,så jeg håper den holder til etter det.Denne boken har jeg hatt liggende en stund så kanskje jeg skulle plukket den frem snart? Uansett ha en fin dag videre Isabella og kos deg med gjøremålene:-)

    SvarSlett
  8. Denne håper jeg å få lest snart, der den ligger signert i bunken.:)
    Håper dagen din blir bedre etterhvert og at du får deg ny PC/MAC snarest.:) Min laptop er fem år, og rusten. men har aldri hatt prakk med min Macbook.. holder vel litt til, selv om jeg nsker meg ny Har en stasjonær Mac også, til bilder og filmer..)

    SvarSlett
  9. Så kjedelig at pc-en krasjet! Det er da man virkelig merker hvor avhengig vi er av den maskinen, spesielt med skolearbeid lagret der. Men bra du hadde backup.
    "En norsk spion" høres spennende ut!

    SvarSlett
  10. God PC-jakt - kan bli spennende med en splitter ny og bra PC også ; )

    Takk for smakebiten - ble fenget av tittel og cover, men tror nok ikke jeg begir meg ut på krim med Afghanistan og spionasje som tema. Det er nok om det i media - godt å lese noe annet når jeg skal tilfredstille leselysten.

    SvarSlett
  11. En fin smakebit. Det hørtes virkelig ut som du hadde en uhellsfull morgen i dag! :-) Håper resten av dagen ble mye, mye bedre og at du får en nydelig søndagskveld!

    SvarSlett
  12. Spennende bok, skjønner jeg. Men denne gangen er jeg enig med Dez, da jeg ikke er i modus for å lese noe fra krig og elendighet akkurat nå. Ha en fredelig lørdagskveld.

    SvarSlett
  13. Denne gangen er jeg så enig med Dez. Nok i media for tiden, nok thrillere fra virkeligheten akkurat nå. Likevel - ha en fin søndagskveld.

    SvarSlett
  14. Snakk om å være uheldig, håper det ordner seg. Ha en fin søndagskveld.

    SvarSlett
  15. Takk for smakebiten! Aktuelt tema i boka..., men jeg er litt usikker på om den vil stå på min prio-liste... Der står det nok pensum for tida. ;-)

    SvarSlett
  16. Spennende smakebit :) Tusen takk!

    Ønsker deg en glad bokuke :)
    Pia

    SvarSlett
  17. Har faktisk ikkje lest noko av denne forfattaren. Det bør gjerast noko med ;-)

    SvarSlett

  18. Nina C, Ble ikke å fullføre denne boken, men har planer om å lese den en dag. Den måtte tilbake til biblioteket og da gav jeg den opp.

    Monika, håper den er kommet eller kommer på svensk:) Hører den er bra:)

    KindleJoy, skal prøve meg igjen på den, siden den får så mye god skryt.

    Tones bokmerk, ønsker deg en god helg!:)

    Lotten, ønsker deg også en god helg!:)

    bokbloggeir, tror på deg når du sier boken er god, skal virkelig prøve igjen å lese den. Der er jo fint å ha noen bøker som man har lest å foreslå til menn på biblioteket som jeg skjønner de også kan like. Får da mange fine tips på bloggen din som jeg tar med meg i jobben:)

    Beathesbokhylle, kjedelig med pc trøbbel, måtte å kjøpe ny pc....veldig dyr investering. Men man må jo nesten ha det:) Er da ikke helt fornøyd med den nye. Har en tendens til å dette av nettet også har den en irriterende musetastatur.Men men, håper det gikk litt bedre med ditt nye kjøp:)

    Anita Ness, fikk heldigvis ordnet ny Pc veldig raskt etterpå:)Spesielt når man er så heldig å har en samboer som ordner opp:)

    Melusine, var veldig kjedelig:) Men heldigvis ordnet det seg raskt:) Boken ble aldri fullført:( Men må nok prøve meg igjen på den, det var lånetiden som stoppet meg.

    dez, var veldig spennende med ny pc:) Men jeg likte nesten den gamle bedre enn den nye jeg har nå på noen områder. Men sånn er det vel noen ganger:) Har da noen sider som har forbedret seg masse:)

    astridterese, ble bedre når jeg fant en løsning på det hele:)Ønsker deg en god helg!:)

    aariho, skjønner det kan jo bli mye krig tema også:) Ønsker deg en god helg!:)

    Eli♦Bella blogg, takk takk, det ordnet seg heldgvis:) God helg!:)

    SigridfraEnget, kommer også til å slite med å finne tid til lesing. Snart kommer studiepakken og da er det full rulle på han igjen:)

    Pia, takk for det ! Ha en herlig helg!:)

    beroene, har bare hørt godt om denne boken. Gleder meg nesten til å prøve meg igjen på den:)

    C.R.M. Nilsson, så bra du likte den!:) God helg!



    SvarSlett