søndag 21. september 2014

En smakebit på søndag - Hudløs himmel

En smakebit på søndag
Hudløs himmel av Herbjørg Wassmo


Idag arrangerer den herlige Mari, med bloggen "Flukten fra virkeligheten", "En smakebit på søndag". Dette er noe hun gjør så å si alle søndagene i året! Til stor lykke for oss andre medbloggere! Har du lyst å være med eller bare lese andres bidrag er det bare å trykke på linken under bildet, da kommer du rett til siden hennes.

...

Utrolig lenge siden jeg har deltatt på "En smakebit på søndag", syntes nesten jeg måtte kaste meg med denne gangen. Her i Trondheim er det skikkelig høstvær. Det er grått og tåkete, så med andre ord ett perfekt blogge og lese vær. 

Har et familiemedlem på besøk denne helgen og kommende uken, og jeg gleder meg til å finne på litt sprell sammen med henne. Hadde da en kjempekoselig lørdagskveld med en nydelig pizza og vin, så det startet jo veldig bra.

Har da ikke hatt den store lesehastigheten for tiden, så dagens smakebitbok har jeg holdt på med en stund. Jeg holder på med den tredje og siste boken om Tora av Herbjørg Wassmo. "Hudløs himmel", heter den og er ikke så veldig tykk bok, men tiden har blitt brukt på så mye andre ting. Tror jeg da skal fullføre den iløpet av dagen, og da er det andre norsk skrevne bøker som står for tur. 


Vaskeseddelen på boken sier:

HUDLØS HIMMEL avslutter romanserien om Tora fra Tusenhjemmet. "Det er en nær, heftig sanset bok som aldri får lov å komme på avveier selv om forfatteren gir en bred skildring av Toras miljø, landskap og mennesker," skrev Sissel Lange-Nielsen i sin omtale av boka. Leseren opplever sammen med forfatteren "dette hudløse menneskesinns kamp for å overleve, trassen, ensomheten, sinnsforvirringen, sjelenøden, og rundt henne de varme menneskene og de kalde. (...) Det er et liv vi lever sammen med Wassmos Tora og livet er en bredt strømmende elv. Mot hav."

Her kommer smakebiten:

Tora gikk til Tusenhjemmet en gang iblant når hun var sikker på at han  ikke var der. Det var en pine for henne å holde ut et par timer sammen med Ingrid. De snakket om hverdagslige ting og hadde ingenting sammen mere. Ingrid var nesten munter når hun var der, det var det verste. Fremmed og munter som en slager som durte ut i rommet uten at hun kunne like den. (Fra side 120).

...

Ønsker alle en koselig søndag! God lesing!




15 kommentarer:

  1. Denne er så fin. Husker jeg nikoste meg med trilogien hennes. Ønsker deg en super søndag!

    SvarSlett
  2. Har lest de to første, og har planer om å lese denne også

    SvarSlett
  3. Tack för smakebiten, det var en ny bok för mig.

    SvarSlett
  4. Tack för smakbiten. Den här trilogin läste jag för många år sedan, minns att jag tyckte mycket om den.

    SvarSlett
  5. Jeg kunne virkelig tenke meg å lese bøkene om Tora. Jeg har lest mye Wassmo, men ikke disse. Jeg klarer så sjelden å gå på biblioteket for å plukke ut gamle bøker når jeg omsvermes av nye hele tiden. Men noen ganger. Så kanskje jeg kan klare å finne de tre bøkene neste gang :-D Ønsker deg en fin søndag, Isabella!

    SvarSlett
  6. Tack för smakbiten. Jar hat läst några böcker av Wassmo och tyckte mycket om dem. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  7. Jeg leste den første boken om Tora for en del år siden, og jeg husker fint lite fra den :) Fin smakebit!
    - Siri

    SvarSlett
  8. Jag läste de här böckerna för ett par år sedan och tyckte bra om dem. Tack för smakbiten :)

    SvarSlett
  9. Tack för smakbiten och ha en riktigt skön fortsättning på dagen.

    SvarSlett
  10. De här läste jag för länge sen. De var bra!

    SvarSlett
  11. Denna har jag aldrig hört talas om. Men tack för smakbiten.

    SvarSlett
  12. Bøkene er jo klassikere av en grunn :) Jeg skal starte med Wassmos disse dagene!

    SvarSlett
  13. Wassmo har jag inte läst något av än, men skulle gärna göra det någon gång. Tack för smakbiten! :)

    SvarSlett