tirsdag 1. april 2014

Boken på vent # 55 + Giveaway

Boken på vent # 55 + Giveaway
Forvist av Robert Dinsdale

Foto: Beathesbokhylle
Idag er Beathe med bloggen Beathesbokhylle tilbake med "Boken på vent"! Utfordringen går ut på å finne en bok du har liggende på vent til lesning. Det kan være gamle bøker du har liggende eller nye som du vil vise frem. Vil du være med å delta eller se andres bidrag er det bare å trykke på linken under bildet. Idag har Beathesbokhylle også en giveaway, så det er bare å kaste seg med hvis man ønsker å vinne en ny bok til bokhyllen!

...

Har idag våknet opp til en strålende dag her i Trondheim! Nesten jeg fikk lyst å kaste all gjøremål over bord og bare gå ut å nyte dagen. Kanskje jeg skal komme meg ut en liten tur i solen før arbeidsdagen begynner ihvertfall. Håper været holder seg! 

Lenge siden jeg har blogget nå, har hatt litt nett trøbbel her i hjemmet i forrige uke, men heldigvis er det fikset nå. Forrige helg hadde vi rett og slett tvangs fri fra datamaskinene og nett brettene våre, det var faktisk litt deilig. Fikk lest litt gode bøker i stede den helgen! Burde nesten skje litt oftere. Har også vært litt i dårlig forfatning i hele forrige uke, ryggen hadde bestemt seg å begynne å lage trøbbel igjen og da var det frem med boksen med smertestillende og jobbe med å få den bra igjen, noe som er en liten prosess med mye bannskap. Ble lite blogging da også, men heldigvis er jeg nå i litt bedre forfatning og kan starte og blogge igjen, noe som gleder meg stort. Jeg har jo lest så mange gode bøker i det siste som jeg vil skrive om etterhvert. Koser meg forresten idag med Hva skjedde med Amy? av R.S. Pateman, som akkurat er en perfekt bok for meg nå. Ikke mange sidene igjen og jeg er spent på hvilken vendinger den kommer til ta etterhvert. Er fortsatt i skikkelig krim modus!

Men dagens bok på vent er ikke en krim, men en bok jeg snublet over på biblioteket. Jeg misstenker jeg har lånt den før, men ikke har rukket å lese den. Men det skal jeg virkelig få gjort før den må tilbake, for den pirrer virkelig min interesse. Den er basert på virkeligheten, og da må den jo leses. Her er litt mer om den:


Foto: Juritzen forlag
Juritzen forlag sier om boken:

I desember 1948 blir ni år gamle Jon Heather forlatt av sin mor. Han er overbevist om at hun vil komme tilbake, men noen uker senere blir Jon sendt på båt til Australia. I Australias ødemark venter et strengt regime med hardt arbeid og jerndisiplin. Mange år senere begynner kampen om å få komme hjem.

Etter annen verdenskrig ble rundt 3300 barn sendt fra Storbritannia til Australia. De fleste av dem var mellom tre og fjorten år. Forvist forteller den ekstraordinære historien om den tvungne migrasjonen og hvordan den påvirket en generasjon av barn.

...

Høres ut som en bok for meg! Noen som har lest den?


Ha en fin tirsdag!

8 kommentarer:

  1. Morsomt at det er flere enn meg som er bitt av krim-basillene! Jeg er litt hekta, men trur jeg snart må sjå meg om etter noe annet snart- det er jo nesten så man kan bli litt mørkeredd om det blir for mye ;o)
    "Forvist" har jeg hørt om, men ikke lest selv. Kanksje en dag??
    Nyt dagen og finværet!

    SvarSlett
  2. Det hørtes ut som en fin bok. Jeg håper du fortsetter med å føle deg bedre! Det er ikke noe gøy med kranglete rygger! Jeg har fibromyalgi og det setter seg ofte i hofte og korsrygg, så jeg vet hvordan det kan være :-) Jeg har ikke prøvd med en nettbrett og pc fri helg, men det hørtes veldig deilig ut så det skal jeg foreslå her hjemme :-) Ønsker deg en riktig fin dag!

    SvarSlett
  3. Jeg har aldri lest den og ikke hørt om den heller. Men høres ut som en bok for meg også :)

    SvarSlett
  4. Har ikke lest denne boka, men den virker bra. Visste faktisk ikke at barn ble sendt vekk til Australia. Nye oppdagelser hver dag! Ja, været er nydelig her også!

    SvarSlett
  5. Sånne kranglevorne rygger er ikke grei å ha med å gjøre, håper det løsner snart. Denne boken høres ut som noe jeg absolutt vil lese - tenk om den bare ramlet ned i postkassen, sånn helt av seg selv :) Gleder meg til omtalen sin, så kan jeg bestille den etterpå. Håper solen holder noen dager til, så vi får nytt våren i fulle drag :)

    SvarSlett
  6. Det høres helt herlig ut med slike datafrie helger, kanskje det hadde vært noe for meg også. Man har jaggu godt av å løsrive seg litt av og til. God bedring med ryggen din, Isabella, ikke noe særlig når den slår seg vrang. Boken har jeg visst stående i hyllen så den må jeg titte litt nærmere på. Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
  7. Høres ut som gripende bok dette. Kos deg når den kommer. Og tvi tvi med ryggen, noe skit det der, men som regel har man gode peridoer også, og de håper jeg du får flere av.:)

    SvarSlett
  8. Huff, alltid vanskeleg å lese historiar der barn er offer. Især når det er basert på faktiske hendingar. Men...så er det jo det at slike bøker er det viktig at vi les! Ukjent bok så eg takkar så mykje for tipset - det er notert. Lag rom for ei strålande leseveke :-)

    SvarSlett