fredag 24. august 2012

Fremtidige favoritter # 2

Fremtidige favoritter # 2

Endelig fredag og Bokelskerinnen utfordrer oss denne fredagen også om å skrive om bøkene vi ønsker oss, gleder oss til eller er spent på. Har du lyst å delta eller bare se hva andre bidrar med er et bare å trykke på linken over. 

Jeg har denne fredagen tenkt å skrive om bøker jeg er spente på. Noen står i bokhyllen min allerede, mens noen går jeg å tripper og venter skal bli utgitt snart.

Bilde er fra: Schibsted Forlag

Jeg leste "Øya" av Victoria Hislop i fjor sommer og jeg har lenge hatt lyst å lese denne, og nå er den i bokhyllen min og på norsk. Har da store forventninger til denne, så håper jeg ikke blir skuffet. Men den skal nok ikke stå lenge urørt i bokhyllen, fingrene klør etter å starte på den. Her kommer litt mer om den:

En by i opprør. Et folk i fare. En fortelling om håp, lojalitet og kjærlighet.

Thessaloníki, 1917
Den natten Dimitri Komninos blir født raser den multikulturelle byen Thessaloníki av en katastrofal brann. Fem år senere må en liten jente, Katerina, flykte til Hellas, da hjemmet hennes i Lilleasia blir ødelagt av den tyrkiske hæren. I kaoset om bord på båten kommer hun bort fra moren sin. Fra den dagen flettes livene til Dimitri og Katerina sammen. 

Thessaloníki, 2007
En ung gresk mann, oppvokst i London, nå student i hjemlandet, får høre livshistorien til sine besteforeldre for første gang - en dramatisk historie om mennesker som er blitt drevet vekk fra sin elskede hjemby med makt og vold. Historien han blir fortalt gjør et uutslettelig inntrykk, og får også store konsekvenser for hans egen fremtid (Fra vaskeseddelen). 


Bilde er fra: Silke Forlag

Denne har jeg hørt er morsom, så gleder meg veldig til å kaste meg over den. Jeg liker også bokomslaget veldig godt, det minner litt om kortene jeg bruker å lage. Som bruker å være veldig søte og gjerne i rosa, hehe. Har denne stående i bokhyllen og jeg skal ta den fram når jeg er skikkelig klar for en lettlest bok med en dose humor. Her kommer litt mer om den:

Tullinger og rosa elefanter

Selma og Artur bor på en liten gård i Tommarp i Sør- Sverige. Både barn og buskap har flyttet for lenge siden, så nå er det bare de to, hønene og katten Muran. det er et rolig liv - helt til de nye naboene flytter inn. 
Da slutter freden. De nye naboene er rare, og Artur er mistenksom.
Det foregår merkelige ting rundt ham!
"Selma! Jeg tror selveste fanden er løs. Vi har havnet blant tullinger." Artur var blek av forskrekkelse. 
"Finnes det flere tullinger her en oss?" sa Selma spøkefullt.
"Boligprisene her kommer til å synke med den slags pakk langs veien ...
Mordere og nakendanserinner i hagen."

Det er spennende tider i lille Tommarp (Fra vaskeseddelen). 


Bilde er fra: adlibris.com

Lars Saabye Christensen er en av mine norske favorittforfattere. Etter jeg skrev en oppgave av han på videregående der jeg måtte lese tre av hans bøker, fant jeg ut at denne karens skrivestil liker jeg. Jeg leste da "Beatles" som er en av mine favoritter. Senere har jeg også lest "Halvbroren" og "Maskeblomstfamilien" som jeg også likte godt. Endelig kommer en ny bok av han "Sluk", og den har jeg veldig lyst å lese. Boken kommer ut den 11.September. Her kommer litt om boken:

"Det gror ikke før det har blødd. Var det ikke det alle hadde sagt før jeg dro min vei? At jeg måtte finne meg selv? Jeg måtte finne meg selv, sa de. Men jeg ville ikke det. Den siste jeg ville finne var meg selv. Jeg ville finne en annen, som var lettere å ha med å gjøre enn meg, en jeg kunne komme overens med, som jeg kunne leve med uten å dø."

SLUK er historien om forfatteren Funder, en roman med mange stemmer og uttrykk, bundet sammen av vers og refrenger. Den forener en strålende sommerfortelling fra Oslo på sekstitallet med et marerittaktig opphold i den amerikanske småbyen Karmack. Femtenåringen Funder med kallenavnet Chaplin skal være en sommer alene med moren på Nesodden, men tvinges til å se seg selv med nye øyne da han i august tar båten hjem. Senere skriver han en fortelling om ulykkesfuglen Frank Farreli som også bor sammen med mor, men i likhet med Funder ikke kan fortelle om det han roter seg bort i. Det handler blant annet om trofasthet, om å settes på prøve som menneske, om avgjørende begivenheter som viser hva slags stoff man er laget av (Tekst er fra adlibris.com). 


Bilde er fra: Vendetta Forlag

"Amerikanske Guder" kommer ut 27. August og jeg gleder meg. Har hørt om denne boken i bloggerverden og jeg tror dette er en bok jeg vil like godt. Dette er jo en krim bok, så jeg forventer meg mye spenning. Her kommer litt om den:

EN STORM KOMMER

Dagen Shadow løslates blir verden snudd opp ned, hans kone er død. Lammet av sorg og berøvet alt som en gang ga livet mening, befinner Shadow seg på flyet hjem. Ved siden av sitter en svært merkverdig mann som kaller seg selv herr Onsdag. Herr Onsdag advarer om en storm som kommer, og tilbyr Shadow en jobb.

Sammen legger de to ut på en bisarr reise på tvers av statene, men stormen som brygger slår snart ut i full blomst.

Amerikanske guder er Neil Gaimans virkelige mesterverk. En usedvanlig spennende krimroman nøstet inn i en fantastisk skjult verden der alt plutselig snus på hodet (Tekst er fra Vendetta Forlag).



Ønsker alle en god helg!



9 kommentarer:

  1. Flotte fremtidige favoritter,Isabella:-) Tråden har jeg også stående og det er jeg glad for, den blir ikke stående lenge her heller. Rosa elefanter er lest og den likte jeg kjempegodt:-) Blir glad i disse eldre menneskene i Holmqvist sin verden. Den siste der har jeg ikke hørt om og har ikke lest noe av forfatteren tidligere, den må sjekkes ut.Ønsker deg en riktig din helg:-)
    Klem Beathe

    SvarSlett
  2. Nå tuller jeg godt her... hehe...har hørt om Amerikanske gude for den står vitterlig på ønskelisten min. Den over der derimot, den har jeg ikke hørt om.

    SvarSlett
  3. Eg har forhåndsbestilt Victoria Hislop-boka på biblioteket, og gler meg. Satt igår og forhåndsbestilte ein haug med bøker frå biblioteket (som om eg ikkje har nok å lesa på!).

    God helg, Isabella!

    SvarSlett
  4. Bok nr 2 så kjempe morsom ut :) så ut som kjekke bøker du har i vente, håper du koser deg med dem :) ha en fin helg :)

    SvarSlett
  5. hislop har eg ikke helt sansen for, for selv om temaene/historiene hun skriver om er spennende, så syntes eg hun skriver så kjedelig.
    alle disse holmquist bøkene elsker eg da :D og rosa elefanter står på leselisten min også. en favoritt forfatter ;)
    eg har aldri lest noe av lars saabye christensen, utrolig nok ... sluk høres forlokkende ut så den skal eg sjekke ut :)
    blir spennende høre hva du syntes om bøkene etter hvert.
    ha en flotters fredagskveld

    SvarSlett
  6. Jeg gleder meg MASSE til Christensens nye bok! Utdraget du ga, ga mersmak! Ha en fin helg!

    SvarSlett
  7. Oi! Atter nye bøker å sette på lista. Har akkurat levert en liste med ønske om 12 bøker til bibliotekaren,så da er det bare å begynne forfra. Takk gfor tips. Og god helg.

    SvarSlett
  8. American Gods av Neil Gaiman er fantastisk! Ikke min favorittbok av ham, men like fullt ei fantastisk bok. Lurer på hva som faller ut av oversettelsen. Vet om et par småting jeg tror rett og slett ikke lar seg oversette, i hvert fall vil det ikke få samme betydningen.

    SvarSlett
  9. Beathesbokhylle, kan gå i surr noen ganger. Min skal lese liste er så rotete og uoversiktlig at jeg vet ikke alt hva som står på den, så skjønner det kan gå i surr av og til. Holmqvist har jeg lest lite av, men jeg gleder meg til å kaste meg over denne søte boken, godt å vite du likte den, da liker jeg nok den også:)Kos deg med bøkene og ha en fin dag:)

    Elida, hehe morsomt at det ikke bare jeg som bestiller en haug med bøker på biblioteket når man har mer en nok hjemme:) Liker å høre sånt:) Ha en fin uke:)

    Takk Elin, det skal jeg gjøre:) Kos deg med bøkene også:)

    Mary-Anne holmquist bøkene har jeg ikke lest enda, så dette blir min første. Gleder meg da å kaste meg over den:) Kos deg med bøkene du også og ha en fin dag videre!:)

    Bokofilia, gleder meg veldig:) Håper den er bra:) Ha en flott dag videre!:)

    aariho, hehe godt jeg kommer å bygger opp en ny liste til deg, hehe:) Kos deg med bibliotek bøkene og ha en fin søndag!:)

    Elin fra Av en annen verden, det høres ikke bra ut. Kanskje jeg må prøve den på engelsk, får se:) Ha en fin søndag!:)

    SvarSlett