torsdag 5. juli 2012

Bokanmeldelse - Jotnens hjemkomst av Andreas Bull-Hansen

Jotnens hjemkomst
 Av Andreas Bull- Hansen

Bilde fra: tanum.no

Jeg har lest denne boken i forbindelse med samlesning av Norsk fantasy hos bloggeren "Bokstavelig talt". Kjempemorsomt å delta på. Man velger selv hva min være med på å lese. Anbefaler å kaste seg på, fortsatt mange bøker som skal gjennomgås. Neste bok som skal blogges om er  "Song for Eirabu 1" av Kristine Tofte og den skal legges frem nå på fredagen. Selv rekker jeg ikke å bli ferdig, siden jeg ikke har begynt på boken enda. Skal da kaste meg over den idag. 

Bokens handling:

"Spir - ty ... Spir - Ty ... Det ble hvisket fra nattemørket. Trommen slo raskere, kvinnene stirret med vidåpne øyne. Kriger. Spidder av menn". 

Etter en henrettelse av en høytstående mafiaboss blir politietterforsker Petter Tyrar kontaktet av en merkelig, enøyd mann. Han tilbyr Tyrar hevn for en grusom urett, men prisen Tyrar må betale, viser seg å være høy. Etter en blodig skuddveksling våkner han opp i Gladsheim, selveste Odins bolig i Åsgard. I denne fremmende verdenen blir han mottatt som en høvding. Snart blir det klart for Tyrar at han i virkeligheten er krigsguden Tyr, som nå er kalt hjem for å lede einherjene i tiden frem mot Ragnarok, verdens ende. 

Episk. Storslagen. Spennende. Jotnens hjemkomst bygger på kjente norrøne myter, men er samtidig en egen, gripende fortelling. Boken er den første av en planlagt flerbindsverk (Fra bak boken). 

Min mening om boken: 

Hva skal jeg begynne å si og hvor skal jeg begynne. For meg var ikke dette en bok som gav meg en stor og flott leseopplevelse. Jeg ble ikke så veldig engasjert i boken. Historien fenget meg ikke. Hovedpersonen fenget meg ikke. Miljøet fenget meg ikke. 

Historien var langdryg og jeg ble litt lei av hans søken etter sine kjære i historien (sønnen og konen). Det ble litt sånn sutrete historie, irriterte meg siden jeg ikke brydde meg noe særlig om det kom til å finne sammen eller ei igjen. Hovedkarakteren Tyr er ikke spennende og jeg greier ikke helt å føle med han. Jeg blir kjent med han ganske så overfladisk og blir ikke grepet av hans historie eller bakgrunn. Noe som ødelegger mye. Krigen/slåssingen som foregår i Gladsheim og det norrøne mytologien greier å engasjere meg litt, det er den som redder boken og jeg til tider greide å kose meg med den. 

De første ca 150 sidene synes jeg var litt tung å komme igjennom. Men etter det steg spenningskurven og det ble litt fart i historien og ting begynte å skjer i et større tempo. Jeg blir da litt revet med, men vet ikke om jeg ble glad for at noe endelig gjorde meg litt engasjert eller om jeg ble glad for at jeg ser at jeg kan greie å gjennomføre boken. Jeg tenkte mange ganger å legge den vekk, men var sta og  håpet hele tiden den skulle bli bedre, noe den ble heldigvis. Men ikke bra nok. 

Dette er ikke en bok dessverre jeg kommer til å anbefale, og det er litt synd det er min første bok av forfatteren for jeg tror han skriver noen gode bøker også. Det jeg kan si var positivt var det mytologiske, det er alltid spennende synes jeg. Men jeg kommer ikke til å lese neste bok i serien. Kanskje andre bøker av forfatteren, for å rette opp inntrykket av bøkene hans. Horngudenes tale - serien høres spennende ut. 


Litt om forfatteren:

Bilde fra: Cappelen Damm

Andreas Bull - Hansen er født i 1972. Han er mest kjent for seksbindsverket Horngudens tale (1997 - 2002) og for den episke fremtidsvisjonen om Evy Lushon i trilogien Lushons plater, Anubis og Evercity (2004 - 07) (Fra boken). 


Andre bøker skrevet av forfatteren:

  • Syv historier fra Vestskogen – Novellesamling (1996)
  • Dragens tårer (Horngudens tale 1) – roman (1997)
  • Brans reise (Horngudens tale 2) – roman (1998)
  • Han som søker (Horngudens tale 3) – roman (1999)
  • Cernunnos' komme (Horngudens tale 4) – roman (2000)
  • Profetier – Memoarer om John Thiersen – roman (2000)
  • Der gudene dør (Horngudens tale 5) – roman (2001)
  • Tazka kora (Horngudens tale 6) – roman (2002)
  • Lushons plater – roman (2004)
  • Anubis – roman (2006)
  • Evercity – roman (2007)
  • Den røde oksen – roman (2008)
  • Jotnens hjemkomst – roman (2010)
  • Før de ni verdener styrter – roman (2011)
  • Liste hentet fra: Wikipedia.no




13 kommentarer:

  1. Jeg har hørt skryt av hans bøker tidligere, så jeg ble både skuffet og overrasket da jeg leste Jotnens hjemkomst tidligere i sommer. Absolutt ikke noe bra førsteinntrykk. Men det er mulig Horngudens tale-bøkene er bedre og det er der godordene hører hjemme, jeg har i alle fall lyst til å gi ham en sjanse til.
    Ellers kjenner jeg meg igjen i det å være sta og stadig håpe på at det bedrer seg ja, hehe... ;)

    SvarSlett
  2. Bra omtale! Jeg liker at noen tørr være litt kritiske også:) Leser mye som er positivt her inne, og blir nesten litt "redd" for å skrive hva jeg faktisk mener seg. Herlig blogg!!

    SvarSlett
  3. .........skrive hvajeg faktisk mener.....skal det stå..Beklager :)

    SvarSlett
  4. libravermis: Det med å "filtrerer" hva man skriver i en bokomtale er nok noe mange bokbloggere føler på- særlig hvis man har fått boka fra forlaget, kanskje? En periode fikk jeg en del bøker fra et forlag, de fleste likte jeg godt, og skrev følgelig positivt om dem. Da jeg skrev ørlite negativt om ei av bøkene jeg fikk, kom det raskt svar på e-post om at de ikke helt skjønte hva jeg mente med kritikken- og sida har det ikke kommet ei eneste bok fra den kanten!! He-he; Snakk om furt-unger og barnehage!!!

    SvarSlett
  5. Forresten- en kommentar til deg også, Isabella: Jeg er heller ikke overbegeistra for fantasy, men har meldt meg på Samlesinga. Song for Eirabu er ferdiglest, og omtale kommer i mårra. Gleder meg til å sjå hva andre synes- jeg er mektig imponert!! Nyt dagen- jeg skal ut å slå grass ;o)

    SvarSlett
  6. Vel lest, Isabella, og fin omtale! Synd boken ikke levde opp til forventningene! Jeg leser sjelden fantasy, så dette er uansett ikke boken for meg :)

    SvarSlett
  7. Tone, det var skuffende å lese boken ja, ble overrasket over at den ikke holdt helt mål. Men skal også gi forfatteren en ny sjanse for jeg tror han kan bedre en dette:) Ønsker deg en flott dag:)

    libravermis,takk for fin kommentar!:) Fin blogg har du også, måtte inn å se hvem du var:)Viktig å si hva man mener om bøkene, det er jo litt av "jobben" til oss bokbloggere:) Men jeg synes fortsatt det er lettere å skrive positivt om en bok en en negativ omtale, men det har vel også med å gjøre jeg liker ikke å skrive om noe som skuffer meg stort. Jeg vil jo alle bøkene skal være gode, så er trist når de ikke står til forventningene. Ikke vær redd å skrive hva du mener, kommer faktisk til god nytte for andre:)Ha en flott dag!:)

    Berit, nei det var en sur historie!At det går an å drive på sånn!Kritikk må forlagene tåle på noen av bøkene sine. Deres tap sier nå jeg Berit:)Gleder meg til å lese omtalen dine, har enda ikke begynt å lese boken. Men gleder meg!:)Morsomt du også er med på samlesningen:)Kos deg idag Berit!:)

    Takk Bokofilia:) Anbefaler å bruke tiden på andre gode bøker i stede :)Kan ikke slutte å anbefale denne boken nok "Siste dans for Matilda" av Tamata McKinley, hvis du trenger tips:)Ikke at vi bokbloggere har bøker å velge mellom, hehe:) Ha en herlig dag:)

    SvarSlett
  8. Berit:
    Jeg har ikke fått bøker fra forlag enda..men så er jeg superfersk i gamet da. Jeg elsker forøvrig fantasy! Det er jaggu bra ikke alle liker de samme bøkene sier nå jeg :) Men litt smånervøs blir jeg for å tråkke noen på tærne uansett..

    LibraV

    SvarSlett
  9. Jeg selv er ikke glad i krim i det hele tatt, men av og til kan jeg ty meg til å lese en, men da skal den være unik... Og ha mange gode anmeldelser!

    Jeg liker det at du er ærlig og går dypt i dine omtaler. =) <3

    Ha En Fin Dag Videre!

    SvarSlett
  10. Takk for at du synes det Sindre E!:) Ikke dumt å følge med på anmeldelser, er jo veldig mange gode krimbøker der ute:)Ønsker deg en flott helg!:)

    SvarSlett
  11. Det er en ærlig og god omtale du har skrevet. Takk for at du deler! :-)

    SvarSlett
  12. En noe sen kommentar dette her,men bedre sent enn aldri sies det.Jeg er i utgangspunktet interessert i norrøn mytologi og har i tillegg sans for fantasy,så denne trilogien burde ha vært midt i blinken for meg,men ettersom historien skred frem mistet jeg sakte men sikkert interessen.

    Hovedpersonen Tyr fascinerte meg ikke;Som en nobel ridder bekjemper han enhver overgriper på sin vei og de skal helst tortureres,gjeldes,brennes og det som verre er,men selv nøler ikke denne helten med å ofre uskyldige guttunger for å få sine egne ut av Hels porter.Her hjelper det ikke at ofret for en voldtekt ber om at en av hennes overgripere spares for Tyrs hevn av hensyn til hans meget unge alder,neida,som det ekte mannfolket av ære som Tyr er,velger han å skyte guttungen i ryggen.Tjenestepiken Fullas unge overgriper på rundt 14 år henges med oppskjært buk.

    Hvor mange ganger forfatteren repeterer at Tyr tror det er drøm at han er i Valhall vites ikke,men det overgår iallefall ikke antall ganger det nevnes hvor inderlig Tyr savner Inai og Odd.Det hele blir repetert i det uendelige.

    Forfatterens beskrivelse av det fremtidige Oslo gir meg også en bismak.I perioder virker det lett rasistisk med nigeria-horer på alle gatehjørner,utenlandske gjenger som kontrollerer hele byen og selvsagt er stort sett hele Europa blitt islamsk hvor Marseille fungerer som slavemarked hvor hvite gutter som Odd er ettertraktet.

    Etter å ha lest de to første bøkene startet jeg på den siste,Ragnarok,men da hadde jeg mistet all interesse for hvordan det endte med Tyr og hans usympatiske politimann av en sønn og klarte kun å skumlese for å se om selve slaget ragnarok var av interesse.

    Av positive ting å nevne er at forfatteren tydelig kjenner sin norrøne mytologi og han gjør flere interessante tolkninger og vridninger av mytene som jeg likte.Det å legge handlingen til Åsgård er et spennende grep i seg selv.Men alt i alt endte det hele i en stor skuffelse for meg,

    Beklager en rotete "anmeldelse",skrevet i all hast etter å ha lagt i fra meg siste bok i serien.

    Andreas



    SvarSlett