onsdag 10. juni 2015

Oppsummering Mai 2015

Oppsummering Mai 2015

Mai var en fantastisk lesemåned for min del! Jeg leste/hørt på hele 8 bøker noe jeg er fornøyd med, men jeg er enda mer fornøyd med hvor godt jeg likte de fleste av bøkene. Har også funnet frem digispilleren i det siste, så nå blir det litt bruk av digikort fremover imellom bøkene jeg leser. Her er månedens bøker:

Foto: Vigmostad og Bjørke
Lukk øynene av Josh Malerman
Lånt: eBokBib

Dette var en utrolig spennende bok, og jeg ble raskt slukt inn i historien. Lukk øynene er ihvertfall en veldig passende tittel, særlig siden å åpne dem kunne føre til den sikre vold og død. Vi følger en mor med sine to barn, som prøver å komme seg vekk fra et hus de har vært i over lengre tid. Mye har skjedd i huset og i verden utenfor. Det er nesten ikke trygt noen steder, men et sted har de hørt om. De prøver å dra dit med båt, men det er en farefull ferd. 

Boken var overraskende bra! Jeg kunne ikke legge den ifra meg! Litt gåsehud faktor! 

...

Foto: Lydbokforlaget.no
Det forbudte barnet av Katherine Webb
Lånt: På biblioteket/digikort

Hørte denne på digikort og jeg ble raskt interessert i historien. Faktisk var dette en perfekt lydbok, det var lett å følge med på handlingen og oppmerksomheten min var som klistret. Tror dette er en av Webb`s beste bøker!

Boken handler om familiehemmeligheter. Alice forsvinner, Stær tror hun er drept av den alkoholiserte sønnen i huset Jonathan. Men det er ikke før Rachel Weekes med sin nysgjerrighet for saken at sannheten begynner å komme opp i dagslyset.
...

Foto: Lydbokforlaget.no
Steinhuggeren av Camilla Läckberg
Lånt: På biblioteket/digikort

Jeg fortsetter med fjor årets utfordring der det gjelder å komme igjennom Camilla Läckbergs krim bøker. Dette er tredje boken så langt, og jeg storkoser meg med bøkene hennes på digikort. 

Lille Sara på syv år blir funnet død av en fisker i havet. Det viser seg etterhvert at hun ikke har død av drukning der. Etterforskningen begynner. 

Spennende! Men fortsatt er isprinsessen på topp hos meg. 

...

Foto: Cappelen Damm
Hvis jeg blir av Gayle Forman
Lånt: På biblioteket

Har ikke lest noe av forfatteren tidligere, men dette var en rørende bok. Filmen var også fin, men ikke like god som boken. 

Mia på 17 år er glad i familien sin, men en dag endrer alt seg i en bilulykke. Hun havner i koma og står dermed over et valg å bli eller gå. 

Skal virkelig lese mer av denne forfatteren! Anbefales!

...

Foto: Pax
Da himmelen falt av Nazish Khan
Lånt: På biblioteket

Handler mye om forskjellen mellom arrangert ekteskap og tvangsekteskap. For meg var dette et meget interessant tema å lese om. Jeg fikk innblikk på mye jeg ikke hadde tenkt noe over tidligere. Jeg likte spesielt at forfatteren hadde intervjuet flere om tvangsekteskap og at vi fikk høre om dette og deres tanker. Vi fikk også se foreldrenes synsvinkel på hvorfor de tvangsgiftet bort barna sine, og det er kanskje ikke så svart hvit som man tror. De tror de handler ut ifra barnet beste, og hvem vil ikke det beste for barna? Men mest av alt fikk boken meg til å tenke på at dette faktisk skjer i Norge, det har alltid vært litt fjernt for meg. 

Boken er lettlest, veldig aktuell og innsiktsfull, så anbefaler den virkelig! En liten flis med gull innhold! 


...

Foto: Cappelen Damm
Barna fra toget av Christina Baker Kline
Lån: På biblioteket

Barna fra toget var denne gangens lesesirkel bok mellom oss venninnene. Vi møtes annen hver måned og spiser god mat og tar litt godt drikke på en restaurant, der vi også selvfølgelig snakker om boken. Utrolig koselig!

Vi var alle enige om at dette var en veldig god bok! Barna fra toget er en roman basert på virkelige hendelser. Fra 1854 til 1929 (=75 år) ble foreldreløse barn satt på et tog og fraktet fra stasjon til stasjon for adoptering. Tanken var at de skulle finne gode nye hjem, men mange ble adoptert for arbeidskraften sin del, og var ikke så heldig med det nye livet. I boken følger vi Vivian Daly 91 år gammel som ble fraktet fra New York til Midtvesten i disse togene og vi får høre hennes historie. Boken veksler mellom fortid og nåtid. Det er 17 år gamle Molly Ayer som får Vivian til å tenke tilbake på barndommen. Molly er også et fosterbarn, som havner i trøbbel etter å ha stjålet en bok på biblioteket (gosh!), og dermed må ta en samfunnstjeneste, som går ut på å hjelpe å rydde loftet til denne gamle damen, det er da minnene blusser opp.  

Boken var veldig god, jeg hadde aldri hørt om Barna på toget tidligere og synes det var interessant og spennende lesning. Det overrasket meg at det har faktisk foregått i over 70 år! Nok en bok jeg bare må anbefales på det varmeste! 


...

Foto: Cappelen Damm
Hele livet på en dag av Alyson Richman
Lånt: På biblioteket

Dette er en ulykkelig kjærlighetshistorie, der krigen kommer imellom to! Lenka og Josef, begge tror at den andre er død! De er begge jøder. Nå høres kanskje ikke dette så alt for oppløftende ut, men det er faktisk en veldig fin og gripende historie. Lenka havner gettoen Terezin og Josef arbeider som fødselslege i USA, men de glemmer ikke hverandre. 

Ble veldig overrasket over denne boken, trodde den skulle være veldig oppskrytt, men jeg synes den var skikkelig fin!

...

Foto: Bazar 
Dronningen av Tearling av Erika Johansen
Leseeksemplar

Jeg ble skikkelig glad når jeg fikk denne i posten! Var faktisk oppslukt av denne boken over flere dager. Tenkte til og med på den når jeg var på jobb, fant ut at mat ikke var så viktig, for her telte hvert minutt med lese tid. Kunne jo ikke sløse dem vekk med å være på kjøkkenet. Mat avskriver jeg da skjeden, må sies, siden jeg er et matvrak......så dette var nesten litt rystende for meg å være! 

Kan nesten ikke vente til filmen kommer og at den neste boken i serien blir oversatt! 

Tiden er kommet for Kelsea Glynn og ta over tronen som dronning. Dette er et farlig, og mange vil ha henne død! Hun skal herske over et land som både er korrupt og har sterke fiender! Mer vil jeg ikke si...les!!!!

...



Ønsker alle en fin lesemåned i Juni!!







7 kommentarer:

  1. 8 bøker er bra. Har lest to av dine, Mahlerman og Khan. Begeg gode bøker. Har tenkt å lese Hele livet på en dag lenge…Ha en fin kveld.:)

    SvarSlett
  2. Så mange flotte bøker du leste forrige måned. Lukk øynene er vel den jeg likte best av de du har lest. Tror jeg må prøve meg på den boken som fikk deg til å glemme å spise :)

    SvarSlett
  3. Har lest fire av bøkene, og er enig med deg: Mye bra. Er i gang med noen bra bøker nå, av helt ulik type. Koser meg!

    SvarSlett
  4. Ser ut som du hadde en fin lesemåned i mai, jeg har lest 3 av "dine". Lukk øynene, Da himmelen falt og Hele livet på en dag, gode bøker alle de. Läckberg har jeg bøkene til men ikke fått lest noen av dem ennå,Webb sin bok har jeg nettopp kjøpt,er spent på bøkene hennes. Den siste boken ble jeg veldig nysgjerrig på så den må noteres, og ikke minst Piken på toget, den må jeg kjøpe meg!

    SvarSlett
  5. Ser ut som du har hatt en fin lesemåned. Det forbudte barnet, Hele livet på en dag og barna fra toget har jeg lest og likte alle godt. Lukk øynene står på vent i bokhylla og skal leses snart :)

    SvarSlett
  6. Har lest dronningen av tearling av disse, og jeg eeelsket den! Gleder meg vilt til fortsettelsen og filmen med Emma Watson :D weee.

    Har Hele livet på en dag i bokhylla, og vil virkelig lese den snart.

    - Siri

    SvarSlett
  7. Hei!

    Jeg ville bare legge igjen en liten kommentar til deg her å takk for mye fint lesestoff i året som har gått. Jeg er selv blogger og blogger om alt mellom himmel og jord, men mest om bøker :-)

    Ha r vært spennende å følge deg.

    Ønsker deg og dine en riktig god jul og et enda bedre blogge år i 2016 :-)

    SvarSlett