onsdag 2. april 2014

Aprilønsker 2014

Aprilønsker 2014

Ble dere dere godt lurt i går, ved 1. April? Selv må jeg innrømme at jeg var super paranoid slik at jeg ikke skulle bli lurt denne gangen ihvertfall, er jo veldig lettlurt og veldig glemsk, så jeg får jo ikke med meg denne dagen som regel. Med andre ord ett perfekt offer. Får jo nesten ikke med meg at klokken skal stilles en gang, og får jeg det med meg, så husker jeg aldri hvilken vei. Har faktisk kommet på jobb en time før jobb en gang, og ikke skjønt noen ting. Typisk meg! Men med min paranoia denne 1. April dagen gjorde jo at jeg nesten ikke trudde noe var sant, til og med det som var sant. Er da veldig glad 1. April dagen er over, og jeg kan puste lettet ut og tro på verden igjen. 

April har heldigvis flere andre overraskelser å by på, som de nye bøkene som kommer ut denne måneden. Selv ble jeg veldig overrasket hvor mange nye bøker som kommer som jeg har lyst å lese. Bøkene jeg plukker ut her er ikke alle bøkene som utgis denne måneden, bare et utvalg av de jeg selv kunne tenkt meg å lese. Her er ønskelisten min:

Kommet ut
Foto: Bastion Forlag

Bastion forlag sier om boken:

Engang var Bernadette Fox en høyt ansett og prisbelønnet arkitekt i Los Angeles, men en traumatisk opplevelse sender henne og familien i eksil i Seattle, hvor Bernadette mildt sagt strever med å passe inn: Curling- mødrene ved skolen går henne på nervene, det samme gjør den koffeinfrie økologiske kaffen og de meningsløse selvhjelpsgruppene - det politisk korrekte tyranniet er i ferd med å gjøre henne gal.

Familien har slått seg ned i en nedlagt og forfallen pikeskole. Bernadette forlater sjeldent hjemmet, da hun har utviklet en sterk sosial fobi. Hun har derfor ansatt en virtuell assistent i India, som for 2 kr i timen ordner alles hennes ærend via Internett. Da Bernadettes superbegavede datter, 15 årige Bee, vil innkassere belønningen for sine utmerkede karakterer på skolen, blir situasjonen problematisk. Bee ønsker seg nemlig en familietur til Antarktis!

Hvor ble du av, Bernadette er en uforutsigbar og vanvittig lesning om hvor vanskelig det kan være å passe inn i de sosiale rammene. Det er også en rørende fortelling om et misforstått geni og en mor og datters rolle i en absurd verden.


...

Endelig er den oversatt til Norsk. Har hørt så mye positive ord om denne boken fra utenlandske bokbloggere, og har siden hatt lyst å lese den. Anbefaler å trykke på linken under bildet, for da får du se youtube film av boken og masse flere gode ord om boken. Gleder meg til å le, tror denne vil bli morsom og underholdende! Nydelig bokomslag har den også!


Kommer ut: 09.04.2014
Foto: Bazar forlag
Bazar forlag sier om boken:

Den prisvinnende forfatteren Laurent Gaudé er blant Frankrikes mest populære. I sine gripende menneskeskildringer setter han gjerne fokus på sosiale misforhold og samfunnsproblemer. Denne gangen belyser han den stadig økende flyktningstrømmen fra Afrika til Europa. Mennesker som risikerer livet og det lille de har i håpet om et nytt og bedre liv.

Salvatore Piracci er kommandant på en fregatt som patruljerer farvannet foran Lampedusa, en av inngangene til det forjettede land. Han stopper utallige båter med levende, døde og halvdøde flyktninger, og bidrar til at de desperate og hjelpeløse menneskene blir sendt i retur til Afrika. Så en dag skjer det noe som får ham til å stille spørsmål ved legitimiteten av sitt eget arbeid. Han møter blikket til en kvinne som har mistet alt, og ønsker hevn. Styrken, raseriet og besluttsomheten i kvinnens blikk forandrer livet hans.

Den unge Suleiman i Sudan samler nok penger nok til å legge ut på den risikable reisen til et bedre liv. Suleiman vet ikke hvor vanskelig det vil bli, en reise full av farer og trusler, men underveis skal han også få oppleve stunder fulle av brorskap og håp. Leseren følger karakterene gjennom dramatiske prøvelser som forandrer dem, som merker dem. De står overfor sin egen skjebne der ufravikelige valg trenger seg på. Med dyp innsikt tar boken for seg sider ved det å være menneske, fra det aller verste til det aller største i våre moralske veivalg.

...

Dette er en bok jeg ble oppmerksom på igår hos bloggeren Beathesbokhylle, og etter å å ha hørt om den der fikk jeg virkelig lyst å lese den. Jeg liker temaet i boken og at det er en forfatter jeg ikke har lest noe av tidligere. 


Kommer ut: 22.04.2014
Foto: Gyldendal forlag
Gyldendal forlag sier om boken:

Feelgoodperle fra ung svensk debutant.

Alt begynner med en brevveksling mellom to vidt forskjellige kvinner, 28 år gamle Sara Lindqvist fra Haninge utenfor Stockholm og 65 år gamle Amy Harris fra Broken Wheel i Iowa. Etter to års utveksling av bøker, brev og tanker om litteraturen og livet bestemmer Sara seg for å besøke Amy. Men da hun kommer til Broken Wheel, er Amy død.

Sara står på gaten i liten by in the middle of nowhere. Men der finnes selvsagt også menneskene som Amy har skrevet om. Og de eksentriske innbyggerne i Broken Wheel har ikke noe annet valg enn å ta hånd om den forvirrede svenske turisten. Sara bestemmer seg for å bli, og for første gang i sitt liv får hun virkelige venner - til forskjell fra Mr. Darcy og Bridget Jones - som hjelper henne med å starte en bokhandel med Amys etterlatte bøker.

Både Sara og byen livner til, nye og uventede kjærlighetspar dannes, og verken Sara eller innbyggerne tør tenke tanken på at hun snart skal hjem. Da hennes tomånedersvisum nesten har rent ut, får innbyggerne i Broken Wheel en ravgal, fantastisk idé …

Leserne i Broken Wheel anbefaler er en romantisk og humoristisk feelgoodroman om vennskapets kraft, kjærlighet til bøker - og om å finne sin plass i tilværelsen.

...

Feelgood perler liker jeg! Så denne boken må jo være helt perfekt for meg. Virker som det viser til mye kjærlighet til bøker i denne boken og det kan jo ikke en bokelsker som meg heller ikke motstå. Gleder meg allerede til å få kloa i denne! 


Kommer ut: 15.04.2014
Foto: Gyldendal forlag
Gyldendal forlag sier om boken:

Gregors spennende opplevelser fortsetter i den tredje boka i Underlands-krøniken av den bestselgende forfatteren Suzanne Collins.
Etter å ha oppfylt to profetier må Gregor nå konsentrere seg om Blodprofetien, som krever at Gregor og Boots drar tilbake til Underlandet for å hjelpe til med å avverge en pest. Men denne gangen nekter moren å la dem dra ... hvis hun ikke får bli med.

Da de ankommer den underjordiske byen, sprer pesten seg -- og rammer en av Gregors nærmeste. Først da skjønner Gregor hvilken trussel sykdommen utgjør mot alle varmblodige vesener. Men hvordan skal han klare å overvinne den?

...

Suzanne Collins er hun som skrev Hunger Games. Forfatteren er nok litt inspirert av  Alice in Wonderland når hun skriver disse bøkene, for jeg tenkte på den historien når jeg leste den første boken av henne nye bøker. Jeg må innrømme jeg ikke har lest andre boken i serien ennå, men jeg likte første boken så godt så jeg har planer om å lese både andre og tredje boken som kommer nå snart ut. Blir spennende! Beregnet på aldersgruppen 9-13 år.


Kommer ut: 02.04.2014
Foto: Gyldendal forlag
Gyldendal forlag sier om boken:

Enestående – denne må ingen gå glipp av under noen omstendigheter! —Entertainment Weekly

The Passage møter Ender’s Game i en episk ny sci-fi-trilogi fra prisvinnende forfatter Rick Yancey.


Etter den 1. bølgen er det bare mørke igjen. Etter den 2., unnslipper bare de heldige. Og etter den 3. er det bare de uheldige som slipper unna. Etter den 4. bølgen er det bare én regel som gjelder: ikke stol på noen.

Nå er den 5. bølgen i emning, og på en øde motorvei flykter Cassie fra Dem. Vesenene som bare sermenneskelige ut, og som streifer omkring i utkanten av byene og dreper alle de ser. De som har spredt de siste overlevende på Jorden for alle vinder. For å holde seg i live, må man være alene, tenker Cassie, men det er før hun møter Evan Walker. Den forførende og mystiske Evan Walker er kanskje Cassies eneste håp om å redde broren – og kanskje til og med seg selv. Men Cassie blir nødt til å velge: mellom tillit og fortvilelse, mellom trass og tiltro, mellom liv og død. Mellom å gi opp og konfrontere.
 ...
Den 5. bølgen er en bok jeg først og fremst har hørt om via bokbloggerne på youtube. Mye positive ord er blitt sagt om denne boken, så når jeg så den skulle komme oversatt til norsk, fant jeg ut at denne må jeg jo prøve å lese, enda det er en sjanger jeg ikke leser så mye av. Men jeg tror denne ungdomsboken kan være veldig underholdende. Kanskje noen allerede har lest den?

Kommer ut: April
Foto: Cappelen Damm
Cappelen Damm sier om boken:
I Ingenbarnsland kombinerer debutanten Eija Hetekivi Olsson språklig nyskapning med den nære, svensk-finske migrasjonshistorien og arbeiderhistorien. Hun tegner et portrett
av en ung jente som bestemmer seg for å slåss seg ut av vanskelige
oppvekstforhold og for å overleve i det svenske samfunnet. I Miira møter vi en jenteskjebne vi ikke glemmer. Ingenbarnsland er en språklig nyskapende og stilsikker debut.

...

Jeg vet ikke hva det er med denne boken, men jeg ble nysgjerrig på den. Debutanter liker jeg å lese, for plutselig finner man en ny favorittforfatter å følge. Høres interessant ut å lese denne også. 


Kommer ut:15.04.2014
Foto: Juritzen forlag
Juritzen forlag sier om boken:

En stein med kileskrift får farlige konsekvenser

Jonas Korsmo er sønn av en kjent språkforsker ved Universitetet i Oslo. Nå lever han et isolert og tilbaketrukket liv som nattklubbpianist.
Jonas får en kveld en uventet telefon fra faren som han ikke har hatt kontakt med på over 10 år. Faren har noe viktig å fortelle, men Jonas avviser ham, noe som skal vise seg å
få fatale konsekvenser. Senere samme morgen blir han kontaktet av politiet, og får fortalt at faren er funnet drept i leiligheten sin, kort tid etter samtalen med sønnen.
Jonas blir gjennom dødsfallet tvunget til å konfrontere fortiden, og begynner samtidig å sette seg inn i farens forskning.
Det viser seg at Frank Korsmo har funnet en særegen steintavle, med kileskrift. Flere parter er interessert i steinen, og et kappløp settes i gang; Jonas forsøker å finne kileskriftsteinen parallelt
med at etterforsker Wilhelm Fuglesang forsøker å finne morderen.

Det finnes ekte kileskrifter i Antikksamlingen ved Universitet i Oslo.

...

Jeg er i skikkelig krim modus for tiden, så jeg greier ikke å holde meg unna krim ønsker på denne listen denne gangen heller. Dette er en bok som omhandler kileskrift og jeg har bare for noen dager siden funnet ut hva kileskrift er for noe. Historien høres veldig spennende ut og jeg er spent på å lese mer om hvorfor kileskriften de finner får så farlige konsekvenser. Nysgjerrig!


Kommer ut: 15.04.2014
Foto: Juritzen forlag
Juritzen forlag sier om boken:

En besettende og eksotisk roman!
Santiago er en ung gutt som mister sin familie under den store flommen i India. Han blir satt på en lastebil sammen med en enda yngre jente, uten å vite hvor han er på vei eller hva som skal skje.
De to skilles raskt, og Santiago ender opp i fangenskap hos en sjeik i De forente arabiske emirater. Han blir en stallgutt som skuffer møkk i kamelstallen og lever av kjeks og vann.
Men han håper på en fremtid: at han en dag skal få ri på sjeikens kameler i et av de intense kamelløpene, nasjonalsporten som tar livet av barnejockeyer hvert eneste år.
Snart oppdager Santiago at jenta han møtte i lastebilen, har endt opp i sjeikens harem. Han lover henne å vinne det store kamelløpet, som sjeiken sier kan bli redningen for dem begge.
Hjertet til Santiago begynner for alvor å banke, både for den kommende konkurransen, og ikke minst for den vakre Daya.
Bli med på Santiagos utrolige reise!

...

Tror dette er en bok for meg, litt trist,litt humor, med ett eksotisk miljø og kanskje med innhold av en litt vakker historie. Håper ihvertfall det er det jeg tenker om boken når jeg har lest den. Likte også bokomslaget på denne!


Kommer ut: 15.04.2014
Foto: Juritzen forlag
Juritzen forlag sier om boken:

Villfarelse handler om de to ungjentene Jeanne Nerin and Marie-Angèle Baudry som vokser opp side om side i den lille franske landsbyen Ste Madeleine under oppløpet til andre verdenskrig.
Til tross for at de er venninner og går i samme klasse, er forskjellene mellom dem åpenbare. Marie-Angèle er datteren til en katolsk kjøpmann med stor innflytelse i landsbyen.
Jeannes mor vasker klær og er hushjelp hjemme hos familien Baudry.
Vi følger de venninnene gjennom hele livet og de dramatiske valgene de måtte ta under andre verdenskrig, og konsekvensene av dette forfølger både jentene og deres barn.

Villfarelse er en vakker roman som er mer skrivekunst enn underholdningslitteratur.

...

Jeg blir jo ikke lei 2. Verdenskrig tema, så denne måtte jo bare med da. 


Kommer ut: 04.04.2014
Foto: Aschehoug forlag
Aschehoug forlag sier om boken:

Soledad våkner opp på øya der hun og faren er på sommerferie og oppdager at hun er helt alene. Faren, naboen og resten av beboerne på øya er forsvunnet. Vi følger Soledads kamp for å overleve i en ny og ukjent verden, der selv ikke naturen er til å stole på.

"Soledad" er en spennende ungdomsroman om en nær og skremmende fremtid. 

...

Jeg vet ikke hva det er, men er litt skeptisk til denne boken samtidig som jeg er litt interessert i og nysgjerrig på den. Må finne ut av dette! Det var jo ikke mye de sa om denne da, forlaget...hmmm


Kommer ut: 12.04.2014
Foto: Aschehoug forlag 
Aschehoug forlag sier om boken:

Utmattelse og slitenhet er en viktig årsak til plager og sykefravær. Samtidig er dette et problem legene ofte ikke har effektiv behandling for. Det er et vanlig symptom ved mange sykdommer, og selv den som er helt frisk, kan oppleve at utmattelse og tretthet til tider «stikker kjepper i hjulene for livet». Det kan hindre deg i å være i jobb, og det kan gjøre det vanskelig å være den partneren, forelderen, familiemedlemmet, arbeidskollegaen og vennen som du ønsker å være. Utmattelse er en energityv som stjeler livskvalitet - det i livet som gir glede og positive følelser.

Denne boken er skrevet for alle som har vedvarende utmattelse. Også mange som opplever «å ha møtt veggen» vil kunne ha nytte av forslagene som beskrives. Boken er dessuten anvendelig for pårørende så vel som helsepersonell som møter personer med utmattelse. 

...

Å møte veggen kan man si mange har gjort i løpet av livet. Selv kunne jeg tenkt meg å lese denne for å få en bedre forståelse rundt det å ha møtt veggen, kanskje jeg gjennom denne vil forstå andre bedre og kanskje meg selv bedre som har hatt det vanskelig i arbeidslivet. Virker ihvertfall som en fin bok om temaet, så får jeg se om jeg får noe ut av den. Selv liker jeg ikke helt det utsagnet å ha møtt veggen, jeg liker bedre at man har fått en kjepp i hjulet, for det høres mer ut som noe man kan komme lettere fra, det er en homp på veien, som man bare må komme over. Vet ikke helt hvorfor?


Ha en flott Onsdag!


5 kommentarer:

  1. Mange spennende bøker. Leserne i Broken Wheel anbefaler høres ut som en veldig fin bok, den må jeg lese :)

    SvarSlett
  2. Oi, du skal virkelig lese i april ! I tillegg skal du påpåskeferie til familie og venner, så du får det travelt!! Men det virker som det er bra bøker du har valgt, så du må bare fortelle oss etter hvert hva du syns! Omskriving av "møte veggen" til "kjepp i hjulet", eller enda bedre:"hump i veien" er kjempebra! Vi humper vel i vei hele livet, mer eller mindre, alle sammen :-) Kari

    SvarSlett
  3. Mange spennende nyheter, og tusen takk for alle tipsene :D Den 5 bølgen har jeg uuutrolig lyst til å lese, og håper den kommer til biblioteket snart!
    - Siri

    SvarSlett
  4. Den 5 bølgen har jeg i engelsk utgave, men har bare ikke fått lest den ennå. Håper jeg får til å lese den i løpet av 2014 i hvert fall.

    SvarSlett
  5. Her var det mye bra lesetips. Jeg har ikke noen av disse på gang, og håper på å få ryddet litt i hyllene før jeg ber om flere bøker. Gleder meg til omtalene dine!

    SvarSlett