søndag 16. desember 2012

Smakebit på søndag - Søstre i gode og onde dager

Smakebit på Søndag
Søstre i gode og onde dager av Ann Brashares 


Det er den flotte bloggeren Mari som arrangerer "En smakebit på en søndag", så har du lyst å se andres bidrag eller være med å delta er det bare å besøke bloggen henne 
"Flukten fra virkeligheten". Kan trykke på linken på blogger navnet hennes over for å komme dit. Det er ganske enkelt å delta, man finner boken man leser på nå og velger ett utdrag som ikke røper for mye av handlingen. Hiv deg med!

...

Har en skikkelig slappe av søndag idag. Gidder ikke å gjøre noe fornuftig enda jeg burde, helt klart!. Har kost meg med boken "Søstre i gode og onde dager" idag og surret på nett. Herlig med slike søndager! Ønsker meg mange av de til neste år! Her kommer litt om handlingen i boken jeg leser:



Vi har fulgt Tibby, Lena, Carmen og Bridget gjennom fire bøker i serien Jenter i jeans. Nå har det gått 10 år siden vi forlot dem i Den fjerde sommeren. Venninnene er i slutten av 20-årene, og er bosatt langt unna hverandre. Sett utenfra har de alt: Gode jobber  og perfekte forhold. Men alle fire føler at noe mangler. De savner styrken og nærheten de fant i søsterskapet de har delt fra de var små. Derfor kommer Tibbys initiativ om å møtes igjen på Santorini, på akkurat riktig tidspunkt. 

Gjensynet blir gripende og skal komme til å endre livene deres, men på en måte de aldri har drømt om. 

Det endelige punktumet for jeansjentene.

(Tekst fra: Vaskeseddelen)  


Her kommer smakebiten:

Smakebiten idag forteller litt om en av jentene. Jeg snakker om Bridget. Her er smakebiten:

Hun brukte livet til å følge sola, stadig på jakt etter den lyseste leiligheten i San Francisco. Hun brydde seg ikke egentlig om andre egenskaper. Det fantes alltid en mer solrik leilighet enn den hun hadde, alltid et stede der plantene ville få bedre kår, og det medførte mye flytting. Da de fant leiligheten de bodde i nå, hadde hun faktisk flyttet inn mens Eric var på jobb, så han hadde kommet hjem til en tom leilighet, siden hun også hadde glemt å fortelle ham at de hadde flyttet. "Vi bor ikke her mer," hadde hun forklart ham da hun omsider fikk øye på ham, forvirret, inne på det tomme soverommet.Hun hadde trodd denne leiligheten skulle være svaret. Men det viste seg at kjøkkenet ikke hadde sol i det hele tatt (Side 32).  


Ha en fin søndag!






11 kommentarer:

  1. Bridget høres ut som hun kan være noe forvirrende å bo sammen med. Ha en nydelig søndag videre. :)

    SvarSlett
  2. Artig å høre hva du mener om boka når den er ferdiglest!Leser gjerne mer av denne forfatteren. Kos deg med å ikke gjøre noe!

    SvarSlett
  3. Det er jaggu godt med slike dager, i høst har jeg ikke vært så veldig flink til å ha "fridager" eller rene "lesedager" det skal jeg gjøre noe med over nyttår for det savner jeg. Er spent på hva du syntes om boken når du har lest den ferdig, har ikke lest noen av disse bøkene men kanskje det hadde vært noe for meg. Kos deg videre med dagen:-)

    SvarSlett
  4. Når jeg leste smakebiten, kom jeg til å tenke på artikkelen i A-magasinet for en tid tilbake, som jeg har liggende her ved PC'n og hadde tenkt å skrive et blogginnlegg om. Den innledes med at nordmenn er besatt av oppussing, hva er det vi håper å finne bak alt vi river ned. Kan virke som om denne Bridget er på leting etter noe som ikke har å gjøre med å ha den lyseste leiligheten. Ha en fortsatt fin søndag.

    SvarSlett
  5. Bridget låter ju som en lite speciell person när det gäller lägenheter. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  6. Spesielt med flyttingen! Tror jeg hadde strevd litt med å ikke vite om jeg hadde flyttet eller ikke når jeg kom hjem!

    Deilig med en hviledag. har hatt det selv, men beksvart samvittighet attåt :/

    SvarSlett
  7. De här böckerna låter som något jag skulle kunna gilla, men de verkar vara väldigt svåra att få tag på.

    SvarSlett
  8. Jeg tror mannen min hadde falt av lasset for mange leiligheter siden hadde dette vært meg :-D
    Det var en fin smakebit. Jeg har Jenter i jeans på leselisten og får vel begynne i riktig ende :-)

    SvarSlett
  9. Herlig smakebit, denne står absolutt på leselisten :) Og tusen takk for superkoselig kommentar hos meg i går ;)

    SvarSlett
  10. Komisk smakebit, måtte fnise høyt. Jeg visste ikke det var en serie. Jeg leste den første (tror det var den første, regner med det, de fant og kjøpte buksa da) på ungdomsskolen.

    SvarSlett
  11. De här böckerna var riktigt populära när jag var barn, men jag läste dem aldrig själv. De verkar väldigt bra :)

    SvarSlett