tirsdag 13. november 2012

Boken på vent # 14

Boken på vent # 14
Maisie Dobbs av Jacqueline Winspear



Idag har jeg kastet meg over utfordringen "Boken på vent" som holdes av Beathe som har bloggen "Beathesbokhylle". Har du lyst å se hva andre har tenkt å lese på etterhvert eller vil du være med på å delta, er det bare å trykke på linken over. Beathe har også idag en liten overraskelse på bloggen sin, så det er bare å ta turen innom!

...

Leser nå idag på "Charliblogg" av Eldrid Johansen i forbindelse med Cappelen Damm bokbloggturnè. Skal da blogge om den veldig snart den 14.11, så her må det leses. 

Dagens bok på vent er jeg ikke i besittelse av ennå, men når jeg ramlet over den fant jeg ut denne må jeg jo bare lese. Så den må jeg rett å slett skaffe meg på ett vis. Så jeg venter på at den skal komme i min besittelse og leses:)Boken jeg snakker om er denne:


Forlaget sier om boken:

For alle som liker Herskap og tjenere og Downton Abbey,kommer nå endelig Jacqueline Winspears bøker om Maisie Dobbs på norsk. Handlingen er lagt til 1930-tallet i London, og Maisie Dobbs er en ung, modig privatetterforsker som med klokskap og medmenneskelig varme løser sine oppdrag.

Året er 1929, og Maisie Dobbs har akkurat åpnet sitt eget etterforskningsbyrå i London. Maisie er en kvinne forut for sin tid. 13 år gammel begynner hun som tjenestepike for en overklassefamilie, og takket være en samfunnsengasjert husfrue som oppdager Maisies evner, får hun et stipend til Cambridge for å studere. Under første verdenskrig blir hun sykepleier og utplasseres ved fronten i Frankrike. Der treffer hun en lege som blir hennes store kjærlighet, men det skal vise seg at det ikke blir de to.

Erfaringene fra krigen har gitt Maisie både styrke og klokskap som kommer godt med når hun påtar seg sitt første oppdrag som etterforsker. En mann mistenker sin kone for utroskap og vil at Maisie skal finne ut hva som foregår. Samtidig dør plutselig en krigsveteran, etter å ha testamentert all sin rikdom til et hjem for krigsskadde unge menn. Det er åpenbart at de to sakene henger sammen, men hva kan forbindelsen være?(Tekst: Gyldendal Forlag)




5 kommentarer:

  1. Jeg var solgt når du nevnte herskap & tjenere, Downton Abbey har jeg ikke sett enda og regner med at jeg har gått glipp av noe. Denne MÅ jeg bare ha meg,tusen takk for boktips,Isabella! Ha en superduper tirsdag!

    SvarSlett
  2. Så spennende! Og for et nydelig bokomslag :)

    SvarSlett
  3. Litt Damenes detektivibyrå, litt Agatha Christie? Blir spennende å lese omtalen.:)

    SvarSlett
  4. Spennende! Hvis boka er slik Anita foreslår, må jo dette bli ei artig bok!?
    Høres veldig fristende ut, men den må i tilfelle finne seg i å stå litt på vent her også. Har stadig ambisjoner om å lese ferdig noe av det som allerede står her og blomstrer. Så forviller jeg meg inn på biblioteket, en blogg med fine omtaler, nettbokhandler med gode tilbud- og vips; så har snøballen rulla enda noen runder!

    SvarSlett
  5. Høres ut som noe jeg kan like. Takk for tipset

    SvarSlett